پلوریت

پلوریت عارضه ای است که در آن پلور (لایه های بزرگ بافتی که ریه ها را از دیواره قفسه سینه جدا می کنند) ملتهب می شوند. پلوریت باعث درد شدید قفسه سینه می شود که با نفس کشیدن بدتر می شود.

یکی از لایه های بافتی پلور، بیرون از ریه ها قرار دارد. لایه‌ی دیگر پلور در دیواره قفسه سینه وجود دارد. در بین این دو لایه فضای کمی وجود دارد (فضای پلور) که معمولا با مقدار بسیار کمی از مایع پر شده است. این لایه ها مانند دو تکه از ساتن نرم عمل می کنند و روی یکدیگر کشیده می شوند که باعث می شود زمانی که نفس می کشید، ریه هایتان بزرگ شوند.

با وجود پلوریت، این بافت ها متورم و ملتهب می شود. در نتیجه این دو لایه مانند سمباده روی هم کشیده می شوند. این کار باعث درد هنگام تنفس می شود. درد پلوریت زمانی که نفس خود را حبس می کنید کمتر شده یا کلا قطع می شود.

درمان پلوریت شامل کنترل درد و درمان عامل ایجاد کننده‌ی آن است.

علائم پلوریت

درد قفسه سینه و گاهی سرفه از علائم این بیماری است

نشانه ها و علائم پلوریت میتواند شامل موارد زیر شود :

• درد قفسه سینه که با تنفس، سرفه و عطسه شدید تر می شود
  • نفس تنگی معمولا زمانی رخ می دهد که سعی می کنید دم و بازدم را محدود کنید
  • سرفه که در برخی موارد رخ می دهد
  • تب که در برخی موارد رخ می دهد

درد ایجاد شده بخاطر پلوریت با حرکت بالاتنه شدیدتر می شود و می تواند به کتف یا پشت پخش شود

پلوریت می تواند همزمان با پلورال افیوژن، آتلکتازی یا آمپیم رخ دهد :

• پلورال افیوژن : در برخی از موارد، ممکن است در فضای کم بین دو لایه مایع جمع شود. به این واقعه پلورال افیوژن می گویند. زمانی که مقدار قابل توجهی از مایع تجمع می کند، درد قفسه سینه کمتر شده یا کلا متوقف می شود چرا که دو لایه‌ی پلور دیگر به یکدیگر برخورد نمی کنند.
  • آتلکتازی : مقدار زیاد مایع در فضای پلور می تواند باعث ایجاد فشار شود. این امر می تواند ریه ها را فشرده کند تا بطور کامل یا محدود دچار فروپاشی شوند (آتلکتازی). این کار باعث سختی در تنفس شده و ممکن است باعث سرفه شود.
  • آمپیم : مایع جمع شده در فضای پلور می تواند عفونی شده و باعث تجمع چرک شود. به این فرایند آمپیم می گویند. معولا تب همراه با آمپیم رخ می دهد.

بسیاری از عارضه ها می توانند باعث ایجاد پلوریت شوند. این عارضه ها شامل موارد زیر است :

• عفونت ویرویسی مانند آنفولانزا
  • عفونت باکتریایی مانند ذات الریه
  • عفونت قارچی
  • عارضه خودایمنی مانند روماتیسم مفصلی یا لوپوس
  • سرطان ریه نزدیک به سطح پلور
  • آمبولی ریه
  • بیماری سل
  • شکستگی یا صدمه به دنده
  • برخی از عارضه های مادرزادی مانند بیماری سلول داسی ‌شکل
  • برخی از داروها و مواد مخدر

تشخیص پلوریت

رادیولوژی قفسه سینه یکی از راه های تشخیص پلوریت است

پزشک احتمالا در مورد سابقه‌ی پزشکی می پرسد و معاینه فیزیکی انجام می دهد که شامل گوش دادن به صدای قفسه‌ی سینه به وسیله‌ی گوشی پزشکی می شود.

برای تشخیص پلوریت و تعیین علت وقوع آن ممکن است پزشک موارد زیر را توصیه کند :

• آزمایش خون : آزمایش خون می تواند وجود عفونت را تشخیص دهد. دیگر آزمایشات خونی ممکن است بیماری های خودایمنی مانند روماتیسم مفصلی یا لوپوس را نشان دهند.
  • رادیولوژی قفسه سینه : عکس رادیولوژی با اشعه‌‍ی ایکس از قفسه سینه می تواند نشان دهد آیا ریه ها بطور کامل از هوا پر می شوند و اینکه آیا بین ریه ها و دنده ها هوا یا مایع وجود دارد یا خیر.
  • سی تی اسکن : سی تی اسکن تعدادی تصویر رادیولوژی از زوایای مختلف بدن را باهم ترکیب می کند و از پردازش کامپیوتری برای ایجاد تصاویری عرضی مقطعی که مانند برشهای تصویری از قفسه سینه هستند، استفاده می کند. این تصاویر دقیق می توانند وجود بیماری در پلور را نشان دهند. همچنین می توانند دیگر علل درد مانند وجود لخته خون در ریه را نشان دهند.
  • سونوگرافی : این روش تصویربرداری از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویری دقیق از ساختار های داخل بدن استفاده می کند و ممکن است برای تشخیص اینکه پلورال افیوژن رخ داده است یا خیر، استفاده شود.
  • الکتروکاردیوگرام (ECG یا EKG) : میتوان از این روش معاینه‌ی قلب برای رد کردن احتمال مشکلات قلبی به عنوان منشا درد استفاده کرد.

روش های تشخیصی

در برخی موارد، ممکن است پزشک مایع و بافت را برای ارزیابی از محیط پلور جدا کند. روش های انجام آن به صورت زیر است :

• توراسنتز : در این روش، بی حسی موضعی بین دنده ها در محلی که مایع در تصاویر پزشکی دیده شده است، تزریق می شود. سپس یک سوزن برای برداشتن مایع از بین دنده های شما وارد دیواره‌ی قفسه سینه شده و به منظور ارزیابی به آزمایشگاه فرستاده می شود. برداشتن مایع می تواند به تنفس بهتر کمک کند. سوزن معمولا با هدایت سونوگرافی وارد می شود.
  • توراکوسکوپی : اگر گمان زده شود که مبتلا به بیماری سل یا سرطان هستید، ممکن است توراکوسکوپی انجام شود. در این روش دوربینی کوچک (توراکوسکوپ) از طریق شکافی جزئی در دیواره‌ی قفسه سینه وارد بدن می شود. این روش اجازه می دهد داخل قفسه‌ی سینه را به منظور پیدا کردن هر گونه مشکل یا برای برداشت نمونه (نمونه‌برداری) مستقیما مشاهده کرد.

درمان پلوریت

مصرف دارو برای کاهش التهاب

درمان پلوریت به طور عمده بر منشا زمینه‌ای آن تمرکز می کند. برای مثال اگر دلیل آن ذات الریه باکتریایی باشد، آنتی بیوتیک تجویز می شود تا با عفونت مقابله شود. اگر منشا آن عفونت ویروسی باشد، پلوریت به خودی خود بهبود می یابد.

درد و التهاب مرتبط با پلوریت معمولا توسط داروهای غیرالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن درمان می شود. در برخی موارد ممکن است پزشک داروهای استروئیدی تجویز کند.

میزان موفقیت درمان پلوریت به جدی بودن خطر منشا زمینه ایی آن بستگی دارد. تشخیص و درمان به موقع عارضه ایی که پلوریت ایجاد می کند می تواند به بیمار کمک کند احوال بهتری داشته باشد. بسته به منشا و بیماری حاصل شده، ممکن است بهبودی کامل حاصل شود.

درمان های خانگی و سبک زندگی

ممکن است برای بهبود علائم مربوط به پلوریت این قدم ها برداشته شوند :

• مصرف دارو : داروهایی که پزشک شما برای بهوبد درد و التهاب توصیه کرده است را مصرف کنید.
  • استراحت به میزان کافی : در زمان استراحت در موقعیتی قرار بگیرید که برای شما کمترین ناراحتی را دارد. سعی کنید حتی با بهبود حالتان هم استراحت را فراموش نکنید.
  • سیگار نکشید : سیگار کشیدن می تواند ریه های شما را بیشتر تحریک کند. اگر سیگار می کشید و نمی توانید آن را ترک کنید، از پزشک خود کمک بخواهید.

علائم پلوریت

درد قفسه سینه و گاهی سرفه از علائم این بیماری است

نشانه ها و علائم پلوریت میتواند شامل موارد زیر شود :

• درد قفسه سینه که با تنفس، سرفه و عطسه شدید تر می شود
  • نفس تنگی معمولا زمانی رخ می دهد که سعی می کنید دم و بازدم را محدود کنید
  • سرفه که در برخی موارد رخ می دهد
  • تب که در برخی موارد رخ می دهد

پلوریت می تواند همزمان با پلورال افیوژن، آتلکتازی یا آمپیم رخ دهد :

• عفونت ویرویسی مانند آنفولانزا
  • عفونت باکتریایی مانند ذات الریه
  • عفونت قارچی
  • عارضه خودایمنی مانند روماتیسم مفصلی یا لوپوس