سپسیس

سپسیس عارضه ایی خطرناک است که زمانی رخ میدهد که بدن به عفونت بافت های خودش عکس العمل نشان داده و صدمه میزند. زمانی که بدن برای مقابله با عفونت به خودش حمله می کند، باعث عملکرد ضعیف و موارد غیرعادی اعضای داخلی می شود.

سپسیس ممکن است منجر به شوک سپتیک شود. این فشار قابل توجه در فشار خون می تواند منجر به مشکلات شدید اعضای داخلی و مرگ شود.

درمان به موقع با آنتی بیوتیک ها و مایعات داخل وریدی احتمال زنده ماندن را بیشتر می کنند.

علائم سپسیس

فشار خون سیستولیک غیر عادی یکی از علائم سپسیس است

نشانه ها و علائم سپسیس

برای تشخیص سپسیس شما باید عفونت تایید شده یا احتمالی داشته و تمام نشانه های زیر را داشته باشید:

• تغییر در وضعیت روانی
  • فشار خون سیستولیک، اولین رقم در اندازه گیری فشار خون کمتر یا برابر با 100 میلیمتر جیوه باشد
  • نرخ تنفس بالاتر یا برابر با 22 نفس در دقیقه

نشانه ها و علائم شوک سپتیک

شوک سپتیک همان کاهش قابل توجه فشار خون است که منجر به مشکلات غیرعادی شدید در کارکرد سلول ها و ایجاد انرژی می شود. پیشرفت سپسیس به شوک سپتیک احتمال مرگ را افزایش می دهد. نشانه های احتمال وقوع شوک سپتیک شامل موارد زیر است:

• نیاز به دارو برای کنترل فشار خون سیستولیک در سطح بالاتر یا برابر با 65 میلیمتر جیوه
  • میزان بالای اسید لاکتیک در خون (لاکتات سرم). حضور بیش از حد اسید لاکتیک در خون به این معنا است که سلول های شما به درستی از اکسیژن استفاده نمی کنند.

چندین فاکتور احتمال ابتلا به سپسیس را افزایش می دهند، این فاکتور ها شامل موارد زیر هستند :

• سن بالا
  • خردسالی
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • بیماری مزمن کلیه یا کبد
  • بستری در واحد مراقبت های ویژه (ICU) یا بستری طولانی مدت بیمارستانی
  • ابزارهای تهاجمی پزشکی مانند کاتترهای داخل وریدی یا لوله های تنفسی
  • استفاده قبلی از آنتی بیوتیک ها یا کورتیکواستروئیدها
ریسک فاکتور سپسیس

بستری شدن به مدت طولانی شما را بیشتر در معرض این بیماری قرار می دهد

با اینکه هر نوع عفونت باکتریایی، ویروسی یا انگلی می تواند منجر به سپسیس شود، عفونت هایی که بطور رایج منجر به سپسیس می شوند اغلب در نواحی زیر است :

• ریه ها، مثل ذات الریه
  • کلیه، مثانه یا دیگر قسمت های سیستم ادراری
  • سیستم گوارشی
  • جریان خون (باکتریمی)
  • ناحیه های کاتتر گزاری شده
  • زخم ها یا سوختگی ها

پزشکان معمولا از چندین روش برای پیدا کردن عفونت زمینه ای بهره می گیرند.

روش های تصویربرداری

اگر محل عفونت به راحتی پیدا نشود، پزشک شما ممکن است یک یا چند روش تصویربرداری را انجام دهد، از جمله :

• رادیولوژی : رادیولوژی می تواند عفونت ریه های شما را نشان دهد
  • سونوگرافی : این روش از امواج صوتی برای ایجاد تصویر به موقع بر روی مانیتور استفاده می کند. سونوگرافی ممکن است مخصوصا در پیدا کردن عفونت در کلیه و کیسه صفرا موثر باشد.
  • سی تی اسکن : این روش از زوایابی مختلف تصویر رادیولوژی میگیرد و آنها را با هم ترکیب کرده تا اسلایس هایی عرضی مقطعی از ساختار های شکمی شما ایجاد کند. عفونت ها در کبد، پانکراس یا دیگر اعضای شکمی در سی تی اسکن به راحتی قابل مشاهده هستند.
  • ام آر آی : در این روش با استفاده از امواج رادیویی و آهنرباهای قوی تصاویری عرضی مقطعی یا سه بعدی از ساختارهای بدن شما ایجاد می شود. ام آر آی میتواند در تشخیص عفونت های نسج نرم و استخوان مفید باشد.

آزمایشات خونی

نمونه های خونی برای آزمایشات زیر استفاده می شود :

• مشاهده عفونت
  • وجود لخته خون
  • عملکرد غیرعادی کبد یا کلیه
  • مختل شدن دسترسی به اکسیژن
  • عدم تعادل الکترولیت

درمان سپسیس

مصرف دارو برای درمان سپسیس

درمان به موقع و شدید ممکن است احتمال بهبودی را افزایش دهد. افرادی که مبتلا به سپسیس هستند نیازمند نظارت و درمان در بخش واحد مراقبت های ویژه بیمارستان می باشند. ممکن است برای تثبیت عملکرد تنفسی و قلبی نیاز به اقدامات احیا باشد.

دارو

تعدادی از داروها برای درمان سپسیس و شوک سپتیک استفاده می شوند. این دارو ها شامل موارد زیر هستند :

• آنتی بیوتیک ها : درمان با آنتی بیوتیک در اسرع وقت شروع می شود. آنتی بیوتیک های طیف گسترده که در برابر انواع باکتری ها مفید هستند معمولا اول استفاده میشوند. بعد از نتیجه گرفتن از آزمایش خون، پزشک شما ممکن است به آنتی بیوتیک دیگری که وظیفه دارد باکتری خاصی که منجر به عفونت شده است را هدف قرار دهد، تجویز کند.
  • مایعات داخل وریدی : استفاده از مایعات داخل وریدی در اسرع وقت انجام می شود.
  • وازوپرسورها : اگر فشار خون شما پس از دریافت مایعات داخل ویریدی پایین بماند، ممکن است درمان با وازوپرسورها شروع شود. این دارو عروق خونی را فشرده و باعث افزایش فشار خون میشود.

دیگر داروهایی که ممکن است مصرف کنید شامل دوز های کم کورتیکواستروئیدها، انسولین برای حفظ میزان قند خون، داروهای تنظیم کننده‌ی عملکرد های سیستم ایمنی و مسکن ها و آرامبخش ها است.

پیشگیری از سپسیس

شتسشوی درست دست ها از این بیماری پیشگیری می کند

برای پیشگیری از ابتلا به سپسیس :

• دست خود را به درستی بشویید

• جریان خون (باکتریمی)
  • ناحیه های کاتتر گزاری شده
  • زخم ها یا سوختگی ها

پزشکان معمولا از چندین روش برای پیدا کردن عفونت زمینه ای بهره می گیرند.

روش های تصویربرداری

• رادیولوژی : رادیولوژی می تواند عفونت ریه های شما را نشان دهد

آزمایشات خونی

نمونه های خونی برای آزمایشات زیر استفاده می شود :

• مشاهده عفونت
  • وجود لخته خون
  • عملکرد غیرعادی کبد یا کلیه
  • مختل شدن دسترسی به اکسیژن
  • عدم تعادل الکترولیت

درمان سپسیس

مصرف دارو برای درمان سپسیس

دارو

• مایعات داخل وریدی : استفاده از مایعات داخل وریدی در اسرع وقت انجام می شود.

پیشگیری از سپسیس

شتسشوی درست دست ها از این بیماری پیشگیری می کند

برای پیشگیری از ابتلا به سپسیس :

• دست خود را به درستی بشویید
  • واکسن های خود را بزنید