لخته خونی

لخته خونی توده های ژل مانند خون هستند. این توده ها زمانی مفید هستند که در پاسخ به جراحت یا زخم ایجاد می شوند. برخی از لخته های خونی در داخل ورید ها بدون دلیل مفیدی ایجاد شده و بصورت طبیعی حل نمی شوند. این لخته ها ممکن است نیازمند توجه پزشکی باشند، مخصوصا زمانی که در پاها یا قسمت های حیاتی دیگر مانند ریه ها و مغز تشکیل می شوند. عارضه های متعددی می توانند عامل این نوع از لخته ها باشند.

یکی از علائم لخته خونی درد است

لخته در قلب علائمی مشابه حمله قلبی دارد

علائم لخته خون بستگی به قسمتی از بدن که در آن لخته ایجاد می شود دارند. برخی از افراد ممکن است هیچ نشانه ایی نداشته باشند. این عارضه میتوانند در قسمت های زیر ایجاد شوند :

• شکم : لخته ها در شکم می توانند منجر به حالت تهوع و استفراغ شوند.
  • دستها و پاها : یک لخته خونی در پا یا دست ممکن است دردناک و حساس به لمس کردن باشد. تورم، قرمزی و گرما از نشانه های رایج این عارضه هستند.
  • مغز : لخته های خونی در مغز (حمله مغزی) می توانند، بسته به قسمتی از مغز که ایجاد می شود طیفی از نشانه ها داشته باشند. این لخته ها ممکن است منجر به مشکلات در صحبت کردن یا بینایی، ناتوانی در حرکت کردن یا حس کردن در یک طرف بدن و در برخی موارد منجر به حمله صرع شود.
  • قلب یا ریه ها : یک لخته در قلب می تواند منجر به نشانه های حمله قلبی مانند، درد شدید قفسه سینه، عرق کردن، دردی که در دست چپ تمام می شود ویا تنگی نفس شود. یک لخته خونی در ریه ممکن است منجر به درد قفسه سینه، سختی در تنفس و در برخی موارد منجر به سرفه خونی شود.

روند این عارضه زمانی شروع می شود که جریان خون با موادی خاص در پوست یا دیواره عروق برخورد می کند. وقتی که خون به این ماده برخورد می کند معمولا به معنای پارگی پوست یا دیواره عروق خونی است.

پلاک های کلسترول مومی شکلی که در عروق خونی هستند نیز می توانند لخته شوند. اگر پلاک ها پاره شوند، روند لخته شدن را شروع می کنند. بیشتر حمله های قلبی و مغزی زمانی اتفاق میافتند که پلاک بصورت ناگهانی در داخل قلب یا مغز شما پاره می شود.

لخته های خون همچنین می توانند در خونی که جریان درستی ندارد اتفاق بیافتد. اگر این خون ها در عروق یا قلب تجمع کنند، احتمال لخته شدن پلاکت ها بیشتر می شود. فیبریلاسیون دهلیزی و ترومبوز ورید عمقی (DVT) دو عارضه ایی هستند که در آنها خونی که جریان کندی دارد منجر به مشکلات لخته خون می شود.

اگر شما نشانه های این بیماری را یاد بگیرید، احتمالا دوره درمان سریعی خواهید داشت که نقشی مهم در حفظ جان شما دارد. اما مهم است بدانید که در برخی از موارد، این عارضه می توانند با نشانه هایی کم یا بدون نشانه  اتفاق بیافتند.

عامل لخته خون

تجمع پلاکت ها و گلبول های قرمز منجر به ایجاد لخته می شود

تشخیص لخته خون با آزمایش خون

آزمایش خون برای تایید وجود لخته

نشانه های لخته خونی می توانند مشابه دیگر عارضه های پزشکی باشند. پزشکان با استفاده از روش های مختلف این عارضه را تشخیص داده و یا دیگر منشاها را رد می کنند. اگر پزشک شما به وجود لخته شک دارد، او ممکن است موارد زیر را توصیه کند :

• آزمایش های خون میتوانند در برخی از موارد وجود لخته خونی را تایید کنند.
  • سونوگرافی تصاویری واضح از ورید ها و جریان خون نشان می دهد.
  • سی تی اسکن مغز، شکم یا قفسه سینه ممکن است برای تایید وجود لخته استفاده شود. این روش تصویربرداری می تواند به رد کردن دیگر دلایل برای نشانه های شما استفاده شود.
  • ام آر آنژیوگرافی یک روش تصویربردای است که مشابه ام آر آی است. ام آر آنژیوگرافی مخصوصا برای معاینه عروق خونی استفاده می شود.
  • تصویربرداری VQ جریان هوا و خون داخل ریه ها را تست می کند.

هدف درمان لخته خونی به خصوص ترومبوز ها، پیشگیری از بزرگ شدن یا جدا شدن لخته است. درمان می تواند احتمال ابتلا به لخته خونی را در آینده کاهش دهد.

درمان بستگی به قسمتی که لخته وجود دارد و احتمال خطر آن را دارد. پزشک شما ممکن است موارد زیر را توصیه کند :

• دارو ها : داروهای ضد انعقاد یا همان رقیق کننده های خون به پیشگیری از ایجاد لخته های خونی کمک می کنند. برای لخته های خونی مرگبار داروهایی به نام ترومبولیتیک ها می توانند لخته های ایجاد شده را حل کنند.
  • جوراب واریس : این جوراب های تنگ فشار لازم برای کاهش تورم پا یا پیشگیری از ایجاد لخته را فراهم می کنند.
  • جراحی : در عمل ترومبولیز هدایت شده توسط کاتتر، متخصص کاتتری (لوله ایی دراز) را به سمت لخته هدایت می کند. کاتتر دارویی را مستقیما به لخته میرساند تا به حل شدن آن کمک کند. در جراحی ترومبکتومی، پزشک از ابزاری مخصوص برای برداشتن لخته خون استفاده می کند.
  • استنت ها : پزشکان ممکن است به این نتیجه برسند که برای باز نگه داشتن عروق خونی، به استنت نیاز است.
  • فیلترهای بزرگ سیاهرگ : در برخی از موارد، شخص ممکن است نتواند رقیق کننده خون مصرف کند و فیلتری در داخل بزرگ سیاهرگ (بزرگترین ورید بدن) برای گرفتن لخته های خونی قبل از اینکه به ریه ها برسند، استفاده شوند.

راه های پیشگیری از لخته خونی

ترک سیگار برای پیشگیری از لخته

شما می تواند با انجام موارد زیر احتمال وقوع لخته خونی را کاهش دهید :

• فعالیت فیزیکی منظم
  • سیگار نکشیدن
  • رژیم غذایی سالم و نوشیدن آب کافی
  • وزن کنترل شده
  • کنترل کردن عارضه های پزشکی مانند فشار خون بالا و دیابت
  • مطمعن شوید تا نظارت سرطانی به روز داشته باشید

یکی از علائم لخته خونی درد است

لخته در قلب علائمی مشابه حمله قلبی دارد

• شکم : لخته ها در شکم می توانند منجر به حالت تهوع و استفراغ شوند.

عامل لخته خون

تجمع پلاکت ها و گلبول های قرمز منجر به ایجاد لخته می شود

تشخیص لخته خون با آزمایش خون

آزمایش خون برای تایید وجود لخته

• آزمایش های خون میتوانند در برخی از موارد وجود لخته خونی را تایید کنند.
  • سونوگرافی تصاویری واضح از ورید ها و جریان خون نشان می دهد.
  • تصویربرداری VQ جریان هوا و خون داخل ریه ها را تست می کند.

راه های پیشگیری از لخته خونی

ترک سیگار برای پیشگیری از لخته

شما می تواند با انجام موارد زیر احتمال وقوع لخته خونی را کاهش دهید :

• فعالیت فیزیکی منظم
  • سیگار نکشیدن