سی تی آنژیوگرافی

(زمان تقریبی برای خواندن : )

سی تی آنژیوگرافی (CTA) از طریق تزریق ماده حاجب (کنتراست) به داخل عروق خونی در هنگام سی تی اسکن، به تشخیص و ارزیابی بیماری عروق خونی یا عارضه هایی مرتبط مانند آنوریسم ها یا انسداد ها کمک می کند. سی تی آنژیوگرافی معمولا در بخش رادیولوژی بیمارستان یا مراکز تصویربرداری انجام می شود.

البته سی تی آنژیوگرافی انواع مختلفی دارد برای مثال می ‌توان به سی تی آنژیو مغز، قلب، ریه و… اشاره نمود.

در صورتی که نیاز به تصویربرداری سی تی اسکن دارید از طریق سانامه نوبت دهی آنلاین و یا با تماس به شماره 35159-011 داخلی 2 نوبت بگیرید.

سی تی اسکن آنژیوگرافی

نمونه های سی تی آنژیوگرافی

آنژیوگرافی چیست؟


پزشکان از آنژیوگرافی برای تشخیص و درمان بیماری ها و عارضه های رگ‌های خونی استفاده می کنند. آنژیوگرافی تصاویری از رگ‌های خونی اصلی در سراسر بدن ایجاد می کند. برخی از این روش ها از کنتراست استفاده می کنند.

پزشکان آنژیوگرافی را از یکی از این طریق انجام می دهند:

  • رادیولوژی در کنار کاتترگذاری (یک لوله ی باریک که وارد بدن می شود)
  • سی تی اسکن
  • ام آر آی

سی تی آنژیوگرافی از دستگاه سی تی اسکن برای ایجاد تصاویری دارای جزییات واضح از عروق خونی و بافت ها در قسمت های مختلف بدن استفاده می کند. طی این روش، کنتراست از طریق کاتتر باریکی که در رگ دست قرار میگیرد تزریق می شود. زمانی که کنتراست از عروق خونی عبور می کند رادیولوژیست تصاویر سی تی اسکن با کیفیت بالا می گیرد.

سی تی آنژیوگرافی چگونه انجام می شود؟


پرستار یا آماده ساز یک کاتتر (شبیه به ابزار رگ گرفتن) را به داخل ورید شما (معمولا در دست) وارد می کند. بطور نادر مقدار کمی از خون از طریق کاتتر یا از نوک انگشت برداشته می شود تا عملکرد کلیه بررسی شود.

آماده ساز شما را بر روی تخت سی تی اسکن قرار می دهد. ممکن است از بست ها و بالشت های مخصوص برای حفظ موقعیت مناسب و ثابت ماندن در طول تصویربرداری استفاده شود.

یک پمپ اتوماتیک متصل به کاتتر شما مایع کنتراست را با نرخی معین تزریق می کند. در برخی از موارد، مخصوصا برای کودکان و بیمارانی که رگ هایی کوچک و ضعیف دارند، ممکن است کنتراست از طریق سرنگ تزریق شود. در طول تصویربرداری تخت در نقطه‌ی آغازین تصویربرداری قرار گرفته و سپس با شروع تصویربرداری وارد دهانه دستگاه می شود. هر اسکن احتمالا بین یک تا دو دقیقه طول می کشد، اما ممکن است چندین اسکن نیاز باشد.

در طول سی تی آنژیوگرافی قلب، لید های چسبناک الکتروکاردیوگرام (ECG) به منظور هماهنگ کردن تصویربرداری با ضربان قلب بر روی قفسه سینه شما قرار داده می شوند. اگر ضربان قلب شما سریع تر از معمول است، ممکن است آن را با داروها کاهش دهند تا تصاویری دقیق تر از قلب گرفته شود. اگر به شما داروهای کنترل ضربان قلب داده شود، باید در طول روز و پس از تصویربرداری تحت نظر باشید.

ممکن است کارشناس از شما بخواهد تا در طول تصویربرداری نفس خود را حبس کنید. هر نوع حرکت مثل تنفس و حرکت بدن می تواند منجر به اختلال در تصویر شود. این کاهش کیفیت تصویر نتیجه ای شبیه به تار شدن عکس ثبت شده از یک سوژه ی در حال حرکت دارد.

آمادگی های این روش چیست؟


وقتی برای تصویربرداری میروید لباس راحت و گشاد بپوشید. ممکن است نیاز باشد لباس خود را با لباس بیمارستانی عوض کنید.

اجسام فلزی مانند جواهرات، عینک، دندان مصنوعی و سنجاق سر ممکن است بر روی تصویر سی تی اسکن تاثیر بگزارند. این موارد را با خود نیاورد یا قبل از تصویربرداری از خود جدا کنید. برخی از سی تی اسکن ها نیازمند درآوردن سمعک و قطعات قابل برداشت بکار رفته در اصلاحات دندانپزشکی می شوند. بانوان باید سوتین هایی که سیم های فلزی دارد را دربیاورند.

اگر در تصویربرداری از کنتراست استفاده شود، ممکن است پزشک از شما بخواهد قبل از چند ساعت از تصویربرداری خود ناشتا باشید. داروهایی که مصرف می کنید و آلرژی های خود را با پزشک درمیان بگزارید. اگر به کنتراست آلرژی دارید، ممکن است پزشک شما داروهایی (معمولا استروئید) برای کاهش واکنش آلرژیک تجویز کند.

همچنین ابتلا به هر نوع بیماری یا هر عارضه پزشکی دیگر و اینکه آیا دچار سابقه بیماری قلبی، آسم، دیابت، بیماری کلیوی یا مشکلات تیروئید هستید را با پزشک خود در میان بگزارید. هر یک از این عارضه ها میتوانند احتمال بروز عوارض را افزایش دهند.

بانوان باید همیشه به پزشک یا مختصص سی تی اسکن خود در مورد احتمال باردار بودن خود اطلاع دهند.

اگر شما در زمان انجام این تصویربرداری شیردهی دارید، با پزشک خود مشورت کنید. پمپ کردن شیر مادر قبل از تصویربرداری میتواند مفید باشد. تا زمانی که کنتراست از بدن شما دفع شود (تقریبا 24 ساعت بعد از تصویربرداری) از همان شیر برای کودک استفاده کنید. با این حال، تحقیقات اخیر نشان داده که میزان داروی حاجب جذب شده توسط نوزاد در شیردهی بسیار ناچیز است.

کارشناس دستگاه سی تی اسکن

چرا سی تی آنژیوگرافی تجویز می شود؟


سی تی آنژیوگرافی برای ارزیابی عروق خونی و اعضایی از بدن که در قسمت های مختلف بدن توسط آن رگ ها خونرسانی می شوند موثر است. این اعضا شامل موارد زیر می شوند:

  • مغز
  • گردن
  • قلب
  • قفسه سینه
  • شکم (مانند کلیه ها و کبد)
  • لگن
  • پاها (از بالای ران تا نوک انگشتان)
  • بازو و دست

پزشکان از سی تی آنژیوگرافی برای تشخیص و ارزیابی بسیاری از بیماری های عروق خونی و عوارض مرتبط با آنها مانند موارد زیر استفاده می کنند:

همچنین پزشکان از سی تی آنژیوگرافی برای معاینه‌ی عروق خونی بعد از جراحی نیز استفاده می کنند که شامل موراد زیر می شود:

  • تشخیص موارد غیرعادی مانند آنوریسم ها در شریان، هم در قفسه سینه و هم در ناحیه شکم یا در دیگر شریان ها
  • تشخیص پلاک در شریان کاروتید گردن که ممکن است جریان خون به مغز را کاهش داده و منجر به حمله مغزی شود
  • تشخیص ناهنجاری‌های شریانی داخل مغز یا قسمتی دیگر از بدن
  • تشخیص پلاکی که شریان های پا را باریک کرده، و همچنین کمک به آماده سازی برای آنژیوپلاستی یا استنت گزاری یا جراحی
  • تشخیص وضعیت غیرعادی یا وجود بیماری در شریان هایی که به کلیه ها می روند یا نمایش شریان خونی برای کمک به آماده سازی پیوند کلیه یا استنت گزاری
  • هدایت رادیولوژیست های مداخله ایی و جراحان برای انجام فرایندهای ترمیمی (مانند استنت گزاری) عروق خونی آسیب دیده یا بررسی وضعیت استنت پس از جایگزاری آن
  • تشخیص جراحت وارده به یک یا چند شریان در گردن، قفسه سینه، شکم، لگن یا اندام پس از وقوع جراحت
  • ارزیابی شریان هایی که به تومور خونرسانی می کنند (قبل از جراحی یا دیگر روش ها مانند شیمی آمبولیزاسیون یا پرتودرمانی انتخابی داخلی)
  • پیدا کردن هرگونه باز شدگی (دایسکشن) یا چندشاخگی آئورت در قفسه سینه یا شکم یا یکی از شاخه های اصلی آن
  • نمایش شدت و وسعت بیماری عروق کرونر و تاثیرات آن، به علاوه ی برنامه ریزی برای درمان آن مانند بای پس کرونر و استنت گزاری.
  • ارزیابی شریان های ریوی برای تشخیص آمبولی ریه (لخته های خونی، مانند آنهایی که از ورید پا جدا شده اند) یا ناهنجاری‌های شریان ریوی
  • سنجش ناهنجاری های مادرزادی در عروق خونی، مخصوصا در شریان های خونی کودکان (مانند ناهنجاری هایی در قلب یا دیگر عروق خونی که در نتیجه‌ی بیماری قلبی مادرزادی رخ می دهد)
  • ارزیابی تنگی مجرا و انسداد عروق

خطرات این تصویربرداری چیست؟


بیشتر بیماران سی تی آنژیوگرافی را بدون عوارض جانبی انجام می دهند.

  • همیشه در معرض تشعشعات قرار گرفتن، خطر بسیار کمی از نظر ایجاد سرطان دارد. با این حال، مزایای تشخیص دقیق با سی تی اسکن از خطرات آن بسیار بیشتر است.
  • اگر سابقه‌ی آلرژی به کنتراست دارید، پزشک ممکن است از شما بخواهد داروهای احتیاطی مانند استروئید را از چند ساعت یا چند روز قبل از سی تی آنژیوگرافی مصرف کنید تا احتمال واکنش آلرژیک را کاهش دهد. گزینه‌ی دیگر، انجام تصویربرداری های دیگری است که نیازمند کنتراست یُدی نباشند.
  • در بیمارانی که احتمال نارسایی کلیوی و عملکرد کلیوی نامطلوب دارند، تزریق کنتراست یُدی میتواند به عملکرد کلیه صدمه بیشتری وارد می کند. با پزشک یا رادیولوژیست خود در مورد این خطر مشورت کنید.
  • اگر میزان زیادی از کنتراست از ورید تزریقی نشت کند و زیر پوستی که سرم به آن وصل است برود، ممکن است پوست، عروق خونی و اعصاب آسیب ببینند. اگر در طول تزریق کنتراست یا بلافاصله بعد از آن درد یا احساس مورمور شدن در این ناحیه داشتید باید بلافاصله به پرستار یا آماده ساز خود اطلاع دهید.
  • بانوان باید همیشه احتمال باردار بودن خود را با پزشک یا رادیولوژیست خود در میان بگزارند.
  • شرکت های سازنده سرم کنتراست توصیه می کنند که مادران نباید بین 24 تا 48 ساعت بعد از تزریق کنتراست شیردهی کنند. با این حال، تحقیقات اخیر نشان داده است که میزان کنتراست جذب شده توسط نوزاد در طول شیردهی بسیار ناچیز است.
  • امکان وقوع واکنش آلرژیک شدید به کنتراست یُدی نادر است و بیمارستان ها و مراکز تصویربرداری برای مقابله به آن آماده هستند.

بازدید های این مقاله

1682 نفر

به این مقاله امتیاز بده !

میانگین امتیاز / 5. تعداد رای

اولین شخصی باشید که امتیاز می دهید !

به اشتراک بگذارید !
فهرست