آسیت

آسیت زمانی رخ می دهد که مقدار زیادی مایع در شکم تجمع می کند. این عارضه معمولا در افرادی اتفاق میافتد که مبتلا به سیروز کبدی هستند.

لایه ایی از بافت به نام صفاق اعضای داخلی شکم مانند معده، روده ها، کبد و کلیه ها را در بر می گیرد. صفاق دولایه دارد. آسیت زمانی اتفاق میافتد که مایع بین این دو لایه جمع می شود.

کیس های این بیماری :

علائم آسیت

بزرگ شدن شکم و افزایش وزن نشانه اصلی آسیت است

علائم اصلی آسیت، بزرگ شدن شکم و افزایش وزن سریع است.

دیگر علائم شامل موارد زیر است :

• تورم در مچ پاها
  • مشکلات گوارشی مانند نفخ، درد شکمی، نداشتن اشتها، سوء هاضمه و یبوست
  • درد کمر
  • دشواری در نشستن

علت ابتلا آسیت

سیروز رایج ترین منشا آسیت است

سیروز رایج ترین منشا آسیت است. دیگر عارضه هایی که ممکن است باعث آن شود شامل نارسایی قلبی، نارسایی کلیوی، عفونت یا سرطان است.

زمانی که مبتلا به سیروز هستید، عملکرد کاهش یافته کبد با فشار خون پورتال ترکیب می شود تا علائم آسیت را ایجاد کند. فشار خون پورتال یعنی فشار خون بالا در ورید پورتال که خون را به کبد شما می رساند. فشار بالا باعث می شود تا مایع از ورید بیرون زده و وارد شکم شود و در آنجا تجمع کند.

پزشک معیانه فیزیکی انجام می دهد و درباره علائم و سابقه‌ی پزشکی می پرسد. احتمالا به آزمایش خون یا روش های تصویری نیز نیاز است.

بعد از معاینه اولیه، پزشک آزمایشات دیگری برای تایید تشخیص انجام می دهد :

• سونوگرافی یا سی تی اسکن : این روش های تصویربرداری ناحیه شکمی را با جزییات بالا نشان می دهند.
  • پاراسنتز : برای این عمل به بیمار بی حسی موضعی داده می شود. پزشک سوزنی را وارد شکم کرده و تکه ایی از مایع را بر می دارد. این مایع از نظر نشانه های سرطان، عفونت، فشارخون پورتال، و دیگر عارضه ها بررسی می شود.
تشخیص آسیت

سونوگرافی شکم

درمان آسیت

کاهش مصرف نمک در درمان این بیماری اهمیت بالایی دارد

محدود کردن سدیم در رژیم غذایی برای درمان آسیت ضروری است. برای افراد مبتلا به آسیت، میزان مصرف سدیم توصیه شده کمتر از 2000 تا 4000 میلی گرم در روز است.

یک متخصص رژیم غذایی می تواند در ایجاد رژیم غذایی مناسب به بیمار کمک کند و همچنین ممکن است نیاز باشد تا دیورتیک (قرص های آبی) مصرف شود. این قرص های آب به دفع مایع و سدیم از بدن کمک می کنند.

بهترین راه پیشگیری از آسیت داشتن سبک زندگی سالم است. مصرف نوشیدنی های الکلی و نمک را کاهش دهید، سیگار نکشید، و بطور منظم ورزش کنید.

اگر مبتلا به آسیت هستید، قدم های زیر را برای کنترل این عارضه انجام دهید :

• چک کردن وزن : روز به روز خود را وزن کنید. اگر بیش از 5 کیلو، یا بیش از 1 کیلو پس از 3 روز متوالی وزن اضافه کرده اید با پزشک تماس بگیرید.
  • کاهش مصرف نوشیدنی های الکی : بهتر است برای کاهش احتمال آسیت مصرف نوشیدنی های الکلی کاملا قطع شود.
  • محدود کردن استفاده از داروی های غیر التهابی غیر استروئیدی : داروی های غیرالتهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفنو آسپرین، کلیه ها را تحت تاثیر قرار می دهند. این داروها می توانند باعث شوند بدن آب و نمک اضافه را در خود نگه دارد.
  • رژیم غذایی با نمک کم : از رژیم غذایی با نمک کم استفاده کنید که در آن کمتر از 2000 تا 4000 میلی گرم سدیم وجود داشته باشد.

علائم آسیت

بزرگ شدن شکم و افزایش وزن نشانه اصلی آسیت است

علائم اصلی آسیت، بزرگ شدن شکم و افزایش وزن سریع است.

دیگر علائم شامل موارد زیر است :

• تورم در مچ پاها
  • مشکلات گوارشی مانند نفخ، درد شکمی، نداشتن اشتها، سوء هاضمه و یبوست
  • درد کمر
  • دشواری در نشستن

علت ابتلا آسیت

سیروز رایج ترین منشا آسیت است

بعد از معاینه اولیه، پزشک آزمایشات دیگری برای تایید تشخیص انجام می دهد :

تشخیص آسیت

سونوگرافی شکم

درمان آسیت

کاهش مصرف نمک در درمان این بیماری اهمیت بالایی دارد