ام آر آی روباز 011-35159 ام آر آی Slide سی تی اسکن گردن بـدون محــدودیـت وزن ام آر آی باز


ویژه افرادی که از فضاهای بسته می ترسند

ام آر آی چیست؟

(زمان تقریبی برای خواندن : )


تصویربرداری با تشدید مغناطیس یا ام آر آی (MRI) یکی از روش های پیشرفته تصویربرداری پزشکی است که با ایجاد میدان مغناطیسی به تولید تصویر می ‌پردازد. در تصویربرداری ام آر آی با استفاده از یک آهنربای بسیار قوی، امواج رادیویی و یک اَبَر رایانه تصاویری با جزئیات دقیق از اندام‌ ها و بافت‌های بدن ایجاد می ‌شود. مرکز تصویربرداری دکتر قائمیان ارائه دهنده ام آر آی روباز و بدون محدودیت وزن می باشد.

ام آر آی بهترین روش تشخیصی برای تصویربرداری از بافت‌های نرم مانند غضروف‌، تاندون، رگ و عصب‌ ها است. در روش این روش تصویر برداری از اشعه ایکس استفاده نمی ‌شود. این موضوع باعث شده است تا MRI نسبت به سایر روش‌های تصویربرداری از ایمنی بیشتری برخوردار باشد. این روش کاملا بدون درد است و تاکنون هیچ عارضه ‌ای از آن گزارش نشده است.

آماده ساز دستگاه ام آر آی

ام آر آی مرکز تصویربرداری دکتر قائمیان

مرکز تصویربرداری دکتر قائمیان مجهز به یکی از پیشرفته ترین دستگاه های MRI استان می باشد.این مرکز مجهز به دستگاه ام آر آی روباز بوده و برای افرادی که مبتلا به کلاستروفوبیا (افرادی که ترس از فضاهای بسته دارند) مناسب میباشد. از دیگر ویژگی های این دستگاه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نداشتن مهدودیت وزن برای انجام تصویربرداری MRI، افرادی بالای 100 کیلوگرم هم میتوانند به راحتی از این دستگاه بهره ببرند.
  • سرعت تصویربرداری بالا که نسبت به دستگاه های نسل قبلی دو برابر سریع تر می باشد.
  • داشتن ضریب نویز بسیار پایین موجب میشود این دستگاه وضوح تصویری فوق العاده داشته باشد.
  • و …

چنانچه قصد مراجعه و استفاده از خدمات MRI این مرکز را دارید، از طریق سامانه نوبت و پاسخ دهی آنلاین و یا از طریق شماره 35159-011 داخلی 1 اقدام به نوبت گیری کنید!

آیا در مورد تصویربرداری MRI سوالی دارید؟

پاسخ به سوالات ام آر آی

تاریخچه

دنیای MRI مرهون زحمات افراد بیشماری است . در حدود بیشتر از ۲۰۰۰ سال پیش مغناطیس توسط Romans کشف شد. در طول سال‌ها میزان دانش از مغناطیس افزایش یافت و کاربردهای فراوانی یافت.
تاریخچه‌ی NMR (که به عنوان MRI شناخته می‌شود) با ریاضی‌دان فرانسوی Jean Baptiste Joseph Fourier سال‌های ۱۷۶۸-۱۸۳۰  شروع شد که یک روش ریاضیاتی را برای انتقال گرما بین اجسام جامد توسعه داد. بعدأ این کشف پردازش سریع فاز و فرکانس سیگنال‌ها را در NMR فراهم کرد.

نیکولا تسلا

واحد قدرت میدان مغناظیسی تسلا می‌باشد ( ۱ Tesla = 1 Newton/Ampere-meter ) و بعد از اینکه مخترع صربستانی  Nikola Tesla (1856-1943)  که میدان مغناطیسی چرخان را کشف کرد، نامگذاری شد.

جوزف لارمور

فیزیزیست ایرلندی، Sir Joseph Larmor (1857-1942)، راهی برای محاسبه‌ی میزان انرژی ساطع شونده از یک الکترون شتاب‌دار پیدا کرد. او همچنین جداشدگی خطوط طیف  توسط میدان مغناطیسی را توضیح داد. آقای لارمور به خاطر معادله‌ی لارمور در NMR معروف هست.

ایزیدر ربی

Isidor Rabi (1898-1988) ، دانشمند استرالیایی ، که در دپارتمان فیزیک دانشگاه کلمبیا در نیویورک کار می‌کرد، راهی جهت شناسایی و اندازه‌ گیری حالت‌های یگانه اتم‌ها و مولکول‌ها کشف کرد. او همچنین موفق به تعیین ممان مغناطیسی هسته شد.به سبب اکتشافاتش در سال ۱۹۴۴ به دریافت جایزه نوبل مفتخر گردید.

فلیکس بلاچ

در سال ۱۹۴۰، felix Bloch  در دانشگاه استنفورد، و Edward Purcell از دانشگاه هاروارد، هر کدام به طور مستقل از هم، یک پدیده‌ی فیزیکی-شیمیایی را برپایه‌ی خصوصیات مغناطیسی چندین هسته در سیستم‌های پریودیک تعریف کردند.آن‌ها دریافتند هنگامی که چندین هسته در یک میدان مغناطیسی قرار می‌گیرند،انرژی را به صورت طیف الکترومغناطیسی ذخیره می‌کنند و هنگام بازگشت به حالت پایه این انرژی را ساطع می‌کنند.قدرت میدان مغناطیسی و رادیوفرکانسی مطابق رابطه‌ی لارمور با یکدیگر مطابق هستند. به سبب این کشف، Bloch و Purcell در سال ۱۹۵۲ جایزه نوبل را در فیزیک دریافت کردند.

هرمن کار

در سال ۱۹۵۰، حصول تصویر یک بعدی MRI توسط هرمن کار (Herman Carr) گزارش گردید.

ریموند دامادین

دکتر ریموند دامادین (Raymond Damadian)در سال ۱۹۷۰ تصمیم گرفت اسکنری را برای تصویربرداری از بدن انسان بسازد. و همین مسئله ، نقطه عطفی را در دنیای تصویربرداری به وجود آورد. او در آزمایشهای خود،‌ سلولهای بدخیم را از طریق جراحی وارد بدن موشها نمود و سپس آنها را مورد آزمون NMR قرار داد. دامادین متوجه شد که بافت توموری موشها به تحریک مغناطیسی پاسخ می دهد و اگر موشها را با یک پالس تشدید کننده بمباران کند هنگامی که گشتاور دو قطبی های مغناطیسی به حالت تعادل و آرامش می رسند هر یک از بافتهای سالم و توموری یک نوع سیگنال خاص خود را منتشر می کنند.این سیگنالها بر حسب اینکه مربوط به بافتهای سالم یا ناسالم باشند می توانند کنتراست خاصی را بر روی تصویر ایجاد کنند. همین مسئله باعث شد تا فکر ساخت دستگاه تصویربرداری به مغز وی خطور کند.

در سال ۱۹۷۱، Raymond Damadian  از مرکز تصویربرداری Downstate نیویورک، زمان‌های آسایش T1 و T2 را برای بافت نرمال و سرطانی رَت، اندازه گیری کرد و دریافت که بافت نرمال زمان‌های آسایش کوتاه‌تری نسبت به بافت تومورال داشت.

پال لاتربر

در سال ۱۹۷۴، Paul C.Lauterbur  پروفسور شیمی و رادیولوژی در دانشگاه نیویورک و Peter Mansfield از دپارتمان فیزیک دانشگاه ناتینگهام انگلستان، هر کدام به طور مستقل، چگونگی استفاده از گرادیان‌های مغناطیسی برای تعیین مکان فضایی سیگنال NMR‌ توصیف کردند. این اکتشافات باعث تشکیل پایه‌های تصویربرداری تشدید مغناطیسی شد. به خاطر این اکتشافات،در سال ۲۰۰۳ Lauterbur و  Mansfield جایزه نوبل را در فیزیولوژی و پزشکی دریافت کردند.

ریچارد ارنست

شیمی‌دان فیزیکیِ سوئیسی Richard Ernst در سال ۱۹۷۵ استفاده از تبدیل فوریه را برای کدگذاری فاز و فرکانس به منظور بازسازی تصاویر دو بعدی تعریف کرد. به خاطر این کشف، جایزه نوبل را در سال ۱۹۹۱ در شیمی دریافت کرد.

پیتر منسفیلد

بعدها در سال ۱۹۷۵، Peter Mansfield  و  Andrew Maudsley تکنیک اسکن خطی را ارائه دادند ، که منجربه اولین تصویر برش مقطعی از آناتومی انسان شد ( برش مقطعی از انگشت). در سال ۱۹۷۸ ، Hugh Clow  و Ian R. Young  که در کمپانی بریتانیایی EMI کار میکردند، اولین تصویر NMR آگزیال را از مغز انسان گرفتند.

دستگاه ام آر آی چگونه تصویر برداری میکند؟

در دستگاه ام ار آی دو مگنت بسیار قدرتمند قرار گرفته است که مهم‌ترین بخش دستگاه را تشکیل می‌دهند. برای تصویربرداری، بیمار روی تخت دستگاه دراز می‌کشد و ما بین دو مگنت قرار می‌گیرد. بدن انسان به طور عمده از آب (اتم‌های هیدروژن و اکسیژن) تشکیل شده است. در مرکز هر اتم، ذره کوچک‌تری به نام پروتون قرار دارد که به میدان مغناطیسی بسیار حساس است. در حالت نرمال مولکول‌های آب در بدن انسان به صورت رندوم قرار گرفته‌اند.

در این نوع تصویربرداری، میدان مغناطیسی مگنت اول موجب می‌شود تا مولکول‌های آب موجود در بدن در یک جهت (شمال یا جنوب)، منظم شوند. سپس میدان مغناطیسی مگنت دوم در فواصل زمانی بسیار کوتاه روشن و خاموش می‌شود. این عملیات باعث تغییر آرایش اتم‌های هیدروژن می‌شود و امواج مغناطیسی جدیدی ایجاد می‌کند. این امواج توسط گیرنده‌های دستگاه MRI جمع‌آوری می‌شوند و توسط یک کامپیوتر پیشرفته آنالیز می‌شوند.

دستگاه MRI و بیمار

برای تصویربرداری از هر عضو از بدن، یک کویل (coil) گرادیانی دور تا دور آن عضو قرار می‌گیرد. گذر جریان برق از این کویل‌ها، موجب لرزش آن‌ها و ایجاد میدان مغناطیسی در اطراف عضو مورد نظر می‌شود. این لرزش‌ها، موجب ایجاد صداهای بلندی در داخل دستگاه می‌شوند.

در حقیقت با اسکن MRI مشخص می‌شود که در چه قسمت‌هایی از بدن، تجمع آب بیشتر است. با توجه به اینکه غلظت مولکول‌های آب در هر بافتی منحصر به فرد است، اختلال در این غلظت را می‌توان ارزیابی کرد. اگرچه بیماران نمی‌توانند این تغییرات را حس کنند، اما اسکنر دستگاه، تغییرات غلظت آب موجود در بافت‌های مختلف بدن را شناسایی می‌کند واطلاعات مورد نظر را به دستگاه منتقل می‌کند. در نهایت تصاویری با مقطع عرضی بسیار دقیق از بافت مورد نظر ایجاد می‌شود.

دستگاه تصویربرداری ام آر آی

کاربرد های رایج MRI

تصویربرداری MRI از بدن برای ارزیابی موارد زیر انجام می شود :

  • اندام های قفسه سینه و شکم – از جمله قلب، کبد، مجاری صفراوی، کلیه ها، طحال، روده، لوزالمعده و غدد فوق کلیوی
  • اندام های لگنی از جمله مثانه و اندام های تولید مثل مانند رحم و تخمدان در زنان و غده پروستات در مردان
  • رگهای خونی (مانند آنژیوگرافی MRI)
  • گره های لنفاوی

همچنین از معاینه MRI برای کمک به تشخیص یا نظارت بر درمان بیماری هایی همچون موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد :

  • تومورهای قفسه سینه ، شکم یا لگن
  • بیماری های کبد و ناهنجاری های مجاری صفراوی و پانکراس
  • بیماری التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو
  • مشکلات قلبی، مانند بیماری مادرزادی قلب.
  • ناهنجاری عروق خونی و التهاب عروق (واسکولیت).
  • و…

مدت زمان تصویربرداری

این نوع تصویربرداری می ‌تواند از ۱۵ دقیقه تا بیشتر از ۱ ساعت هم طول بکشد. در طول MRI بیمار باید کاملا ثابت بماند زیرا حرکت کردن می ‌تواند باعث تاری تصاویر شود. در مرکز تصویربرداری دکتر قائمیان ام آر آی روباز بوده و با درخواست بیمار، همراه بیمار می تواند در تمام طول تصویربرداری در داخل اطاق و کنار بیمار باشد.

در حین انجام کار ممکن است از بیمار خواسته شود کارهای خاصی مانند ضربه زدن با انگشت شست روی سایر انگشتان، مالیدن یک قطعه کاغذ سنباده ‌ای یا پاسخ دادن به برخی سوالات خاص را انجام دهد. انجام این کارها باعث می‌ شود تا قسمت ‌های مختلف مغز که با انجام هر وظیفه ‌ای فعال می ‌شوند مشخص شود.

اتاق ام آر آی مرکز دکتر قائمیان

بازدید های این مقاله

8199 نفر

به این مقاله امتیاز بده !

میانگین امتیاز / 5. تعداد رای

اولین شخصی باشید که امتیاز می دهید !

به اشتراک بگذارید !
فهرست