ام آر آی اندام تحتانی

(زمان تقریبی برای خواندن : )

در صورت وجود اختلالات پزشکی در اندام تحتانی میتوان با استفاده از ام آر آی مفاصل تحتانی آن را تشخیص داد. اندام تحتانی از مفصل ران شروع و تا انگشتان پا را شامل می شود. مفصل لگن، استخوان لگن را به استخوان فمور یا ران وصل می ‌کند. اندام تحتانی مسئول مستقیم راه رفتن بوده و به همین دلیل اختلال در کارکرد و فعالیت آن موجب ناراحتی و افت عملکرد فرد خواهد شد. درد، تورم و خشکی در حرکت از معمول ترین مشکلات سیستم حرکتی است که به علت اختلال در کارکرد مفصل بوجود میاید.

اتاق ام آر آی مرکز دکتر قائمیان

 روش تصویربرداری ام آر آی یکی از روش های پیشرفته در عرصه تصویر برداری پزشکی است که در آن از اشعه ایکس  و هیچگونه اشعه استفاده نمی شود و این قابلیت را برخوردار است که یک تصویر دقیق از بافت های نرم مانند مغز، غضروف، تاندون ها، لیگامان، اعصاب و رگ ها تصویر برداری کند .

در صورتی که نیاز به ام آر آی اندام تحتانی دارید از طریق سامانه نوبت دهی آنلاین و یا با تماس به شماره 35159-011 داخلی 1 نوبت بگیرید.

آمادگی پیش از ام آر آی


  1. تمامی سوابقی که در پرونده پزشکی خود در دسترس دارید به  همراه داشته باشید.
  2. در صورت داشتن اشیا فلزی در اندام مانند ترکش، گیره جراحی، استنت (بالون قلب)، شانت مغز، قبل از ورود حتما اطلاع دهید.
  3. چنانچه قبل از انجام ام آر آی با قبل ازتزریق دارو، هر گونه سابقه بیماری و حساسیت غذایی، دارویی، فصلی و غیره را به پزشک مربوطه خود اطلاع دهید.
  4. در روز نوبت دهی ام آر آی نسخه ی دارو و لوازمی که بایستی تهیه کنید در اختیارتان قرار خواهند داد.
  5. در روز اسکن ام آر آی حداقل از ۴ ساعت قبل ناشتا باشید (از خوردن هرگونه غذا خودداری کنید).
  6. هنگام آزمایش باید ثابت و بی حرکت بمانید.
  7. جهت اسکن در نواحی شکم و لگن از شما در خواست می شود برای چند ثانیه کوتاه نفس خود را حبس کنید.
  8. در صورت مراجعه بیمار اورژانسی، نیازمند همکاری بیماران غیر اورژانسی در انجام اسکن هستیم.
  9. تا کنون در انجام ام آر آی برای خانم‌های باردار عارضه شناخته شده‌ای دیده نشده ولی در صورت بارداری و یا نیاز به تزریق، تایید پزشک درخواست کننده و رضایت بیمار ضروری است.
  10. لطفا در صورت ابتلا به بیماری مسری مانند هپاتیت، سل، ایدز و سایر بیماری‌های عفونی حتما پزشک را اطلاع دهید.

کیس های ام آر آی اندام تحتانی

دستگاه تصویربرداری ام آر آی

ام آر آی اندام تحتانی یک روش تصویربرداری کاملا ایمن و کم خطری است .سالانه حدود 10 میلیون نفر در طول روز ام آر آی در انجام می دهند . انجام ام آر آی کاملاً بدون درد می باشد و هیچگونه عارضه کوتاه مدت یا بلند شناخته شده ای ندارد .
همانطور که در مطالب بالا ذکر شد ام آر آی از یک میدان مغناطیسی بسیار پر قدرت استفاده می کنند .
در صورت وجود اشیاء فلزی در راستای میدان مغناطیسی قرار بگیرند حرکت می کنند . حرکت این اشیاء می تواند موجب آسیب به بیمار و چه بسا پرسنل شود.

تشخیص و درمان به موقع بیماری های اندام تحتانی برای بیماران، دارای اهمیت حیاتی و اورژانسی است. روش صحیح در تشخیص، آنژیوگرافی معمولی می باشد که دارای مشکلات بسیار زیادی همچون مضرات اشعه X و حساسیت به مواد تزریقی حاجب و مشکلات مربوط به باز شدن رگ ها می باشد. قدرت جداسازی روش اولتراسونوگرافی داپلر هم کم است. یکی از روش های مناسب برای تشخیص بیماری های عروق،ام آر آی آنژیوگرافی می باشد.

طی تحقیقات مختلف امکان تهیه تصاویری مطلوب با ارزش های متفاوت برای بخش های مختلف اندام به دست آمده است.  در این طراحی سعی شده است با توجه به توانایی های سیستم، تصاویر مطلوبی از اندام تحتانی تهیه شود.
در این طراحی با استفاده از دستگاه 5/1 تسلای M‏RI ، مقادیر بهینه برای حالات مختلف، محاسبه شد و بر روی افراد داوطلب، بیمار مورد آزمون قرار گرفت. SNR وCNR تصاویری هستند که  مورد مقایسه قرار گرفت و از جنبه ارزش تشخیصی به وسیله رادیولوژیست درجه بندی می شود .

روش2D-TOF با استفاده از پالس سکانس های GRE-SPOILED انتخاب و پارامترهایTR/TE/FA/Th برای ناحیه لگن 5/90/6/20، ناحیه ران 4/90/6/30 و زانو و ساق 5/2/60/8/35 به دست آمد. مرتبه اول جریان، یک پالس پیش اشباع تحتانی متحرک، NSA=1، اندازه ماتریکس 128 الی180 در راستای فاز و 256 در راستای فرکانس انتخاب شد. ارزش کیفی تصاویر در ناحیه لگن 3، ران و زانو 3 و برای ساق 4 به دست آمد. کل زمان تصویر گیری از اندام تحتانی در مدت زمان 45 دقیقه انجام گرفت.

روش SPOILED GRE 2D-TOF با ایـــن که نمی تواند تصاویری قابل مقایسه با آنژیوگرافی معمولی ارایه دهد، ارزش تصاویر به دست آمده به خصوص برای ناحیه زانو و ساق قابل توجه بوده و به خوبی می تواند اطلاعات لازم را برای جراحان و متخصصین فراهم آورد. این تکنیک به خصوص برای بیمارانی که نمی توانند تحت آزمون آنژیوگرافی معمولی قرار گیرند، مفید می باشد. هر چند ارزش تصاویر ام آر آی با تزریق ماده حاجب بالاتر از این روش می باشد، هزینه بالای آن می تواند برای بسیاری از بیماران، مشکل ساز و در عین حال به سلامتی آن ها درمان موٍثری باشد.

بازدید های این مقاله

772 نفر

به این مقاله امتیاز بده !

میانگین امتیاز / 5. تعداد رای

اولین شخصی باشید که امتیاز می دهید !

به اشتراک بگذارید !
فهرست