ام آر وی (MRV)

(زمان تقریبی برای خواندن : )

ام آر ونوگرافی (MRV) یک روش تصویربرداری دقیق و غیر تهاجمی است که برای معاینه ورید های بدن و ارزیابی سلامت رگ ها استفاده می شود. ورید ها خون را از اعضای بدن به قلب باز می گرداند تا دوباره اکسیژن و مواد مغذی به خون داده شود.

ام آر وی جریان خون را ارزیابی و موارد غیرعادی مضر مانند لخته های خونی را شناسایی می کند. دیگر عوارضی که این روش تصویربرداری می تواند پیدا کند، ناهنجاری های ساختاری ورید، اختلال در جریان خونی به سمت مغز، گرفتی عمیق ورید ها (و نه شریان ها) میباشد. از این نوع تصویربرداری همچنین می توان برای ارزیابی عارضه هایی که علائم عصبی مانند فشار خون درون جمجمه و هیدروسفالی فشار طبیعی به همراه دارند، استفاده شود.

در صورتی که نیاز به تصویربرداری ام آر وی دارید از طریق سامانه نوبت دهی آنلاین و یا با تماس به شماره 35159-011 داخلی 1 نوبت گیری کنید.

ام آر ونوگرافی مغز

کیس های MRV

چرا ام آر ونوگرافی انجام می شود؟


از ام آر ونوگرافی برای ارزیابی جریان خون در ورید ها و تشخیص لخته های خونی یا دیگر موارد غیرعادی استفاده می شود. بیشتر عارضه های جدی عروق خونی مانند حمله مغزی و حمله قلبی بخاطر مشکل در شریان ها رخ می دهند و نه بخاطر مشکل در ورید ها.

بطور کلی بیماری های وریدی از بیماری های عروق شیوع کمتری دارند. همچنین در بیشتر موارد عارضه های پزشکی که وریدها را درگیر میکنند نسبت به عارضه های عروقی جدیت کمتری دارند.

به همین دلیل است که شما بیشتر در مورد ام آر آی (که تصاویری از عضوها و نه عروق خونی ایجاد می کند) یا ام آر آنژیوگرافی (که بر روی ایجاد تصاویری از عروق تمرکز دارد) نسبت به MRV می شنوید.

برخی از دلایل رایج انجام ام آر وی شامل :

ام آر وی (MRV) | مرکز تصویربرداری هسته ای دکتر قائمیان

این نوع ام آر آی چگونه کار می کند؟


MRV از طریق دستگاه ام آر آی انجام می شود که دستگاهی بزرگ است و از ورش هایی پیچیده و جالب برای ایجاد تصاویری استفاده می کند که اتفاقاتی که در داخل بدن میافتد را نشان میدهند.

بطور خاص دستگاه ام آر آی از آهنرباهایی مخصوص استفاده می کند که اطلاعات را ارزیابی می کنند و سپس به کامپیوتری میفرستند که حاوی نرم افزاری است که می تواند اطلاعات جمع آوری شده از طریق آهنربا را تفسیر کند.

این اطلاعات برای ایجاد تصویر از بدن استفاده می شوند و پزشک شما می تواند از طریق آنها مشکلات پزشکی شما را ارزیابی کند.

دستگاه ام آر آی را می توان تنظیم کرد تا از قسمت های مختلف بدن (شامل اعضا، بافت های جامد، خون، و عروق خونی) تصویر ایجاد کند. در برخی از موارد برای نمایش تومورها، جراحت های تروماتیک و بیماری هایی مانند حمله مغزی از ام آر آی استفاده می شود.

دستگاه MRI و بیمار

خطرات ام آر ونوگرافی چیست؟


برخی از خطرات احتمالی MRV شامل موارد زیر می شود:

  • شما ممکن است بخاطر داشتن اجسام فلزی یا لباس نامناسب یا ایمپلنت های فلزی (مانند ضربان ساز یا تکه گلوله) در بدن خود، صدمه جسمی ببینید. قبل از انجام تصویربرداری از شما سوالاتی دقیق در مورد هر نوع فلزی که در بدن خود دارید پرسیده می شود.
  • اگر مشکلات کلیوی دارید، پس از تزریق کنتراست که برای واضح تر کردن عروق خونی استفاده می شود شما بیشتر در معرض واکنش شدیدتر قرار می گیرید. این واکنش می تواند بافت های سراسر بدن مانند پوست، مفاصل، کبد و ریه ها را تحت تاثیر قرار دهد. اگر شما سابقه بیماری کلیوی دارید، ممکن است پزشک به این نتیجه برسد که ام آر ونوگرافی برای شما مناسب نیست.

زنان باردار ممکن است در دستگاه ام آر آی در معرض خطرات بیشتر قرار گیرند. مطمعن شوید در مورد باردار بودن یا احتمال بارداری خود با پزشک صحبت کرده اید.

بازدید های این مقاله

2135 نفر

به این مقاله امتیاز بده !

میانگین امتیاز / 5. تعداد رای

اولین شخصی باشید که امتیاز می دهید !

به اشتراک بگذارید !
فهرست