ام آر آی شکم

(زمان تقریبی برای خواندن : )

ام آر آی شکم نوعی تصویربرداری غیرتهاجمی است که از آهنرباها و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویری از داخل بدن استفاده می کند. این آهنرباها و امواج رادیویی تصاویر عرضی مقطعی از شکم ایجاد می کنند که به پزشک اجازه می دهد تا موارد غیرعادی در بافت ها و اعضا را بدون باز کردن ناحیه شکم با جراحی، معاینه کند.

تکنولوژی استفاده شده در ام آر آی به پزشک اجازه می دهد نا نسج نرم را بدون اینکه استخوان در تصویر اختلالی ایجاد کند، معیانه کند. ام آر آی از تشعشعات استفاده نمیکند و جایگزینی امن تر از سی تی اسکن محسوب می شود.

پزشک شما ممکن است ام آر آی شکم را زمانی تجویز کند که نتایجی غیرعادی در آزمایشی مانند رادیولوژی، سی تی اسکن یا آزمایش خون شما مشاهده شده باشد.

این نوع ام آر آی برای بررسی اعضای داخل شکم نظیر مثانه، رحم، کلیه، کبد و… مورد استفاده قرار می گیرد و با تصویربرداری از آن و نشان دادن تمام قسمت های داخلی شکم می توان انواع بیماری ها و تومورها و حتی سرطان ها را به خوبی تشخیص داد و برای درمان آن اقدامات لازم را انجام داد.

در صورتی که نیاز به تصویربرداری ام آر آی دارید از طریق سامانه نوبت دهی آنلاین و یا با تماس به شماره 35159-011 داخلی یک اقدام به نوبت گیری کنید.

متخصص و دستگاه ام آر آی

کیس های ام آر آی شکم

ام آر آی شکم چگونه انجام می شود؟


دستگاه ام آر آی تختی دارد که به آرامی وارد لوله بزرگی می شود که ظاهری شبیه به شیرینی دونات دارد.

کارشناس از شما می خواهد تا بر روی تخت دراز بکشید و به شما پتو یا بالشت می دهد. کارشناس حرکت تخت را از طریق کنترلی از اتاقی دیگر تنظیم کرده و با شما از طریق میکروقن صحبت می کند.

این دستگاه در زمان ایجاد تصویر (در حین کار) صداهایی بلند و وزوز مانند ایجاد می کند.

دستگاه های ام آر آی به حرکت بسیار حساس هستند، پس خیلی مهم است که اصلا تکان نخورید. کارشناس ممکن است از شما بخواهد تا همزمان با گرفتن تصاویر نفس خود را برای چند ثانیه حبس کنید.

شما در طول تصویربرداری چیزی احساس نمی کنید. آهنرباها و امواج رادیویی مشابه رادیو های FM هستند و حس نمی شوند.

تمام روند تصویربرداری بین 15 تا 30 دقیقه طول می کشد.

بیمار داخل دستگاه ام آر آی

آمادگی های این روش کدامند؟


از آنجایی که ام آر آی از آهنرباها استفاده می کند، این دستگاه می تواند فلزات را جذب کند. اگر شما دارای ایمپلنت های فلزی مانند موارد زیر هستید به پزشک خود اطلاع دهید:

  • دریچه مصنوعی قلب
  • گیره، سنجاق یا پیچ و سوزن
  • ورقه ی فلزی
  • بخیه ی فلزی
  • استنت

اگر از ضربان ساز استفاده می کنید، قبل از تصویربرداری به پزشک خود اطلاع دهید. بسته به نوع ضربان ساز، پزشک شما ممکن است تصویربرداری دیگری مانند سی تی اسکن شکم توصیه کند. برخی از ضربان سازها می توانند قبل از ام آر آی دوباره تنظیم شوند تا در طول تصویربرداری از کار نیافتاده و دردسرساز نشوند.

اگر پزشک شما نیاز به تصاویری از مقعد دارد، ممکن است قبل از تصویربرداری نیازمند ملین ها یا تنقیه کننده شوید. همچنین ممکن است نیاز باشد 4 تا 6 ساعت قبل از تصویربرداری ناشتا باشید.

پزشک شما ممکن است از نوعی رنگ مخصوص استفاده کند که نواحی بررسی را برجسته کند. این رنگ (گادولینیم) با تزریق وارد بدن می شود. با اینکه واکنش های آلرژیک به این ماده نادر است، شما باید قبل از تزریق نگرانی های خود را با پزشک در میان بگزارید.

چرا ام آر آی شکم تجویز می شود؟


ام آر آی شکم به دلایل متفاوتی استفاده می شود. پزشک شما زمانی ام آر ای تجویز می کند که به وجود مشکلی در ناحیه شکمی شما شک کرده اما نمی تواند آن را از طریق معاینه فیزیکی تشخیص دهد.

پزشک شما ممکن است از شما بخواهد تا به دلایل زیر ام آر آی شکم انجام دهید:

  • ارزیابی شریان خونی
  • ارزیابی عروق خونی
  • بررسی منشا درد یا تورم
  • ارزیابی غدد لنفاوی

خطرات این تصویربرداری چیست؟


تا کنون هیچ عارضه جانبی ایی از امواج رادیویی و مغناطیسه گزارش نشده است.

اجسام فلزی اجازه ورود به اتاق ام آر آی را ندارند چراکه این دستگاه از آهنرباها استفاده می کند. اگر شما ایمپلنت های فلزی دارید، در صنعت فلزات کار کرده ایید یا از طریق جراحت گلوله، ترکش یا جراحتی دیگر در بدن خود فلز دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

افرادی که کلاستروفوبیک هستند یا در فضاهای بسته مضطرب می شوند ممکن است در داخل دستگاه احساس ناخوشایندی کنند. پزشک شما ممکن است داروهای ضداضطراب یا آرامبخش به منظور آرام کردن شما و یا ام آر آی باز تجویز کند.

بازدید های این مقاله

683 نفر

به این مقاله امتیاز بده !

میانگین امتیاز / 5. تعداد رای

اولین شخصی باشید که امتیاز می دهید !

به اشتراک بگذارید !
فهرست