ام آر آی مفاصل فوقانی

(زمان تقریبی برای خواندن : )

ام آر آی مفصل فوقانی، یک روش تصویربرداری است که مفصل های اصلی قسمت فوقانی بدن مانند مفصل کتف، مفصل آرنج و مچ دست را ارزیابی می کند. پزشک شما ممکن است ام آر آی مفصل فوقانی را برای ارزیابی استخوان ها و نسوج نرم مفصل های اصلی مانند کتف ها، مچ های دست، دستها و انگشتان تجویز کند. پزشکان بطور رایج زمانی که به وجود شکستگی ها و در رفتگی ها شک می کنند ام آر آی مفصل فوقانی را تجویز می کنند و ام آر ای از امواج رادیویی و آهنرباها برای ایجاد تصاویری از نسج نرم (مانند اعضای داخلی و عضلات) و استخوان های داخل بدن شما استفاده می کند. این روش به پزشکان اجازه تشخیص عوارض گوناگون را می دهد.

در صورت نیاز به تصویربرداری ام آر آی دارید با استفاده از سامانه نوبت دهی آنلاین  و یا با تماس به شماره 35159-011 داخلی 1 نوبت بگیرید.

ام آر آی مفصل فوقانی

کیس های ام آر آی مفاصل فوقانی

ام آر آی مفصل فوقانی چگونه انجام می شود؟


کارشناس ام آر ای به بازوی شما کنتراستی از جنس گادولینیوم تزریق می کند. این کنتراست کیفیت تصویر را بهبود داده و به رادیولوژیست اجازه میدهد تا تشخیص دقیق تری داشته باشد. کارشناس همچنین ممکن است به شما سرم محلول نمکی بدهد تا از وقوع نسداد ها در روند تزریق کنتراست جلوگیری شود.

کارشناس ام آر آی برای تصویربرداری موقعیت شما را داخل دستگاه تنظیم می کند. آنها از شما می خواهند تا به پشت بر روی تخت متحرک دستگاه دراز بکشید. اگر در دراز کشیدن بر روی تخت مشکل دارید یا اگر ناخوشایند است، می توانید درخواست بالشت کنید. همچنین ممکن است از بست برای کمک به بی حرکت بودن شما در طول تصویربرداری استفاده کنند.

کویل های کوچکی که امواج رادیویی را جذب و دریافت می کنند ممکن است در اطراف یا در نزدیکی مفصلی که قرار است ارزیابی شود قرار گیرد. سپس کارشناس حرکت تخت را از اتاقی دیگر کنترل می کند. آنان همچنین از طریق اسپیکری در دستگاه ام آر آی با شما در ارتباط هستند. دستگاه در زمان تصویربرداری صداهایی بلند و زمزمه مانند ایجاد می کند. اگر شما در طول تصویربرداری احساس ناخوشایندی بکنید، می توانید از دکمه‌ی تماس استفاده کنید.

اگر به شما آرامبخش داده شود ضربان قلب، تنفس و سطح اکسیژن شما در طول تصویربرداری نظارت می شود. کارشناس ام آر آی ممکن است از شما بخواهد تا در طول تصویربرداری نفس خود را برای چند ثانیه حبس کنید.

آمادگی های این تصویربرداری کدامند؟


شما برای این تصویربرداری نیازی به آمادگی خاصی ندارید. با این حال، باید لباس خود را با لباس بیمارستانی عوض کرده و زیورآلات را قبل از تصویربرداری بردارید. اگر دریچه مصنوعی قلب، ایمپلنت، جسم خارجی فلزی (مثل ترکش)، مفاصل یا اندام مصنوعی دارید به پزشک خود اطلاع دهید چراکه دستگاه ام آر آی از آهنربا استفاده می کند.

همچنین اگر از ضربان ساز استفاده می کنید به پزشک خود اطلاع دهید تا پزشک از روش دیگری مانند سی تی اسکن برای ارزیابی مفاصل شما استفاده کند. با این حال برخی از مدل های ضربان سازها قابل تنظیم مجدد هستند تا توسط ام آر آی مختل نشوند.

اگر شما کلاستروفوبیک هستید، قرار گیری در دستگاه ام آر آی می تواند وحشت شما از فضاهای بسته را تحریک کند. در این صورت شما می توانید قبل از تصویربرداری از داروهای ضداضطراب استفاده کنید یا پزشک ممکن است برای شما ام آر آی باز تجویز کند.

چرا ام آر آی مفصل فوقانی تجویز می شود؟


ام آر آی می تواند عوارض مختلف مفاصل مانند عوارض دژنراتیو استخوانی مانند آتریت و پارگی های لابرال ، شکستگی ها یا موارد غیرعادی در مفصل را در نتیجه جراحت (مانند پارگی های رباط و تاندون ها) تشخیص دهد. دلایل دیگر برای انجام ام آر آی مفصل فوقانی جراحت های مرتبط با ورزش است که در نتیجه‌ی فشار یا صدمه‌ی مکرر ، استئومیلیت، تومورها یا درد، تورم، یا خونریزی در بافت های داخل یا اطراف مفاصل کتف، آرنج و مچ رخ می دهد.

پزشک شما ممکن است ام آر آی مفصل فوقانی را در صورتی که دچار هر یک از موارد زیر شوید تجویز کند:

  • درد شدید در مفصل
  • مشکلات ساختاری غیرعادی قابل مشاهده
  • سابقه جراحت فیزیکی در مفاصل
  • حساسیت استخوانی در مفاصل
  • بی ثباتی مفصل
  • در رفتگی احتمالی
  • جراحت کتف
  • آرتریت
  • دردی که در اثر ضربه نباشد
  • متاستاز احتمالی
  • اختلال در تحرک مفاصل
  • سفتی مفصل
  • محدودیت در گردش مفصل

بازدید های این مقاله

486 نفر

به این مقاله امتیاز بده !

میانگین امتیاز / 5. تعداد رای

اولین شخصی باشید که امتیاز می دهید !

به اشتراک بگذارید !
فهرست