پلیمیالژیا روماتیکا

پلیمیالژیا روماتیکا عارضه ایی التهابی است که باعث درد و سفتی عضلانی مخصوصا در عضلات کتف و لگن می شود. نشانه ها و علائم پلیمیالژیا روماتیکا معمولا به سرعت رخ می دهند و صبح هنگام شدیدتر هستند.

اکثر افرادی که دچار پلیمیالژیا روماتیکا می شوند مسن تر از 65 سال هستند. این عارضه کمتر در افراد جوانتر از 50 سال رخ می دهد.

این عارضه با نوع دیگری از عارضه التهابی به نام جاینت سل آرتریتیس ارتباط دارد. جاینت سل آرتریتیس می تواند باعث سردرد، مشکلات بینایی، درد فک و حسایست به لمس کف سر شود. این امکان وجود دارد که به هر دو عارضه مبتلا شوید.

علائم پلیمیالژیا روماتیکا

درد و سفتی مفصل در صبح از علائم این بیماری است

نشانه ها و علائم پلیمیالژیا روماتیکا معمولا در هر دو طرف بدن رخ می دهد و شامل علائم زیر می شود :

• درد یا خارش در کتف
  • خارش یا درد در گردن، دستها، باسن، لگن یا کشاله ران
  • سفتی در نواحی دچار شده، مخصولا صبح ها یا طی دیگر دوره های زمانی بدون تحرک
  • محدودیت دامنه‌ی حرکت در نواحی دچار شده
  • درد یا سفتی در مچ دست، آرنج یا زانو

همچنین ممکن است علائم و نشانه های کلی مانند موارد زیر را داشته باشید :

• تب ملایم
  • نداشتن حال خوب (بی حالی)
  • بی اشتهایی
  • کاهش وزن غیرمنتظره

عواملی که در بروز پلی میالژیا روماتیکا دست دارند، شامل موارد زیر است :

• سن : پلی میالژی روماتیکا تقریبا تنها در افراد مسن تر رخ می دهد. این عارضه در اکثر مواقع در سنین بین 70 تا 80 سالگی رخ می دهد.
  • جنسیت : بانوان دو تا سه برابر بیشتر احتمال ابتلا به این عارضه را دارند.
  • نژاد: پلیمیالژیا روماتیکا بیشتر در افراد سفید پوستی که اجدادشان اهل اسکاندیناوی یا اروپای شمالی هستند رخ می دهد.
ریسک فاکتور های پلی میالژیا روماتیکا

این بیماری بیشتر در سنین 70 و 80 سالگی رخ می دهد

منشا پلی میالژی روماتیکا نامعلوم است. بنظر می‌آید دو عامل در رخ دادن این عارضه موثر باشند :

• عوامل ژنتیکی : ممکن است برخی از ژن ها و تغییرات ژنتیکی این احتمال را افزایش دهند.
  • قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی : به نظر میرسد موارد جدید پلی میالژی روماتیکا دوره ایی، و احتمالا فصلی باشند. این یعنی یک عامل محیطی مانند یک ویروس ممکن است منشا آن باشد. اما هیچ ویروسی منشا پلی میالژی روماتیکا نیست.

جاینت سل آرتریتیس

پلی میالژی روماتیکا و یک بیماری دیگر به اسم جاینت سل آرتریتیس تشابهات زیادی دارند. بسیاری از افرادی که مبتلا به یکی از این بیماری ها هستند علائم بیماری دیگر را نیز دارند.

جاینت سل آرتریتیس باعث التهاب در دیواره‌ی عروق و در اکثر مواقع، آئورت گیجگاه می شود. علائم و نشانه های آن شامل سردرد، درد فک، مشکلات بینایی و حساسیت به لمس کف سر است. اگر این عارضه درمان نشود، می تواند به حمله مغزی یا نابینایی منجر شود.

معیانه‌ی فیزکی که شامل آزمایشات مفصلی و عصبی نیز می شود و همچنین نتیجه‌ی آزمایش به پزشک شما کمک می کند تا منشا درد و سفتی را تشخیص دهد. در این معاینه ممکن است پزشک سر و اندام شما را به آرامی تکان می دهد تا دامنه‌ی حرکت شما را ارزیابی کند.

ممکن است پزشک با پیشرفت روند درمان دوباره سعی کند مراحل تشخیصی را انجام دهد. بیماری در برخی از افراد در ابتدا پلی میالژی روماتیکا تشخیص داده می شود و بعدا تشخیص به رماتیسم مفصلی تغییر می کند.

آزمایشاتی که ممکن است پزشک توصیه کند شامل موارد زیر است :

• آزمایش خون : در کنار ارزیابی شمارش کامل اجزا خون، پزشک به دنبال دو نشانه‌ی التهاب، یعنی سرعت رسوب گلبول قرمز و پروتئین واکنشی C، می گردد. با این حال در برخی از افراد مبتلا به پلی میالژی روماتیکا نتایج این آزمایش عادی یا کمی بالاتر از حد معمول است.
  • روش های تصویربرداری : بیش از پیش سونوگرافی برای تشخیص پلی میالژی روماتیکا از دیگر عارضه هایی که علائم مشابهی دارند، استفاده می شود. ام آرآی نیز میتواند دیگر منشا های درد کتف مانند تغییرات مفصلی را تشخیص دهد.

نظارت برای جاینت سل آرتریتیس

پزشک شما را به دنبال نشانه و علائمی که می تواند نشان دهنده‌ی جاینت سل ارتریتیس باشد، تحت نظر می گیرد. اگر دچار یکی از موارد زیر شدید در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید :

• سردرد های جدید، غیرعادی و مکرر
  • درد و حساسیت به لمس فک
  • دوبینی یا تاری دید یا کاهش بینایی
  • حساسیت کف سر

اگر پزشک گمان کرده است که مبتلا به جاینت سل ارتریتیس هستید، احتمالا نمونه برداری یکی از عروق گیجگاه را تجویز می کند. این روش با بی حسی موضعی انجام شده و شامل برداشن نمونه ایی کوچک از این رگ است. سپس از نظر وجود التهاب ارزیابی می شود.

درمان پلی میالژی روماتیکا

فیزیوتراپی یکی از راه های درمانی پلیمیالژیا روماتیکا است

درمان معمولا شامل داروهایی برای بهبود علائم و نشانه ها می شود. عود این بیماری بسیار شایع است.

داروها

• کورتیکواستروئیدها : پلیمیالژیا روماتیکا معمولا با دوز پایین کورتیکواستروئید های خوردنی مانند پردنیزون درمان می شوند. احتمالا بهبود درد را بین دو تا سه روز اول احساس می کنید. بعد از دو تا چهار هفته‌ی اول درمان، ممکن است پزشک به آرامی دوز داروی شما را بسته به علائم و نتایج آزمایش خون کاهش دهد. بخاطر عوارض جانبی احتمالی، هدف از درمان آن است که شما را در پایین ترین دوز ممکن نگه دارند، بدون اینکه علائم بازگردند.
  • کلسیم و ویتامین D : پزشک احتمالا تعیین می کند روزانه چه دوزی از مکمل های کلسیم و ویتامین D دریافت کنید تا از تحلیل استخوان ها در نتیجه درمان کورتیکواستروئیدها جلوگیری شود.
  • متوترکسات : این داروی سرکوب کننده‌ی سیستم ایمنی معمولا خوراکی است. این دارو ممکن است در مراحل اولیه‌ی درمان یا مراحل پایانی موثر باشد زمانی که علائم بازگشته یا درمان کورتیکواستروئیدها تاثیری نداشته است.

فیزیوتراپی

اکثر افرادی که برای پلی میالژی روماتیکا، کورتیکواستروئید مصرف می کنند می توانند به فعالیت فیزیکی عادی خود بازگردند. با این حال اگر شما برای یک دوره ی طولانی فعالیت فیزیکی محدود داشته اید، ممکن است از فیزیوتراپی بهره مند شوید. با پزشک خود در مورد فواید فیزیوتراپی برای بهبود بیماری تان صحبت کنید.

درمان های سبک زندگی و خانگی

داروهای غیرالتهابی غیراستروئیدی بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم معمولا برای بهبود علائم و نشانه های پلی میالژی روماتیکا توصیه نمی شوند.

سبک زندگی سالم می تواند به کاهش عوارض جانبی که کورتیکواستروئیدها ایجاد می کنند، کمک کند :

• رژیم غذایی سالم : رژیم غذایی با میوه جات، سبزیجات، غلات و پروتئین و محصولات لبنی کم چرب داشته باشید. میزان نمک (سدیم) در رژیم غذایی خود را کاهش دهید تا از تجمع مایع در بافت ها و فشار خون بالا پیشگیری کنید.
  • ورزش منظم : با پزشک خود در مورد ورزشهایی که برای داشتن وزنی سالم و قدرت عضلانی و استخوانی شما مناسب است، صحبت کنید.
  • استراحت کافی : استراحت برای بازسازی قدرت بدنی پس از ورزش و دیگر فعالیت های روزانه ضروری است.

علائم پلیمیالژیا روماتیکا

درد و سفتی مفصل در صبح از علائم این بیماری است

• درد یا خارش در کتف
  • خارش یا درد در گردن، دستها، باسن، لگن یا کشاله ران
  • سفتی در نواحی دچار شده، مخصولا صبح ها یا طی دیگر دوره های زمانی بدون تحرک
  • محدودیت دامنه‌ی حرکت در نواحی دچار شده
  • درد یا سفتی در مچ دست، آرنج یا زانو

همچنین ممکن است علائم و نشانه های کلی مانند موارد زیر را داشته باشید :

• تب ملایم
  • نداشتن حال خوب (بی حالی)
  • بی اشتهایی
  • کاهش وزن غیرمنتظره

عواملی که در بروز پلی میالژیا روماتیکا دست دارند، شامل موارد زیر است :

• جنسیت : بانوان دو تا سه برابر بیشتر احتمال ابتلا به این عارضه را دارند.
ریسک فاکتور های پلی میالژیا روماتیکا

این بیماری بیشتر در سنین 70 و 80 سالگی رخ می دهد

جاینت سل آرتریتیس

آزمایشاتی که ممکن است پزشک توصیه کند شامل موارد زیر است :

نظارت برای جاینت سل آرتریتیس

• سردرد های جدید، غیرعادی و مکرر