تومور بینی و سینوس

تومور بینی و سینوس توده های غیرعادی هستند که در داخل و اطرف راه های هوایی داخل بینی شما ایجاد می شوند. تومور بینی در حفره بینی رخ می دهد. تومورهای سینوس در حفره های توخالی اطراف بینی شما به نام حفره های سینوسی رخ می دهد.

تومور بینی و سینوس می توانند غیرسرطانی (خوش خیم) یا سرطانی (بدخیم) باشند. چندین نوع از تومور بینی و سینوس وجود دارد. نوعی از توموری که دارید به تشخیص بهترین روش درمانی برای شما کمک می کند.

علائم تومور بینی و سینوس

دشواری در تنفس یکی از علائم این نوع تومور ها است

علائم و نشانه های تومور بینی و سینوس می توانند شامل موارد زیر شوند :

• دشواری در تنفس از طریق بینی
  • از دست دادن بویایی
  • خونریزی بینی
  • ترشح از بینی
  • تورم یا درد صورت
  • چشمان خیس
  • ذخم یا ضایعه ایی در سقف دهان شما
  • مشکلات بینایی
  • برآمدگی در گردن
  • دشواری در بازکردن دهان

عواملی که ممکن است احتمال تومور بینی و سینوس را افزایش دهد شامل موارد زیر است :

• سیگار کشیدن و بودن در اطراف افراد سیگاری
  • استشمام هوایی آلوده
  • در معرض قرار گرفتن به مواد شیمایی و تحریک کننده در محل کار مانند خاک اره، دود چسب، الکل پزشکی و فرمالدئید و خاک بلند شده از آرد، کروم و نیکل
  • عفونت ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) که بیماری مقاربتی رایجی است
ریسک فاکتور تومور سینوس و بینی

استشمام دود سیگار می تواند شما را در خطر ابتلا به این بیماری قرار دهد

تومور بینی و سینوس زمانی رخ می دهد که جهش هایی سلول های سالم را به سلول های غیرعادی تبدیل می کند. سلول های سالم با نرخی عادی رشد و تکثیر می کنند و سرانجام در زمانی تعیین شده از بین می روند. سلول های غیرعادی به سرعت رشد و تکثیر می کنند و از بین نمی روند. تجمع سلول های غیرعادی توده (تومور) تشکیل می دهد.

اگر سلول های غیرعادی سرطانی شوند، آنها ممکن است به بافت های اطراف حمله کنند و از تومور خود جدا شده و به قسمت های دیگر بدن پخش شوند (متاستاز).

آزمایشات و روش هایی که برای تشخیص تومور بینی و سینوس بکار می روند شامل موارد زیر است :

• استفاده از دوربین اندوسکوپیک برای مشاهده داخل حفره های بینی و سینوسی : در اندوسکوپی بینی، لوله ایی نازک مجهز به چراغ و دوربینی در ته آن به داخل بینی شما وارد می شود. دوربین تصاویر را به مانیتوری که پزشک برای یافتن موارد غیرعادی استفاده می کند میفرستد.
  • جمع آوری نمونه ایی از سلول ها برای ارزیابی (نمونه برداری) : اگر پزشک شما موردی غیرعادی در اندوسکوپی بینی پیدا کند، ابزاری مخصوص می تواند برای برداشتن نمونه های بافتی استفاده شود. این نمونه ها برای ارزیابی به آزمایشگاه فرستاده می شوند
  • روش های تصویربرداری برای ایجاد تصاویری از حفره بینی و سینوس : روش های تصویربرداری برای مشاهده حفره بینی و سینوس ها مانند سی تی اسکن و ام آر آی استفاده می شود

پزشک شما ممکن است بسته به وضعیت خاص شما روش ها و آزمایشات دیگری توصیه کند.

تشخیص تومور بینی و سینوس

سی تی اسکن یکی از روش های تشخیص تومور بینی و سینوس است

درمان تومور سینوس و بینی

جراحی برای برداشتن تومور یکی از راه های درمانی این عارضه است

درمان تومور بینی و سینوس به جایی که تومور قرار دارد و نوعی از سلول هایی که دچار شده است بستگی دارد. تیم پزشکی شما به دنبال راه درمانی می گردند که برای تومور خاص شما بیشتر تاثیر را داشته باشد.

جراحی

بیشتر تومور های بینی و سینوس توسط جراحی برای برداشتن تومور درمان می شوند. گزینه های جراحی ممکن است شامل موارد زیر شود :

• جراحی باز : جراحان ممکن است در نزدیکی بینی شما یا در دهان شما برشی برای دسترسی به حفره بینی یا سینوس ایجاد کنند. جراحان تومور و هر ناحیه ایی که ممکن است دچار شده باشد، مانند استخوان پیرامونی را بر می دارند.
  • جراحی تهاجمی محدود : در برخی از موارد، جراحان ممکن است بتوانند به وسیله اندوسکوپی و ابزاراتی مخصوص به تومور دسترسی پیدا کنند. این ابزارات از طریق بینی شما وارد می شود و دوربینی ریز به جراح اجازه جراحی بر روی تومور را می دهد.

اگر تومور های بینی و سینوسی در نزدیکی ساختاری مهم در نزدکی سر شما مانند مغز، چشمان و اعصاب بینایی باشند، پزشکان سعی می کنند تا صدمه به این ناحیه ها را کاهش دهند.

پرتودرمانی

پرتودرمانی از پرتوهای انرژی بالا مانند اشعه ایکس و پرتون برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. پرتودرمانی را می تواند به خودی خود یا بعد از جراحی برای درمان تومور بینی و سینوس استفاده شود.

شیمی درمانی

شیمی درمانی نوعی از درمانی دارویی است که مواد شیمیایی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کنند. در افرادی که مبتلا به تومور بینی و سینوس، شیمی درمانی ممکن است قبل یا بعد از جراحی استفاده شود. شیمی درمانی همچنین ممکن است همراه با پرتودرمانی استفاده شود.

پیشگیری از تومور بینی و سینوس

استفاده از ماسک صورت هنگام کار با عوامل تحریک کننده در هوا می تواند از وقوع این تومور ها پیشگیری کند

برای کاهش خطر تومور بینی و سینوس شما می توانید موارد زیر را انجام دهید :

• ترک سیگار : اگر سیگاری هستید و میخواهید آن را ترک کنید، با پزشک خود در مورد روش های ترک سیگار مانند داروها صحبت کنید.
  • محافظت از خود در محل کار : قوانین ایمنی محل کار برای حفاظت از خود در برابر گازها و موارد تحریک کننده در هوا مانند استفاده از ماسک صورت را دنبال کنید.

علائم تومور بینی و سینوس

دشواری در تنفس یکی از علائم این نوع تومور ها است

علائم و نشانه های تومور بینی و سینوس می توانند شامل موارد زیر شوند :

• دشواری در تنفس از طریق بینی
  • از دست دادن بویایی
  • خونریزی بینی
  • ترشح از بینی
  • تورم یا درد صورت
  • چشمان خیس
  • ذخم یا ضایعه ایی در سقف دهان شما
  • مشکلات بینایی
  • برآمدگی در گردن
  • دشواری در بازکردن دهان

عواملی که ممکن است احتمال تومور بینی و سینوس را افزایش دهد شامل موارد زیر است :

• سیگار کشیدن و بودن در اطراف افراد سیگاری
  • استشمام هوایی آلوده
  • عفونت ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) که بیماری مقاربتی رایجی است
ریسک فاکتور تومور سینوس و بینی

استشمام دود سیگار می تواند شما را در خطر ابتلا به این بیماری قرار دهد

پزشک شما ممکن است بسته به وضعیت خاص شما روش ها و آزمایشات دیگری توصیه کند.

تشخیص تومور بینی و سینوس

سی تی اسکن یکی از روش های تشخیص تومور بینی و سینوس است

درمان تومور سینوس و بینی

جراحی برای برداشتن تومور یکی از راه های درمانی این عارضه است