بونیون

بونیون برآمدگی استخوانی است که بر روی مفصل ابتدای انگشت شست شما رخ می دهد. این مورد زمانی رخ میدهد که استخوان های  قسمت جلوی پای شما از جای خود خارج می شوند. این واقعه منجر می شود تا نوک شست پا شما به داخل دیگر انگشتان شما برود و منجر به بیرون زدن پایه مفصل شست پای شما شود. پوست روی بونیون ممکن است قرمز یا دردناک باشد.

پوشیدن کفش های تنگ ممکن است منجر شود تا این عارضه رخ دهد یا آنان را وخیم تر کند. بونیون ها می توانند همچنین در نتیجه شکل پای شما، ناهنجاری پا یا عارضه ایی پزشکی مانند آرتریت رخ دهد.

بونیون های کوچکتر (بونیونِت) می توانند بر روی مفصل انگشت کوچک پای شما رخ دهد.

جزء بیماری های :

علائم بونیون

درد، تورم و قرمزی انگشت شست از علائم این عارضه است

علائم و نشانه های بونیون شامل موارد زیر است :

• بیرون زدگی در بیرون ابتدای انگشت شست پای شما
  • تورم، قرمزی یا حساسیت به لمس انگشت شست پای شما
  • میخچه یا پینه ها این موارد معمولا جایی که انگشت شست به دیگر انگشتان برخورد می کند رخ می دهد
  • درد مکرر یا دردی که یکسره نیست
  • کاهش حرکت انگشت شست پا

عوامل زیر ممکن است احتمال ابتلا به بونیون شما را افزایش دهد :

• کفش های پاشنه بلند : پوشیدن کفش های پاشنه بلند منجر می شود تا انگشتان شست شما در جلوی کفش فشرده شوند، که معمولا منجر به فشردگی انگشتان پا می شود
  • کفش هایی که اندازه پای شما نیست : افرادی که کفش هایی می پوشند که بیش از حد تنگ، بیش از حد باریک یا بیش از حد نوک تنگ هستند بیشتر احتمال دارند تا دچار بونیون شوند
  • روماتیسم مفصلی : مبتلا بودن به این عارضه التهابی می تواند احتمال بونیون شما را افزایش دهد
  • عوامل مادرزادی : احتمال ایجاد بونیون ممکن است در نتیجه مشکلات مادرزادی یا آناتومی پای شما باشد
ریسک فاکتور بونیون

پوشیدن کفش های پاشنه بلند احتمال وقوع این عارضه را افزایش می دهد

تئوری های مختلفی برای ایجاد بونیون وجود دارد اما منشا دقیق آن نامعلوم است. عواملی که احتمالا منجر شدن به عارضه می شوند شامل موارد زیر است :

• نوع پا مادرزادی
  • فشار بر روی پا یا جراحت
  • ناهنجاری های مادرزادی

متخصصان بر روی اینکه کفش های تنگ، پاشنه بلند یا بیش از حد باریک منجر به ایجاد بونیون می شود یا اینکه کفش ها بر روی ایجاد بونیون موثر هستند مخالفت دارند.

بونیون ها ممکن است با برخی از انواع آرتریت مخصولا نوع های التهابی آن مانند روماتیسم مفصلی مرتبط باشد.

پزشک می تواند بونیون را با معیانه فیزیکی پای شما تشخیص دهد. بعد از معاینه فیزیکی، رادیولوژی از پای شما ممکن است به پزشک در تشخیص بهترین روش برای درمان آن کمک کند.

تشخیص بونیون

رادیولوژی پا می تواند تشخیص بونیون را تایید کند

درمان بونیون

جراحی یکی از روش های درمانی این عارضه است

راه های درمانی بونیون شما به شدت دردی که ایجاد می کند بستگی دارد.

روش های درمانی غیر تهاجمی

گزینه های غیرجراحی که ممکن است درد و فشار بونیون را کاهش دهد شامل موارد زیر است :

• تغییر کفش : پوشیدن کفش های عریض و راحتی که جای کافی برای انگشتان پای شما دارند
  • پد گزاری : استفاده از پد یا بالشتک بونیون غیر پزشکی بدون نسخه ممکن است موثر باشد. آنان می تواند همانند ضربه گیری بین پا و کفش برای بهبود درد عمل کنند.
  • داروها : استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم می تواند به شما در کنترل درد بونیون کمک کند. تزریق کورتیکواستروئید نیز می تواند موثر باشد.
  • کفه های کفش : کفه های کفشی می تواند بطور مساوی فشار را به پای شما توزیع کند که باعث کاهش علائم شما و کاهش احتمال وخیم تر شدن بونیون می شود. کفه های بدون نسخه ممکن است برای برخی از افراد موثر باشد درحالی که برخی دیگر نیازمند استفاده از کفه های با نسخه هستند.
  • یخ گذاشتن : یخ گذاشتن بر روی بونیون بعد از اینکه برای مدتی زیادی پیاده روی کرده ایید یا اگر پای شما ملتهب شده است می تواند حساسیت و تورم را کاهش دهد. اگر شما کاهش احساس یا مشکلات شریان خونی در پای خود دارید، قبل از یخ گزاری با پزشک خود مشورت کنید.

جراحی

اگر درمان عادی علائم شما را بهوبد ندهد، ممکن است نیازمند جراحی شوید. اگر زیبایی اهیمت بالایی داشته باشد جراحی توصیه نمی شود، این روش زمانی که بونیون منجر به درد مکرر یا اختلال در کار های روز مره شما می شود جراحی توصیه می شود.

راه های زیادی برای جراحی بونیون وجود دارد و یک تکنیک خاص برای هر مشکل موثر نیست.

روش های جراحی برای بونیون ها می توانند بطور تک یا بطور ترکیبی استفاده شوند. آنان ممکن است شامل موارد زیر شود :

• برداشتن بافت متورم در اطراف مفصل انگشت شست پا
  • صاف کردن انگشت شست پا با برداشتن قسمتی از استخوان
  • تنظیم مجدد یک یا چند استخوان در جلوی پا برای داشتن موقعیت عادی تر و تصحیف زاوهی غیرعادی مفصل شصت پا شما
  • اتصال استخوان ها به مفصل دچار شده بطور دائم

این احتمال وجود دارد که شما بتوانید بلافاصله بعد از جراحی بونیون راه بروید. با این حال، بهبود کامل ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد.

برای پیشگیری از رخ دادن دوباره بونیون شما باید بعد از بهبود کفش های مناسب بپوشید. برای بیشتر افراد پوشیدن کفش های باریکتر بعد از جراحی غیرمعقول است.

پیشگیری از بونیون

استفاده از کفش های عریض و راحت احتمال وقوع این عارضه را کاهش می دهد

برای پیشگیری از بونیون ها، در مورد کفشی که می پوشید مراقب باشید. آنان باید نوک پایی عریض داشته و جای کافی برای نوک بلندترین انگشت پای شما داشته باشد.

کفش ما باید مناسب شکل پای شما باشد و بر روی هر قسمتی از پای شما فشار وارد نکند.

علائم بونیون

درد، تورم و قرمزی انگشت شست از علائم این عارضه است

علائم و نشانه های بونیون شامل موارد زیر است :

• بیرون زدگی در بیرون ابتدای انگشت شست پای شما
  • تورم، قرمزی یا حساسیت به لمس انگشت شست پای شما
  • درد مکرر یا دردی که یکسره نیست
  • کاهش حرکت انگشت شست پا

عوامل زیر ممکن است احتمال ابتلا به بونیون شما را افزایش دهد :

ریسک فاکتور بونیون

پوشیدن کفش های پاشنه بلند احتمال وقوع این عارضه را افزایش می دهد

• نوع پا مادرزادی
  • فشار بر روی پا یا جراحت
  • ناهنجاری های مادرزادی

تشخیص بونیون

رادیولوژی پا می تواند تشخیص بونیون را تایید کند

درمان بونیون

جراحی یکی از روش های درمانی این عارضه است

راه های درمانی بونیون شما به شدت دردی که ایجاد می کند بستگی دارد.

روش های درمانی غیر تهاجمی

جراحی

• برداشتن بافت متورم در اطراف مفصل انگشت شست پا
  • صاف کردن انگشت شست پا با برداشتن قسمتی از استخوان
  • اتصال استخوان ها به مفصل دچار شده بطور دائم

پیشگیری از بونیون

استفاده از کفش های عریض و راحت احتمال وقوع این عارضه را کاهش می دهد

کفش ما باید مناسب شکل پای شما باشد و بر روی هر قسمتی از پای شما فشار وارد نکند.