سوء هاضمه

سوء هاضمه که به آن ناراحتی معده نیز می گویند ناخوشایندی در شکم شما است. سوء هاضمه به جای توصیف بیماری به برخی از علائم مانند درد شکمی و احساس سیر بودن بلافاصله بعد از غذا خوردن گفته می شود. این عارضه همچنین می تواند نشانه تعدادی از بیماری های گوارشی باشد.

با اینکه سوء هاضمه رایج است، هر فرد ممکن است نوعی متفاوت از این بیماری را تجربه کند. علائم سوء هاضمه را ممکن است گاه و بیگاه یا روزمره تجربه کرد.

دربرخی از موارد ممکن است سوء هاضمه را با تغییرات سبک زندگی و داروها درمان کرد.

علائم سوءهاضمه

شکم درد و حالت تهوع از علائم این عارضه است

اگر شما سوء هاضمه دارید، شما ممکن است دچار علائم زیر باشید :

• احساس سیری زودرس هنگام غذاخوردن : شما میزان زیادی از وعده غذایی خود را نخورده ایید، اما احساس سیری می کنید و ممکن است نتوانید غذا خود را کامل بخورید.
  • احساس سیری ناخوشایندی بعد از غذا خوردن : این احساس سیری بیش از حد معمول ادامه دارد.
  • احساس ناخوشایند در قسمت بالای شکم : ممکن است درد شدیدی را در ناحیه بین پایین استخوان جناغ تا ناف شکم خود احساس کنید
  • سوزش در قسمت بالای شکم : شما ممکن است احساس گرما یا سوزش ناخوشایندی بین پایین استخوان جناغ تا ناف خود احساس کنید.
  • گرفتی در قسمت بالای شکم : شما ممکن است احساس گرفتگی ناخوشایندی در قسمت بالای شکم خود احساس کنید
  • حالت تهوع : ممکن است احساس استفراغ کردن داشته باشید

علائم و نشان های کمتر رایج این بیمار شامل استفراغ کردن و آروغ زدن است.

در برخی از موارد افراد مبتلا همچنین سوزش سردل را تجربه می کنند. سوزش سردل درد یا احساس سوزش در مرکز قفسه سینه شما است که ممکن است زمانی که غذا می خورید به داخل گردن یا کمر شما ختم شود

سوء هاضمه می تواند منشا های زیادی داشته باشد. در برخی از مواقع سوء هاضمه مرتبط با سبک زندگی است و ممکن است توسط غذا، نوشیدنی یا دارو رخ دهد. منشا های رایج این عارضه شامل موارد زیر است :

• بیش از حد خوردن یا غذا خوردن سریع
  • غذاهای چرب، پراز روغن یا تند
  • مصرف کافئین، نوشیدنی های الکلی، شکلات یا نوشیدنی های گازی بیش از اندازه
  • اضطراب
  • برخی از آنتی بیوتیک ها، مسکن ها و مکمل های آهن

عارضه ایی به اسم سوء هاضمه عملکردی یا غیر زخمی که مرتبط با سندرم روده تحریک‌پذیر است منشای بسیار رایج این عارضه است.

دربرخی از موارد سوء هاضمه توسط عارضه های دیگر مانند موارد زیر رخ می دهد :

پزشک شما احتمالا تشخص را با ارزیابی سابقه پزشکی و انجام معاینه فیزیکی دقیق آغاز می کند. اگر سوء هاضمه شما ملایم باشد و شما دچار برخی از علائم مانند کاهش وزن و استفراغ های مکرر نیستید، این ارزیابی ها ممکن است ناکافی باشد.

اما اگر این عارضه ناگهانی رخ دهد و شما دچار علائمی شدید شده ایید یا سن شما بالای 55 سال است، پزشک شما ممکن است موارد زیر را توصیه کند :

• آزمایشات : برای یافتن کم خونی یا دیگر عارضه های متابولیک
  • آزمایشات تنفسی و مدفوعی : برای یافتن باکتری هلیکوباکتر پیلوری (pylori) که منجر به زخم معده می شود که می تواند منجر به سوء هاضمه شود
  • اندوسکوپی : برای یافتن موارد غیرعادی در دستگاه گوارشی فوقانی مخصوصا در افراد مسن که علائمی مکرر دارند. نمونه ایی از بافت (نمونه برداری) نیز ممکن است برای اریابی بافت انجام شود
  • روش های تصویربرداری (رادیولوژی یا سی تی اسکن) : برای یافتن انسداد روده ایی یا مشکلی دیگر
تشخیص سوءهاضمه

سی تی اسکن شکم یکی از راه های تشخیص سوءهاضمه است

درمان سوءهاضمه

کاهش یا قطع نوشیدنی های حاوی کافئین می تواند در درمان سوءهاضمه موثر باشد

تغیییرات سبک زندگی ممکن است به بهبود سوء هاضمه کمک کنند. پزشک شما ممکن است موارد زیر را توصیه کند :

• دوری از غذاهایی که منجر به سوء هاضمه می شود
  • خوردن پنچ یا شش وعده غذایی کوچک در روز به سه وعده غذایی بزرگ در روز
  • کاهش یا قطع مصرف نوشیدنی های الکلی یا کافئین دار
  • دوری از برخی از داورهای مسکن مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم
  • یافتن جایگزین ها برای داروهای که منجر به سوء هاضمه می شود
  • کنترل کردن استرس و اضطراب

اگر سوء هاضمه شما مکرر باشد، داروها ممکن است موثر باشند. داروهای ضداسید بدون نسخه معمولا توصیه می شود. دیگر گزینه های دارویی شامل موارد زیر است :

• مهارکننده های پمپ پروتون : که اسید معده را کاهش می دهد. این داروها ممکن است زمانی که همراه با سوء هاضمه خود سوزش سردل تجربه می کنید توصیه شود
  • مسدود کننده های گیرنده H-2 : که می توانند اسید معده را کاهش دهند
  • پروکینتیک : که ممکن است زمانی که معده شما به آرامی تخلیه می شود موثر باشد
  • آنتی بیوتیک ها : که زمانی که باکتری هلیکوباکتر پیلوری منجر به سوء هاضمه می شود موثر باشد
  • داروهای ضدافسردگی یا داروهای ضداضطرا ب: که ممکن است ناخوشایندی مرتبط با این عارضه را با کاهش احساس درد شما بهبود دهد

علائم سوءهاضمه

شکم درد و حالت تهوع از علائم این عارضه است

اگر شما سوء هاضمه دارید، شما ممکن است دچار علائم زیر باشید :

• حالت تهوع : ممکن است احساس استفراغ کردن داشته باشید

علائم و نشان های کمتر رایج این بیمار شامل استفراغ کردن و آروغ زدن است.

• بیش از حد خوردن یا غذا خوردن سریع
  • غذاهای چرب، پراز روغن یا تند
  • مصرف کافئین، نوشیدنی های الکلی، شکلات یا نوشیدنی های گازی بیش از اندازه
  • اضطراب