آخرین کیس ها

پر بازدیدترین مقالات

معاینات سالیانه پستان با دکتر شهلا یزدانی


در این ویدو دکتر شهلا یزدانی جراح و متخصص بیماری های زنان و زایمان در مورد معاینات سالیانه پستان و مزایای آن صحبت می کنند.

علاوه بر معاینه ایی که توسط خود فرد صورت می گیرد، هر خانم باید برای معاینات سالیانه پستان ها به متخصص مراجعه کند. در این معاینات پزشک نکات لازم برای معاینه فردی را آموزش می دهد و در صورت مشاهده موارد غیرعادی بررسی انجام می دهد. گرچه معاینات سالیانه پستان لازم است اما گاهی توده های در زمان های دیرتری شناسایی می شوند که باعث یافتن توده های بزرگتر می شود. بنابراین برای تشخیص به موقع بیماری یک سری روش های تصویربرداری پیشنهاد می شود تا خانم های بصورت دوره ایی انجام دهند.

از چه دوره ایی معاینات سالیانه پستان ها شروع می شود؟

توصیه می شود تمام خانم ها از سن 40 سالگی معیانات سالیانه پستان ها را شروع کنند. بهترین روش پیشنهادی ماموگرافی است که در خانم های بالای 40 سال ماموگرافی باید سالیانه انجام شود. ماموگرافی توسط رادیولوژیست انجام شده و نتیجه آن همان روز تحویل داده می شود، در برخی از موارد در گزارشات بیان می شود که بافت پستان متراکم است و ضایعات قابل شناسایی نباشید و پیشنهاد می شود در کنار ماموگرافی، سونوگرافی هم انجام شود.

من مشکلی در پستان ها ندارم آیا معاینه سالیانه پستان ها لازم است؟

در برخی موارد بیمارانی که برای معاینات سالیانه پستان مراجعه می کنند می گویند مشکلی در پستان نداریم. واقعیت این است که تومورها و سرطان پستان با درد نیست و اکثر توده ها بدون درد ایجاد می شوند. بیماران معمولا درد را علامت اولیه مشکل می بینند و ممکن است به معیانات سالیانه پستان توجی نکنند. نباید انجام معاینه به جایی ختم شود که توده به حدی بزرگ شده باشید که درد داشته باشد. بنابراین این معاینات سالیانه که بخصوص بعد از 40 سالگی توصیه می شود باید انجام شود.

آیا ماموگرافی درد دارد؟

ماموگرافی دسترسی عمومی دارد و اکثر مریضان از ترس درد داشتن این روش نمی خواهند این تصویربرداری را انجام دهند. اما دستگاه های موجود روی پستان فشاری ایجاد نمی کنند و دردی وجود ندارد و راحت قابل انجام دادن است. بهترین زمان معاینات پستان ها چه معیانه فیزیکی فردی یا چه روش های تصویربرداری بعد از پایان عادت ماهیانه است. در این زمان نسج پستان نرم تر است و این معاینات راحت تر انجام می شود.

معاینات پستان ها برای افرادی که در خانواده خویش سابقه سرطان پستان دارند چگونه است؟

خانم هایی که سابقه سرطان پستان در خانواده خود به خصوص خانواده نزدیک خود دارند معاینات سالیانه پستان ها باید زودتر از 40 سالگی انجام شود و توصیه می شود چند سال زودتر از آن زمانی که شخص در خانواده نزدیک خود به این سرطان مبتلا شده است، تصویربرداری را شروع کند. منتها در سنین زیر 40 سال توصیه می شود از سونوگرافی استفاده شود چرا که ماموگرافی ممکن است بخاطر بافت متراکم پستان خیلی موثر نباشد.

امیدواریم با توصیه های داده شده به شناسایی به موقع سرطان پستان کمک شود چرا که در مراحل اولیه درمان آن راحت تر است و جراحی محدود تر است و در خیلی از موارد می توان پستان را حفظ کرد.

برچسب های مرتبط :

بازدید های این مقاله

9 نفر

به این مقاله امتیاز بده !

میانگین امتیاز / 5. تعداد رای

اولین شخصی باشید که امتیاز می دهید !

به اشتراک بگذارید !

نمونه بیماران مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نمونه بیماران مشابه

فهرست