آخرین کیس ها

پر بازدیدترین مقالات

جراحی تعویض مفصل با دکتر دهقان

در این ویدیو دکتر وحید دهقان متخصص ارتوپدی و جراح استخوان و مفاصل در مورد جراحی تعویض مفصل صحبت می کنند. دو مفصلی که بیشتر استفاده می شوند مفاصل زانو و لگن هستند. در جراحی مفصل، سطح مفصل بطور کامل جایگزین می شود و دردهای مفصلی از بین خواهد رفت و مفصل جایگزین خواهد شد.

چرا جراحی تعویض مفصل انجام می شود؟

برخی از افراد ممکن است گمان کنند که پس از جراحی، مفصل به درستی عمل نمی کند و خم نمی شود چراکه مفصل تعویض شده است. فرقی که بین این مفصل های تعویض شده با مفصل عادی وجود دارد این است که این مفاصل مصنوعی حس ندارد و وسیله فلزی هستند که درد هم نخواهند داشت و دردهایی که افراد تصور می کنند وابسته به اطراف مفصل هستند و ممکن است دردهای ارجاعی از قسمت های دیگر، مخصوصا ستون فقرات باشد.

پیشنهاد می شود که اگر روش های درمان بیمار به نتیجه نرسید و تمام روش هایی مانند فیزیوتراپی، بازتوانی، مصرف داروها، تزریقات مفصلی انجام شد. با انجام جراحی تعویض مفصل کیفیت زندگی بیمار حفظ شود.

ضرورت این نوع جراحی چیست؟

در مراجع ارتوپدی در ارتباط با تعویض مفصل زانو قید شده است که اگر زانو فرد تخریب شده و همزان این فرد مبتلا به بیماری بدخیم مانند سرطان بسیار پیشرفته است و اگر پزشک زنده ماندن این فرد را بیش از 6 ماه تعیین کند. از لحاظ اخلاق پزشکی و حفظ کیفیت زندگی فرد جراحی تعویض مفصل ضروری است. یعنی حفظ کیفیت زندگی فرد اهیمت بسیار بالایی دارد.

جراحی تعویض مفصل چگونه انجام می شود؟

این نوع جراحی یکجا نشینی و نگهداری سختی ندارد و بیمارات سریعا بهبود میابند. از آنجایی که بر روی بیماران قبل از جراحی بررسی های لازم انجام می شود مدت زمانی که بیمار در بیمارستان بستری می ماند کوتاه است و بهبودی سریع خواهند داشت. بیماران این نوع جراحی ها ممکن است چند حلسه بازتوانی نیاز داشته باشند و معمولا در طول عمل مشکلی پیش نمی یاید و بازخورد بسیاری خوبی دارد و درصد موفقیت جراحی تعویض مفصل بسیار بالا است.

رایجترین مفاصلی که تعویض می شوند

انسان در زمان راه رفتن بر روی چهار مفصل اساسی فشار وارد می کند که این مفاصل شامل زانو و لگن می شود. زمانی که یکی از این مفاصل از کار میافتند. طبیعتا آسیب به قسمت های دیگر مفاصل وارد می شود پس جایگزین کردن یک مفصل، قدرت و توانمندی آن مفصل را بازگردانده و فشاری که از این مفصل به دیگر موارد وارد می شود طبیعی می شود، فشار غیر معمولی که بیمار باید به دلیل دردهای شدید به ستون فقرات خود وارد کنید نیز اصلاح می شود و اصولا کیفیت زندگی بیمار افزایش می یابد.

نمونه بیماران مشابه