آخرین کیس ها

پر بازدیدترین مقالات

سرطان و توده پستان با دکتر قائمیان (قسمت دوم)


در این قسمت جناب دکتر قائمیان رایجترین سوالات سرطان پستان را پاسخ می دهد.

پیشگیری سرطان پستان چگونه است؟


 

راهی قطعی و صد درصدی برای جلوگیری از مشکلات پستان وجود ندارد ولی پیشنهاد می شود که توده پستان به موقع تشخیص داده شود. خوشبختانه می توان این نوع سرطان را درمان کامل کرد به شرطی که بیمار به موقع توده را یافت کند. تشخیص به موقع توده بسیار مهم است.

چگونه میتوان خود را برای توده پستان معاینه کنم؟

شما می توانید پس از پایان عادت ماهیانه، خود را معاینه کنید. در صورت یافتن هر نوع سفتی، نابرابری، فرو رفتگی، ثابتی نوک پستان به پزشک خود مراجعه کنید. این معاینه ماهانه شایع ترین روش معاینه برای سرطان پستان است و باید از 20 سالگی شروع شود. اگر خانمی که بالای 30 سال ناهنجاری ایی در پستان مشاهده کرد اول با ماموگرافی و سپس با سونوگرافی پستان بررسی می شود.

پس از یافتن توده چه اتفاقی میافتد؟

اگر توده یافت شده علائم مشکوک مانند داشتن درصد سرطانی بودن بیش از 3% را نشان دهد، بررسی بافتی از پستان انجام می گیرد. بررسی بافتی از طریق نمونه برداری پستان انجام می شود و سپس نمونه گرفته شده از توده برای قطعی بودن سرطانی بودن یا نبودن آن بررسی می شود.

آیا یافتن توده در پستان به معنای سرطان است؟

در معاینه پستان وجود سفتی های ناگهانی خیلی نگران کننده نیست اما این به معنای مراجعه نکردن بیمار برای بررسی بیشتر نیست. سفتی های پستان در فردی که ماهیانه خود را معاینه می کند بیش از 90% موارد احتمال دارد که سفتی یافت شده کیست یا التهاب ساده باشد. اما افرادی که معاینه ماهانه انجام نمی دهند در صورت مشاهده سفتی در پستان باید به پزشک خود مراجعه کنند.

با توجه به اینکه این نوع سرطان شایع است، بیش از 50% افراد مراجعه کننده که از آنان نمونه برداری می شود دارای توده غیر سرطانی می باشند و بیش از 90% افرادی که پس از معاینه فردی مراجعه می کنند نیز دارای کیست یا التهاب ویا دارای توده غیر سرطانی می باشند.

یافتن توده در پستان به معنای سرطان پستان نیست. پس از مراجعه و انجام سونوگرافی و یا ماموگرافی پزشک ممکن است نمونه برداری تجویز کند تا از سرطانی و یا نبودن توده مطمعن شود. بر خلاف بسیاری از سرطان ها که درمانی قطعی ندارند، سرطان پستان قابل درمان کامل است.

برچسب های مرتبط :

بازدید های این مقاله

61 نفر

به این مقاله امتیاز بده !

میانگین امتیاز / 5. تعداد رای

اولین شخصی باشید که امتیاز می دهید !

به اشتراک بگذارید !

نمونه بیماران مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نمونه بیماران مشابه

فهرست