ریه سیاه

ریه سیاه عارضه ایی شغلی است. شما زمانی که گرد و غبار زغال سنگ را برای مدتی طولانی استشمام می کنید دچار این  عارضه می شوید. از آنجایی که این عارضه بطور کلی معدنچیان زغال سنگ را دچار می کند به آن پنوموکونیوز کارگران زغال سنگ نیز می گویند.

زمانی که شما گرد و غبار زغال سنگ را استشمام می کنید، آنان در راه های تنفسی و ریه های شما نشست می کند. بعد از نشست آنان بافت سالم ریه شما ممکن است سعی کند تا آنان را دور بیاندازد.

زمانی که سیستم ایمنی شما سعی می کند تا با این گرد و غبار مقابله کند، شما دچار التهاب می شوید. به مرور زمان، التهاب می تواند منجر به ذخم شدن شود که به آن فیبروز نیز می گویند.

شدت این بیماری به  مقداری از گرد غباری که استشمام کرده ایید و مدت زمانی آن بستگی دارد.

دو نوع از بیماری ریه سیاه وجود دارد: نوع ساده و نوع پیچیده. ریه سیاه ساده به آن معنا است که ریه دچار بافت ذخمی شده است که توسط گرد و غبار ایجاد شده است. نوع پیچیده ریه سیاه را فیبروز توده ای پیشرونده (PMF) می گویند. افراد مبتلا به فیبروز توده ای پیشرونده در ریه های خود ذخم های زیادی دارند.

علائم سرفه سیاه

سیرقه و تنگی نفس از علائم این بیماری است

اگر شما در صنعت زغال سنگ کار می کند به معنا آن نیست که شما دچار بیماری ریه سیاه می شوید.

روند این بیماری می تواند سالها یا ده ها طول بکشد. برخی از افرادی تا زمانی که بازنشست می شود علائمی ندارند. (بیشتر افردا مبتلا به این بیماری بالای سن 50 سال هستند).

اما زمانی که علائم رخ می دهد، آنان احتمالا شامل موارد زیر است :

• سرفه با یا بدون خلط سیاه
  • تنگی قفسه سینه

ریه سیاه عارضه ایی شغلی است. شما زمانی که گرد و غبار زغال سنگ را برای مدتی طولانی استشمام می کنید دچار این  عارضه می شود. از آنجایی که این عارضه بطور کلی معدنچیان زغال سنگ را دچار می کند به آن پنوموکونیوز کارگران زغال سنگ نیز می گویند.

دو نوع از بیماری ریه سیاه وجود دارد : نوع ساده و نوع پیچیده. ریه سیاه ساده به آن معنا است که ریه دچار بافت ذخمی شده است که توسط گرد و غبار ایجاد شده است. نوع پیچیده ریه سیاه را فیبروز توده ای پیشرونده (PMF) می گویند. افراد مبتلا به فیبروز توده ای پیشرونده در ریه های خونی ذخم های زیادی دارند.

تشخیص ریه سیاه

رادیولوژی قفسه سینه میتواند علائم ریه سیاه را نشان دهد

تست خاصی برای تشخیص ریه سیاه وجود ندارد. اگر شما در مورد علائم خود نگران هستید، پزشک شما اول سابقه پزشکی با جزییاتی می گیرد، در مورد سابقه شغلی شما و احتمال در معرض قرار گرفتن گرد و غبار ذغال سنگ می پرسد. اطلاعات زیر را قبل از ویزیت پزشک آماده کنید :

• علائم شما و زمانی که آنان آغاز شدن
  • درمانی که قبل از شروع علائم مصرف کردین و چطوری به شما کمک کرده است
  • کاری که شما در شغل خود انجام داده اید، مدت زمانی که آن را انجام داده اید
  • محصولاتی که شما در کار خود با آن سروکار داشته ایید و اینکه تجهیزات محافظتی پوشیده بودید یا نه
  • سابقه سیگار کشیدن
  • هر رکورد پزشکی قدیمی مانند رادیولوژی یا سی تی اسکن قفسه سینه

پزشک شما همچنین معیانه فیزکی انجام می دهد و آزمایشات تنفسی نیز برای اندازه گیری قابلیت ریه های شما برای تنفس و انتقال اکسیژن انجام می دهد. روش های تصویربرداری مانند رادیولوژی یا سی تی اسکن قفسه سینه نیز ممکن است توصیه شود تا نادول ها وی ناحیه های التهاب معاینه شود.

درمان ریه سیاه

اکسیژن مکمل می تواند علائم این بیماری را بهبود دهد

درمانی برای معکوس کردن صدمه ایی که توسط گرد و غبار زغال سنگ ایجاد می شود وجود ندارد اما برخی از موارد می تواند روند این عارضه را کند، علائم و کیفیت زندگی شما را بهبود دهند.

وقتی که شدت در معرض قرار گرفتن گرد و غبار زغال سنگ شما تعیین شده است، پزشک شما می تواند بهترین روش درمانی را تشخیص دهد. داروها و درمان های تنقسی ممکن است برای کمک به باز کردن راه های تنفسی شما و کاهش التهاب کمک می کند. در بیشتر مواقع، توانبخشی ریوی، نوعی برنامه ورزشی که برای کمک به بیمارانی که مبنلا به عارضه های مزمن ریوی طراحی شده است می تواند برای بهبود کیفیت زندگی شما توصیه شود.

با وخیم تر شدن ذخم در ریه ها، اکسیژن مکمل ممکن است برای شما تجویز شود تا به رسیدن هوای بیشتر به داخلی ریه های شما در صورت نیاز کمک کند. با اینکه شما ممکن است فقط در زمان ورزش به آن نیاز داشته باشید، با پیشرفت روند این بیماری شما نیازمند استفادده روزمره از آن خواهید شد. در موارد نادر و بسیار شدید، پیوند ریه ممکن است توصیه شود.

جلوگیری از بیشتر در معرض قرار گرفتن و جلوگیری از دیگر تحریک کننده ها مانند دود سیگار حیاتی است. اگر سیگاری هستید، به شما توصیه می شود تا آن را ترک کنید.

پیشگیری از ریه سیاه

استفاده از ماسک صورت هنگامی که با گرد و غبار کار می کنید احتمال وقوع این بیماری ار کاهش می دهد

بیماری ریه سیاه، عارضه ایی شغلی است اما قابل پیشگیری است.

معدنچیان زغال سنگ باید موارد زیر را انجام دهد :

• ماسک بپوشند
  • پوست گرد و غبار زده را بشویند
  • صورت و دستان خود را قبل از خوردن، نوشیدن یا مصرف دارو بشویند
  • سیگار نکشند
  • بطور منظم رادیولوژی قفسه سینه انجام دهند

معدن ها باید روند هایی برای کنترل میزان گرد و غبار ایجاد شده انجام دهد. مطمعن شوید تا کارفرما شما قوانین سلامتی را دنبال می کند.

همچنین واکسن های خود را به موقع بزنید تا ریه های خود را سالم نگه دارید. از آنجایی که سرماخوردگی عامل اصلی ذالریه است، پس واکسن زدن برای سرماخوردگی بصورت سالانه ایده خوبی است. از پزشک خود در مورد واکسن زدن ذالریه بپرسید.

علائم سرفه سیاه

سیرقه و تنگی نفس از علائم این بیماری است

اما زمانی که علائم رخ می دهد، آنان احتمالا شامل موارد زیر است :

• سرفه با یا بدون خلط سیاه
  • تنگی قفسه سینه

تشخیص ریه سیاه

رادیولوژی قفسه سینه میتواند علائم ریه سیاه را نشان دهد

• علائم شما و زمانی که آنان آغاز شدن
  • درمانی که قبل از شروع علائم مصرف کردین و چطوری به شما کمک کرده است
  • کاری که شما در شغل خود انجام داده اید، مدت زمانی که آن را انجام داده اید
  • سابقه سیگار کشیدن
  • هر رکورد پزشکی قدیمی مانند رادیولوژی یا سی تی اسکن قفسه سینه

درمان ریه سیاه

اکسیژن مکمل می تواند علائم این بیماری را بهبود دهد

پیشگیری از ریه سیاه

بیماری ریه سیاه، عارضه ایی شغلی است اما قابل پیشگیری است.

معدنچیان زغال سنگ باید موارد زیر را انجام دهد :

• ماسک بپوشند
  • پوست گرد و غبار زده را بشویند