آخرین کیس ها

پر بازدیدترین مقالات

آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج با دکتر اخوان نیاکی


در این قسمت دکتر هاله اخوان نیاکی، متخصص ژنتیک تحصیل کرده در کشورهای فرانسه و آمریکا در مورد لزوم آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج صحبت می کنند. یکی از معضلاتی که از سال های پیش در کشور وجود داشته بیماری تالاسمی است که خوشبختانه با همیاری مردم اولین مرکز دانشگاهی تشخیص ژنتیک و تشخیص پیش از تولد تالاسمی در سال 1378 در شهر بابل راه اندازی می شود.

اهمیت تاسیس آزمایشگاه ژنتیک در بابل و استان مازندران


در آن زمان مراکز زیادی برای آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج وجود نداشته و نمونه ها اکثر به خارج از کشور فرستاده می شد و عمدتا به زوجینی که ناقل تالاسمی بودند گفته می شد از ازدواج انصراف بدهند و ورود آزمایشگاه های ژنتیک به بابل و استان مازندران که استانی تالاسمی خیز است و دارای خدمات آزمایشگاهی بسیار کم است، کاملا صحنه را عوض کرد.

زوجینی که ناقل بودند و قصد ازدواج داشتند امید به این پیدا کردند که با انجام آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج از سلامت فرزند خود اطلاع داشته باشند.

دستآورد های آزمایشگاه ژنتیک دکتر اخوان


به واسطه آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج و دیگر آزمایشات ارائه شده توسط این آزمایشگاه توانستیم دنیا آمدن کودکان با تالاسمی ماژول را جلوگیری کینم، که هم مشکلاتی برای خانواده و کودک ایجاد می کرد و هم هزینه هایی که بر روی خانواده و دولت تحمیل می کرد. امروزه خوشبختانه ازدواج دو فرد ناقل مشکلی ایجاد نمی کند و کاملا با آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج می توانند از سلامت جنین و آینده خودشان مطمعن شوند و با خیالی راحت فرزندی سالم به دینا بیاورند و در آغوش بگیرند.

بهترین مرکز ژنتیک ایران در دهه 1390


اقدامات این مرکز باعث شد تا مراکز دیگری در ایران شروع به کار کنند و در بازدید سازمان بهداشت جهانی از ایران در دهه 1390 مرکز ژنتیک ما را بهترین مرکز تشخیص ژنتیک در ایران شناسایی کرد چرا که با اطلاعات موجود کیت های تست مخصوص بیماران کشور خودمان طراحی کرده و تشخیص را بومی سازی کردیم و امروزه خیلی از نقص های دیگری نیز قابل تشخیص است.

بازدید های این مقاله

119 نفر

به این مقاله امتیاز بده !

میانگین امتیاز / 5. تعداد رای

اولین شخصی باشید که امتیاز می دهید !

به اشتراک بگذارید !

نمونه بیماران مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نمونه بیماران مشابه

فهرست