بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن یک عفونت سیستم تولید مثل بانوان است. این بیماری در بیشتر مواقع زمانی رخ می دهد که باکتری مراقبتی به واژن، رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها پخش شود.

نشانه ها و علائم بیماری التهابی لگن می تواند ملایم یا نامحسوس باشد. برخی از بانوان هیچ نشانه یا علائمی  ندارند. به همین دلیل شما ممکن است متوجه آن نشوید تا زمانی که مبتلا به درد مزمن لگنی شده یا قصد بارداری داشته باشید.

جزء بیماری های :

علائم بیماری التهابی لگن

درد شکم و لگن یکی از علائم این بیماری هستند

نشانه ها و علائم بیماری التهابی لگن ممکن است خفیف و به سختی قابل تشخیص باشند. برخی از بانوان ممکن است نشانه یا علائمی نداشته بلشند. زمانی که نشانه ها و علائم بیماری التهابی لگن وجود داشته باشد، معمولا شامل موارد زیر می شود :

• دردی در ناحیه پایینی شکم و لگن که می تواند خفیف تا شدید باشد
  • ترشح غیرعادی یا شدید واژن که می تواند بویی نوخوشایند داشته باشد
  • خونریزی غیرعادی از واژن معمولا در طول یا بعد از مقاربت، یا بین عادات ماهانه
  • درد هنگام مقاربت
  • تب، در برخی همراه با لرز است
  • ادراد دردناک و مکرر

تعدادی از فاکتور ها ممکن است احتمال بیماری التهابی لگن را افزایش دهد، این فاکتور ها شامل موارد زیر است:

• داشتن سنی پایینتر از 25 سال و فعال از نظر جنسی
  • داشتن چندین شریک جنسی
  • داشتن شریک جنسی ایی که بیش از یک شریک جنسی دارد
  • مقاربت بدون استفاده از کاندوم
  • دوش گرفتن بطور منظم، که تعادل بین باکتری های خوب و مضر را در واژن شما مختل کرده و ممکن است علائم را مخفی کند
  • سابقه ابتلا به بیماری التهابی لگن یا عفونت بیماری مقاربتی

احتمال ابتلا به بیماری التهابی لگن در زمان جایگزاری ابزار درون رحمی، پایین است.

ریسک فاکتور های بیماری التهابی لگن

مقاربت بدون کاندوم احتمال وقوع این بیماری را افزایش می دهد

انواع زیادی از باکتری ها می توانند منجر به بیماری التهابی لگن شوند اما عفونت های سوزاک یا کلامیدیا رایجترین آنها است. معمولا ابتلا به این باکتری ها در رابطه جنسی محافظت نشده رخ می دهد.

در موارد نادر، باکتری می تواند زمانی وارد دستگاه تناسلی شما شود که محافظ ایجاد شده توسط دهانه رحم مختل شده باشد. این روند می تواند در عادات ماهانه، بعد از زایمان، یا سقط جنین رخ دهد. در موارد نادر باکتری همچنین می تواند از طریق جایگزاری وسیله داخل رحمی یا هر روش پزشکی که شامل وارد کردن ابزاری داخل رحم است، وارد بدن شود.

تشخیص بیماری التهابی لگن

آزمایش خون یکی از راه های تشخیصی بیماری التهابی لگن است

هیچ روشی تکی نمی تواند بیماری التهابی لگن را تشخیص دهد. به جای آن پزشک شما بر تعدادی از یافته های یافته شده در آزمایش های زیر استفاده می کند :

• سابقه پزشکی شما : پزشک شما احتمالا در مورد روند های جنسی شما، سابقه عفونت های مقاربی و روش ضدبارداری شما می پرسد
  • نشانه ها و علائم : هر نوع علائمی که مبتلا آن هستید را از پزشک خود اطلاع دهید، حتی اگر ملایم هستند
  • معیانه لگنی : دراین روش پزشک ناحیه لگنی شما را از نظر حساسیت به لمس و تورم معاینه می کند. همچنین ممکن است پزشک شما بوسیله سواب پنبه نمونه ای از مایع واژن و دهانه رحم شما بگیرد. این نمونه ها برای نشانه های عفونت و انگل هایی مانند سوزاک و کلامیدیا در آزمایشگاه بررسی می شود
  • آزمایشات خون و ادرار : این روش ها ممکن است برای تشخیص بارداری، اچ ای وی، یا دیگر عفونت های مقاربتی یا برای اندازه گیری تعداد سلول های سفید یا دیگر نشانه های عفونت و التهاب استفاده شوند
  • سونوگرافی : این روش با استفاده از امواج صوتی تصاویری از اندام های تولید مثل شما ایجاد می کند

اگر تشخیص قطعی نباشد، شما ممکن است آزمایشات اضافه ای که شامل موارد زیر میشود را انجام دهید :

• لاپروسکوپی : در این روش پزشک شما ابزاری نازک و چراغ قوه دار وارد شکم شما می کند تا اعضای لگن شما را معیانه کند
  • نمونه برداری آندومتر : در این روش پزشک شما لوله ایی نازشک وارد رحم می کند تا نمونه ایی کوچک از بافت آندومتر بردارد. این بافت برای نشانه هایی عفونت و التهاب ارزیابی می شود.

درمان بیماری التهابی لگن

مصرف آنتی بیوتیک ها برای درمان این بیماری

درمان به موقع با دارو می تواند عفونتی که منجر به بیماری التهابی لگن شده را از بین ببرد. اما برای از بین بردن زخم و آسیبی که ممکن است بیماری التهابی لگن به دستگاه تناسلی ایجاد کند، هیچ روشی وجود ندارد. درمان بیماری التهابی لگن معمولا شامل موارد زیر است :

• آنتی بیوتیک ها : پزشک شما بلافاصله ترکیبی از آنتی بیوتیک ها را تجویز می کند. پس از دریافت آخرین نتایج آزمایشات شما، ممکن است پزشک نسخه شما را تغییر دهد تا بهتر با منشا عفونت همخوانی داشته باشد. شما احتمالا بعد از سه روز دوباره نزد پزشک می روید تا از اثربخشی درمان اطمینان حاصل شود. حتما تمامی داروهای خود را مصرف کنید، حتی اگر بعد از چند روز حالتان بهتر شد
  • درمان برای شریک شما : برای جلوگیری از عفونت مجدد مرتبط با بیماری مقارتبی، شریک یا شریکان شما باید معاینه و درمان شوند. شریک مبتلا شده ممکن است نشانه های قابل توجهی نداشته باشد
  • پرهیز موقت : تا زمانی که درمان تکمیل نشده و نشانه ها رفع نشده اند از مقاربت خودداری کنید

اگر باردار، به شدت مریض، یا مشکوک به آبسه هستید یا با داروهای خوردنی بهتر نشده اید، ممکن است نیاز به بستری شدن داشته باشد. ممکن است آنتی بیوتیک به شما تزریق شده و سپس آنتی بیوتیک خوردنی داده شود.

جراحی به ندرت نیاز می شود. با این حال اگر آبسیه پاره شده یا احتمال پارگی دارد، ممکن است پزشک آن را تخلیه کند. همچنین اگر با درمان آنتی بیوتیکی بهتر نشوید یا تشخیص پزشکی مشکوک داشته باشید، ممکن است نیاز به جراحی داشته  باشید، مانند زمانی که نشانه ای از پی آی دی رویت نشود.

برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری التهابی لگن موارد زیر را انجام دهید :

• رابطه جنسی ایمن : از کاندوم استفاده کرده و تعداد شریک های خود را محدود کنید
  • با پزشک خود در مورد روش های پیشگیری از بارداری صحبت کنید : بسیاری از روش های پیشگیری از بارداری از ابتلا به بیماری التهابی لگن جلوگیری نمی کنند. استفاده از روش های محافظتی مانند کاندوم به کاهش احتمال ابتلا کمک می کند. حتی اگر شما قرص های ضدبارداری مصرف می کنید، از کاندوم برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری های مقاربتی استفاده کنید
  • آزمایش شوید : اگر شما خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی دارید، برای پزشک خود نوبت بگیرید. اگر نیاز است بطور منظم نوبت بگیرید. درمان به موقع بیماری مقاربتی بهترین روش پیشگیری بیماری التهابی لگن است
  • از شریک خود درخواست کنید تا آزمایش شود : اگر شما مبتلا به بیماری التهابی لگن یا بیماری مقاربتی دیگری هستید، از شریک خود بخواهید تا آزمایش و درمان شود. این کار باعث پیگیری پخش شدن بیماری مقاربتی و بازگشت بیماری التهابی لگن می شود
  • دوش نکنید : دوش کردن تعادل باکتری های داخل واژن را بهم می زند

علائم بیماری التهابی لگن

درد شکم و لگن یکی از علائم این بیماری هستند

• دردی در ناحیه پایینی شکم و لگن که می تواند خفیف تا شدید باشد
  • ترشح غیرعادی یا شدید واژن که می تواند بویی نوخوشایند داشته باشد
  • خونریزی غیرعادی از واژن معمولا در طول یا بعد از مقاربت، یا بین عادات ماهانه
  • درد هنگام مقاربت
  • تب، در برخی همراه با لرز است
  • ادراد دردناک و مکرر

• داشتن سنی پایینتر از 25 سال و فعال از نظر جنسی
  • داشتن چندین شریک جنسی
  • داشتن شریک جنسی ایی که بیش از یک شریک جنسی دارد
  • مقاربت بدون استفاده از کاندوم
  • سابقه ابتلا به بیماری التهابی لگن یا عفونت بیماری مقاربتی

احتمال ابتلا به بیماری التهابی لگن در زمان جایگزاری ابزار درون رحمی، پایین است.

ریسک فاکتور های بیماری التهابی لگن

مقاربت بدون کاندوم احتمال وقوع این بیماری را افزایش می دهد

تشخیص بیماری التهابی لگن

آزمایش خون یکی از راه های تشخیصی بیماری التهابی لگن است