پستان فیبروکیستیک

پستان فیبروکیستیک متشکل از بافتی است که احساس برآمدگی یا بافتی طناب مانند دارد. پزشکان به این پدیده، بافت پستان گره دار یا غده ایی می گویند.

دچار شدن به پستان فیبروکیستیک یا تغییرات پستان فیبروکیستیک غیر رایج نیست. در حقیقت متخصصان پزشکی از کلمه‌ی “بیماری پستان فیبروکیستیک” استفاده نمی کنند و در این موارد از عبارات “پستان فیبروکیستیک” یا “تغییرات پستان فیبروکیستیک” استفاده می کنند چراکه دچار شدن به پستان فیبروکیستیک یک بیماری نیست. تغییرات پستان که با عادات ماهانه دچار نوسان می شود و احساس بافتی طناب مانند، عادی است.

تغییرات پستان فیبروکیستیک همیشه علائمی ندارد. برخی از افراد دچار درد، حساسیت به لمس و برآمدگی پستان مخصولا در ناحیه بالایی و ناحیه بیرونی پستان ها می شوند. علائم پستان معمولا قبل از قاعدگی بیشترین درد را داشته و بعد از آن بهتر می شود. معیارهای معمول خودمراقبتی می توانند معمولا در بهبود درد های مربوط با پستان فیبروکیستیک موثر باشند.

جزء بیماری های :

علائم پستان فیبروکیستیک

تغییرات بافت پستان همزان با عادات ماهانه از علائم این بیماری است

علائم و نشانه های پستان فیبروکیستیک ممکن است شامل موارد زیر باشد :

• برآمدگی در پستان ها یا قسمت های ضخیم شده که معمولا به ناحیه های بافت های پیرامونی پستان پخش می شوند
  • درد کلی یا حسایست به لمس یا احساسی ناخوشایند در پستان که شامل قسمت بالا و بیرونی پستان می شود
  • تغییر ندول ها یا برآمدگی های بافت پستانی از لحاظ اندازه که با عادات ماهانه مرتبط است
  • ترشح های سبز یا قهوه ایی تیره غیر خونی از نوک پستان که معمولا بدون فشار دادن رخ می دهد
  • تغییرات پستانی که در هر دو پستان مشابه هستند
  • افزایش ماهانه‌ی درد پستان یا برآمدگی ناشی از تخمک گذاری تا کمی قبل از شروع عادت ماهانه که بعد از شروع عادت ماهانه بهبود می یابد

منشا دقیق تغییرات پستان فیبروکیستیک نامعلوم است، اما محققان گمان می کنند که هورمون های تولید مثل مخصوصا استروژن نقش مهمی ایفا می کنند.

میزان نامنظم هورمون ها در طول عادت ماهانه می تواند منجر به دردی ناخوشایند در پستان و ناحیه هایی از بافت برآمده پستان شوند که حساس به لمس، کوفته و متورم هستند. تغییرات پستان فیبروکیستیک معمولا قبل از دوره‌ی قاعدگی بیشترین ناخوشایندی را دارند و بعد از شروع عادت ماهانه بهتر می شوند.

بافت پستان فیبروکیستیک زمانی که زیر میرکوسکوپ معاینه می شود، شامل مواردی خاص است از جمله :

• کیسه های پر از مایع گرد یا بیضوی (کیست ها)
  • وجود چندین بافت زخم شده‌ی فیبر مانند (فیبروز)
  • رشد بیش از اندازه سلول ها‌ دیواره مجاری شیری (هیپرپلازی) یا بافت های ایجاد کننده‌ی شیر (لوبول ها) در پستان
  • بزرگ شدن لوبول های پستان (آدنوز)

روش هایی که برای تشخیص این عارضه به کار می روند، ممکن است شامل موارد زیر شود :

• معاینه بالینی پستان : پزشک پستان و غدد لنفاوی زیر گردن و زیر بغل را معاینه می کند تا به دنبال بافت غیرعادی پستان باشد. اگر معیانه پستان، همراه با سابقه پزشکی شما نشان دهنده‌ی تغییرات عادی پستان باشد ممکن است نیازمند آزمایش بیشتر نباشید. اما اگر پزشک برآمدگی یا بافت مشکوک در پستان پیدا کنند، ممکن است چند هفته بعد، بعد از عادت ماهانه برای یک معاینه پستان دیگر به پزشک مراجعه کنید. اگر تغییرات مداوم باشد یا معاینه پستان نگران کننده باشد، ممکن است نیازمند آزمایشات بیشتر مانند ماموگرافی یا سونوگرافی باشید.
  • ماموگرافی : اگر پزشک در پستان برآمدگی یا ضخیم شدن بافت پیدا کند، باید ماموگرافی (یک روش رادیولوژی که بر روی ناحیه خاص نگران کننده پستان تمرکز می کند) انجام دهید. رادیولوژیست در زمان تفسیر کردن ماموگرافی، ناحیه ای که ایجاد نگرانی کرده است را از نزدیک ارزیابی می کند.
  • سونوگرافی : سونوگرافی از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از پستان های شما استفاده می کند و معمولا در کنار ماموگرافی انجام می شود. اگر کمتر از 30 سال سن دارید، ممکن است بجای ماموگرافی سونوگرافی انجام دهید. سونوگرافی برای ارزیابی بافت متراکم بانوان جوانتر، بافتی که متشکل از لوبول ها، مجراها و بافت همبند است، بهتر است. سونوگرافی همچنین می تواند به پزشک در تمایز بین کیست های پر از مایع و کیست های جامد کمک کند.
  • آسپیراسیون سوزنی : برای برآمدگی پستانی که مانند کیست است، ممکن است پزشک از آسپیراسیون سوزنی استفاده کند تا از مایع یا جامد بودن کیست مطمعن شود. ممکن است آسپیراسیون  سوزنی منجر به تخلیه کیست و بهبود ناخوشایندی شود.
  • نمونه برداری پستان : اگر نتایج ماموگرافی و سونوگرافی عادی هستند اما پزشک در مورد برآمدگی نگرانی هایی دارد، ممکن است به یک جراح پستان معرفی شوید تا نیاز به انجام نمونه بردای پستان تایید شود. نمونه برداری پستان روشی برای برداشتن نمونه ایی کوچک از بافت پستان به منظور ارزیابی میرکوسکوپی است. اگر ناحیه‌ی مشکوک در روش تصویربرداری یافت شده است، پزشک ممکن است نمونه برداری با هدایت سونوگرافی یا بیوپسی استریوتاکتیک، که در آن از ماموگرافی برای تعیین دقیق نقطه‌ی نمونه برداری استفاده می شود، توصیه کند.

گزارش هر نوع تغییر جدید یا مکرر پستان به پزشک ضروری است حتی زمانی که در طول سال گذشته ماموگرافی با نتایج عادی داشته اید. ممکن است نیازمند ماموگرافی یا سونوگرافی تشخیصی برای ارزیابی تغییرات باشید.

دستگاه ماموگرافی

درمان پستان فیبروکیستیک

آسپیراسیون سوزنی یکی از راه های درمانی این عارضه است

اگر دچار علائمی نشده اید یا علائم شما ملایم است، درمانی برای پستان فیبروکیستیک نیاز نیست. درد شدید یا کیست های بزرگ و دردناک مرتبط با پستان فیبروکیستیک ممکن است نیازمند درمان باشند.

گزینه های درمانی برای کیست های پستان شامل موارد زیر می شود :

• آسپیراسیون سوزنی : پزشک از سوزنی نازک برای تخلیه‌ی مایع از کیست استفاده می کند. بیرون زدن مایع نشان میدهد برآمدگی پستان یک کیست است و در نتیجه تخلیه شدن آن باعث درد مرتبط با آن می شود.
  • برداشتن با جراحی : در موارد نادر، برای برداشتن برآمدگی های کیست مانند مکرر که بوسیله آسپیراسیون های پی در پی و نظارت آگاهانه بهبود نمی یابند یا شامل ویژگی هایی است که در معیانه فیزیکی پزشک را نگران کرده است، ممکن است جراحی نیاز شود.

نمونه هایی از گزینه های درمانی برای درد پستان شامل موارد زیر است :

• مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن یا داروهای غیرالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن یا دیگر داروهای با نسخه
  • داروهای ضد بارداری خوراکی که میزان هورمون های چرخه‌ی پریودی که با تغییرات پستان فیبروکیستیک مرتبط هستند را کاهش می دهد

علائم پستان فیبروکیستیک

تغییرات بافت پستان همزان با عادات ماهانه از علائم این بیماری است

علائم و نشانه های پستان فیبروکیستیک ممکن است شامل موارد زیر باشد :

• تغییرات پستانی که در هر دو پستان مشابه هستند

• کیسه های پر از مایع گرد یا بیضوی (کیست ها)
  • وجود چندین بافت زخم شده‌ی فیبر مانند (فیبروز)
  • بزرگ شدن لوبول های پستان (آدنوز)

روش هایی که برای تشخیص این عارضه به کار می روند، ممکن است شامل موارد زیر شود :

دستگاه ماموگرافی