رابدومیوسارکوم

رابدومیوسارکوم (RMS) نوعی نادری از سرطان است که نسح نرم، بخصوص بافت عصله ایی جمجمه در برخی از موارد عضو های توخالی بدن مانند مثانه و رحم را مبتلا می کند. رابدومیوسارکوم می تواند در هر سنی رخ دهد، اما بیشتر در کودکان رخ می دهد.

با اینکه رابدومیوسارکوم می تواند در هر نقطه ایی از بدن رخ دهد، وقوع آن در موارد زیر بیشتر احتمال دارد :

• سر و ناحیه گردن
  • سیستم ادراری مانند مثانه
  • سیستم تناسلی مانند واژن، رحم و بیضه ها
  • دستان و پاها

بیش بینی درمان این بیماری به نوع رابدومیوسارکوم، جایی که رخ داده است، اندازه تومور و اینکه سرطان به قسمت های دگیر پخش شده است بستگی دارد. درمان معمولا ترکیبی از جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی است.

تحولات بزرگ در درمان رابدومیوسارکوم بیش بینی درمان این بیماری را بطور چشم گیری بهبود داده است. بعد از تکمیل روند درمان، افراد مبنلا نیازمند نظارت برای وقوع علائم شیمی درمانی یا پرتودرمانی شدید تا آخر عمرشان خواهند بود.

علائم رابدومیوسارکوم

سردرد یکی از علائم وقوع این سرطان در سر است

علائم و نشانه های رابدومیوسارکوم به جایی که سرطان رخ داده است بستگی دارد.

برای مثال، اگر سرطان در سر یا ناحیه گردن است، برخی از علام و نشانه های آن ممکن است شامل موارد زیر شود :

• بیرون زدگی یا تورم چشمان
  • خونریزی در بینی، حلق یا گوش ها

اگر سرطان در سیستم های ادراری یا تناسلی باشد، برخی از علائم و نشانه های آن ممکن است شامل موارد زیر باشد :

• دشواری در ادرار و خون در ادرار
  • دشواری در مدفوع کردن
  • توده یا خونریزی در واژن یا مقعد

اگر سرطان در دستان و پاها رخ دهد، برخی از علائم و نشان های آن ممکن است شامل موارد زیر باشد :

• تورم یا برآمدگی در دست یا پا
  • درد در ناحیه دچار شده، با این حال در برخی از موارد دردی وجود ندارد

عواملی که ممکن است احتمال رابدومیوسارکوم را افزایش دهند شامل موارد زیر می شود :

• سابقه خانوادگی سرطان : احتمال رابدومیوسارکوما در کودکانی که عضوی از خانوادشان مانند والد یا برادر یا خواهر دچار سرطان هستند مخصوصا زمانی که سرطان آنان در سنی جوانتر آغاز شده اند، بیشتر است. اما بیشتر کودکان مبتلا به رابدومیوسارکوم سابقه خانوادگی سرطان ندارند.
  • سندرم های ژنتیکی که احتمال سرطان را افزایش می دهند : در موارد نادر، رابدومیوسارکوم با سندرم های ژنتیکی که از والدین به کودکان میرسند مانند نوروفیبروماتوز 1، سندرم نونان، سندرم Li-Fraumeni، سندرم بکویث ویدمن و سندرم کاستلو مرتبط هستند.
ریسک فاکتور رابدومیوسارکوم

این سرطان در بیمارانی که سابقه خانوادگی دارند بیشتر رخ می دهد

منشا رابدومیوسارکوم نامعلوم است.

پزشکان می دانند که رابدومیوسارکوم زمانی رخ می دهد که سلول در DNA خود تغییراتی دارند. DNA یک سلول حاوی دستورالعمل هایی است که به سلول میگوید چه کاری انجام دهد. این تغییرات به سلول می گوید تا به سرعت تکثیر کنند و بعد از مرگ سلول های عادی به کار خود ادامه دهند. در نتیجه آن توده ایی (توموری) از سلول های غیرعادی می توانند به بافت های سالم بدن حمله و آنان را از بین ببرند. سلول های غیرعادی می تواند تکه شوند و به دیگر قسمت های بدن پخش شوند (متاستاز).

دستگاه MRI و بیمار

روش های تصویربرداری مانند ام آر آی در تشخیص رابدومیوسارکوم موثر هستند

تشخیص رابدومیوسارکوم معمولا با معیانه فیزیکی آغاز میشود تا علائمی که شما یا کودک شما دچار آن هستند بهتر درک شود. بسته به نتایج معیانه فیزکی دیگر آزمایشات و روش ها ممکن است توصیه شود.

نمونه برداری

نمونه برداری برای برداشتن نمونه ایی از سلول های مشکوک برای ارزیابی آزمایشگاهی انجام می شود. این روش می تواند سرطانی بودن سلول ها و نوع سرطان را تشخیص دهد.

انواع روش های نمونه برداری برای رابدومیوسارکوم استفاده می شود شامل موارد زیر است :

• نمونه برداری سوزنی : پزشک سوزنی نازک را از طریق پوست وارد کرده و به سمت تومور هدایت می کند. سوزن برای برداشتن تکه ایی کوچک از بافت تومور استفاده می شود.
  • جراحی نمونه برداری : پزشک برشی کوچک بر روی پوست ایجاد می کند و یا تمامی تومور یا قسمتی از تومور را بر می دارد.

تشخیص نوع نمونه برداری و جزییات روش انجامش نیازمند برنامه ریزی دقیق توسط تیم پزشکی شما است. پزشکان باید نمونه برداری را طوری انجام دهند که با عمل ها برای برداشتن تومور در آینده اختلال ایجاد نکند. به همین دلیل، قبل از انجام نمونه برداری از پزشک خود در مورد معرفی تیمی از متخصصان که در درمان رابدومیوسارکوم تجربه دارند صحبت کنید.

روش های تصویربرداری

پزشک شما ممکن است یک یا چند روش تصویربرداری برای ارزیابی علائم، یافتن سرطان و یافتن نشانه های اینکه سرطان پخش شده است توصیه کند.

روش های تصویربرداری ممکن است شامل موارد زیر شود :

درمان رابدومیوسارکوم

جراحی یکی از روش های درمانی این سرطان است

درمان رابدومیوسارکوم معمولا شامل ترکیبی از درمان ها مانند شیمی درمانی، جراحی و پرتودرمانی می شود.

نوعی درمانی که پزشک شما توصیه می کند به موقعیت سرطان، اندازه تومور، اینکه سلول های تهاجمی هستند و اینکه تومور به یک ناحیه محدود شده است یا به دیگر قسمت های بدن پخش شده است بستگی دارد.

جراحی

هدف جراحی برداشتن تمام سلول های سرطانی است. اما اگر رابدومیوسارکوم به دور یا اطراف عضو های داخلی یا دیگر ساختار های مهم پخش شده باشند، انجام جراحی ممکن نیست. زمانی که سرطان را نمی توان بطور کامل با جراحی برداشت، پزشک ممکن است برداشت هر میزان ممکن را انجام دهد و سپس از روش درمانی دیگری مانند شیمی درمانی یا پرتودرمانی برای از بین بردان سلول های سرطانی باقی مانده استفاده کند.

پرتودرمانی

پرتودرمانی از پرتوهای قوی مانند اشعه ایکس و پرتون ها برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. این روش معمولا با دستگاهی انجام می شود که اطراف شما حرکت می کند و پرتو را به نقطه ایی دقیق از بدن ساتع می کند.

پرتودرمانی ممکن است بعد از جراحی برای از بین بردن هر سلول سرطانی که ممکن است باقی بماند استفاده شود. این روش همچنین زمانی که رابدومیوسارکوم در جایی قرار دارد که بدلیل نزدیکی به عضو های داخلی یا دیگر ساختاری مهم قابل جراحی نیست استفاده می شود.

شیمی درمانی

شیمی درمانی از داروهای قوی ایی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. درمان معمولا شامل ترکیبی از داروها می شود که معمولا از طریق وریدی تزریق می شود. نوع داروهای استفاده شده و تعداد دوره های شیمی درمانی به وضعیت خاص شما بستگی دارد.

شیمی درمانی معمولا بعد از جراحی یا پرتودرمانی برای از بین بردن هر سلول سرطانی ای است که ممکن است باقی مانده باشد. از این روش همچنین می تواند قبل از روش های درمانی دیگر برای کوچک کردن تومور برای افزایش تاثیر جراحی یا پرتودرمانی استفاده کرد.

علائم رابدومیوسارکوم

سردرد یکی از علائم وقوع این سرطان در سر است

علائم و نشانه های رابدومیوسارکوم به جایی که سرطان رخ داده است بستگی دارد.

• بیرون زدگی یا تورم چشمان
  • خونریزی در بینی، حلق یا گوش ها

• دشواری در ادرار و خون در ادرار
  • دشواری در مدفوع کردن
  • توده یا خونریزی در واژن یا مقعد

• تورم یا برآمدگی در دست یا پا
  • درد در ناحیه دچار شده، با این حال در برخی از موارد دردی وجود ندارد

عواملی که ممکن است احتمال رابدومیوسارکوم را افزایش دهند شامل موارد زیر می شود :

ریسک فاکتور رابدومیوسارکوم

این سرطان در بیمارانی که سابقه خانوادگی دارند بیشتر رخ می دهد

منشا رابدومیوسارکوم نامعلوم است.

دستگاه MRI و بیمار

روش های تصویربرداری مانند ام آر آی در تشخیص رابدومیوسارکوم موثر هستند

نمونه برداری

روش های تصویربرداری