سارکوم یوینگ

سارکوم یوینگ نوعی نادر از سرطان است که در استخوان ها یا نسج نرم اطراف استخوان ها رخ می دهد.

سارکوم یوینگ معمولا در استخوان های پا و لگن رخ می دهد، اما می تواند در هر استخوانی رخ دهد. بطور کمتر رایج این سرطان در نسج نرم قفسه سینه، شکم، دستان و پاها یا دیگر نواحی رخ می دهد.

سارکوم یوینگ بیشتر در کودکان و نوجوانان رایج است، اما می تواند در هر سنی رخ دهد.

پیشرفت های چشمگیر در درمان سارکوم یوینگ به بهبود پیش بینی درمان افراد مبتلا به این سرطان کمک کرده است. بعد از تکمیل کردن درمان، نظارت تا پایان عمر برای چک کردن اثرات شیمی درمانی یا پردتودرمانی شدید که بعدها رخ می دهد توصیه می شود.

علائم سارکوم یوینگ

خستگی غیرقابل توضیح از علائم این سرطان است

علائم و نشانه های سارکوم یوینگ شامل موارد زیر است :

• درد، تورم یا حساسیت به لمس ناحیه دچار شده
  • درد استخوان
  • خستگی غیرقابل توضیح
  • تب بدون دلیل خاصی
  • کاهش وزن غیرمنتظره

ریسک فاکتوری های سارکوم یوینگ شامل موارد زیر می شود :

• سن شما : سارکوم یوینگ می تواند در هر سنی رخ دهد، اما این سرطان در کودکان و بزرگسالان رایج است
  • نژاد شما : سارکوم یوینگ بیشتر در افرادی که نژادشان اروپایی است رایج است. این سرطان در نژاد های آفریقایی و آسیای شرقی بسیار کمتر است
ریسک فاکتور سارکوم یوینگ

این سرطان بیشتر در کودکان و نوجوانان رخ می دهد

منشا سارکوم یوینگ نامعاوم است.

پزشکان می دانند که سارکوم یوینگ زمانی رخ می دهد که تغییراتی در دی ان ای (DNA) سلول ها رخ می دهد. DNA شامل دستورالعمل هایی می شود که به سلول می گوید چه کاری انجام دهد. این تغییرات به سلول می گوید تا به سرعت تکثیر کند و بعد از مرگ سلول های سالم به تکثیر خود ادامه دهند. در نتیجه این عمل توده ایی (توموری) از سلول های غیرعادی ایجاد می شود که می تواند به بافت های سالم بدن حمله کرده و آن را از بین ببرد. سلول های غیرعادی می توانند از جای خود جدا شوند و به  قسمت های مختلف بدن پخش شوند (متاستاز).

در سارکوم یوینگ، تغیرات DNA بطور رایج ژنی به اسم EWSR1 را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر پزشک شما گمان کند که شما دچار سارکوم یوینگ هستید، سلول های سرطانی شما ممکن است برای وجود تغییرات در این ژن آزمایش شوند.

دستگاه سی تی اسکن

پزشکان از سی تی اسکن برای تشخیص سارکوم یوینگ استفاده می کنند

تشخیص سارکوم یوینگ معمولا با معیانه فیزیکی برای بهتر درک کردن علائمی که شما یا کودک شما دچار آن هستند آغاز می شود. بسته به این یافته ها دیگر آزمایشات یا روش ها ممکن است توصیه شود.

روش های تصویربرداری

روش های تصویربرداری به پزشک شما در تشخیص علائم استخوانی، یافتن سرطان و یافتن نشان هایی که سرطان پخش شده است، کمک می کند.

روش های تصویربرداری استفاده شده ممکن است شامل موارد زیر شود :

ارزیابی سلول های سرطانی برای تشخیص جهش ژنتیکی

نمونه ایی از سلول های سرطانی شما در آزمایشگاه برای تشخیص اینکه کدام تغییرات DNA در سلول ها ارزیابی می شود. سلول های سارکوم یوینگ معمولا تغییرانی در ژن EWSR1 دارند. در بیشتر مواقع ژن EWSR1 با ژنی دیگر به نام FLI1 ادقام می شوند که ژنی به اسم EWS-FLI1 را تولید می کنند. ارزیابی سلول های سرطانی برای این تغییرات ژنی می تواند به تایید تشخیص شما کمک کرده و به پزشک سرنخ هایی در مورد شدت تهاجمی بودن بیماری شما بدهد.

برداشتن نمونه از سلول ها برای ارزیابی (نمونه برداری)

نمونه برداری روشی برای برداشتن نمونه از سلول های مشکوک برای ارزیابی آزمایشگاهی است. این روش ها می توانند سرطانی بودن سلول ها و نوع سرطانی که دارید را نمایش دهد.

انواع نمونه برداری ها که برای تشخیص سارکوم یوینگ استفاده می شود شامل موارد زیر است :

• نمونه برداری سوزنی : پزشک سوزنی نازک را از طریق پوست شما وارد کرده و به سمت تومور هدایت می کند. سوزن برای برداشتن نمونه ایی کوچک از بافت تومور استفاده می شود.
  • جراحی نمونه برداری : پزشک شکافی بر روی پوست ایجاد می کند و تمام تومور یا قسمتی از تومور را بر می دارد.

تشخیص نوع نمونه برداری که نیاز است و مشخصات اینکه به چه روش باید انجام شود نیازمند برنامه ریزی دقیق توسط تیم پزشکی شما است. پزشکان نیازدارند تا نمونه برداری را طوری انجام دهند تا با جراحی هایی که در آینده برای برداشتن تومور انجام می شود اختلال ایجاد نکند.

درمان سارکوم یوینگ

شیمی درمانی یکی از راه های بهبود این سرطان است

درمان سارکوم یوینگ معمولا با شیمی درمانی آغاز می شود. جراحی برای برداشتن سرطان معمولا بعد از آن صورت می گیرد. دیگر روش های درمانی شامل پرتودرمانی می شود که ممکن است در برخی از موارد خاص از آن استفاده شود.

شیمی درمانی

شیمی درمانی از داروهای قوی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. درمان با شیمی درمانی معمولا دو یا چند دارو را ترکیب می کند که بصورت تزریقی، قرص یا از طریق هر دو روش استفاده می شود.

درمان سارکوم یوینگ معمول با شیمی درمانی آغاز می شود. داروها ممکن است تومور را کوچک کند و برداشن آن را با جراحی یا درمانش از طریق پرتودرمانی را آسان کند.

بعد از جراحی یا پرتودرمانی، شیمی درمانی ممکن است ادامه یابد تا سلول های سرطانی که ممکن است باقی مانده است را از بین ببرند.

برای سرطان های پیشرفته ایی که به دیگر قسمت های بدن پخش می شوند، شیمی درمانی ممکن است به کاهش روند سرطان کمک کند.

جراحی

هدف جراحی برداشتن تمام سلول های سرطانی است. اما در برنامه ریزی این عمل تاثیر آن بر روی زنندگی روزمره شما نیز در نظر گرفته می شود.

جراحی سارکوم یوینگ ممکن است شامل برداشتن قسمتی کوچک از استخوان یا برداشت تمام عضو شود. اینکه جراحان بتوانند تمام سرطان را بدون قطع عضو بردارند به چند عامل مانند اندازه و موقعیت تومور و اینکه آیا آن بعد از شیمی درمانی کوچک شده است بستگی دارد.

پردودرمانی

پرتودرمانی از تشعشعات قدرتمند مانند اشعه ایکس و پروتون ها برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کنند.

در پرتودرمانی، پرتوها توسط دستگاهی که دور تختی که بر روی آن دراز کشیده ای می چرخد، ساتع می شود. پرتوها دقیقا به ناحیه سارکوم یوینگ نشان گرفته می شود تا احتمال صدمه به بافت سالم اطراف آن را کاهش دهند.

پرتودرمانی ممکن است بعد از جراحی توصیه شود تا سلول های سرطانی باقی مانده از بین بروند. از این روش همچنین می توان به جای جراحی استفاده کرد اگر سارکوم یوینگ در قسمتی از بدن قرار دارد که جراحی آن غیرممکن است یا منجر به نتیجه ایی غیرقبال قبول (مانند از کار افتادن روده یا مثانه) می شود.

برای سارکوم یوینگ های پیشرفته، پرتودرمانی می تواند سرعت رشد سرطان را کاهش و درد را بهبود دهد.

علائم سارکوم یوینگ

خستگی غیرقابل توضیح از علائم این سرطان است

علائم و نشانه های سارکوم یوینگ شامل موارد زیر است :

• درد، تورم یا حساسیت به لمس ناحیه دچار شده
  • درد استخوان
  • خستگی غیرقابل توضیح
  • تب بدون دلیل خاصی
  • کاهش وزن غیرمنتظره

ریسک فاکتوری های سارکوم یوینگ شامل موارد زیر می شود :

ریسک فاکتور سارکوم یوینگ

این سرطان بیشتر در کودکان و نوجوانان رخ می دهد

منشا سارکوم یوینگ نامعاوم است.

دستگاه سی تی اسکن

پزشکان از سی تی اسکن برای تشخیص سارکوم یوینگ استفاده می کنند

روش های تصویربرداری

روش های تصویربرداری استفاده شده ممکن است شامل موارد زیر شود :

ارزیابی سلول های سرطانی برای تشخیص جهش ژنتیکی

برداشتن نمونه از سلول ها برای ارزیابی (نمونه برداری)

درمان سارکوم یوینگ

شیمی درمانی یکی از راه های بهبود این سرطان است