سی تی آنژیوگرافی (CTA (Computed tomography angiography یک روش نوین تشخیص پزشکی است.

در صورتی که پزشک ناهنجاری ‌هایی در رگ‌ ها و عروق اجزای بدن را تشخیص دهد ممکن است برای بیمار سی تی آنژیو تجویز کند. اطلاعاتی که از سی تی آنژیو به دست می ‌آید به تشخیص بهتر و درک وضعیت بیمار کمک می‌ کند.

با استفاده از این نوع سی تی آنژیوگرافی میتوان لخته های خونی داخل ریه ها (آمبولی ریه) را پیدا کرد. این نوع سی تی آنژیوگرافی از عروقی که از قلب به ریه ها میروند عکس برداری میکند.

چرا از سی تی آنژیوگرافی ریه ها استفاده می شود؟

از سی تی آنژیوگرافی ریه ها برای ارزیابی شریان ها در داخل ریه ها استفاده، و در اکثر موارد برای رد کردن احتمال آمبولی ریه (یک بیماری خطرناک، اما قابل درمان) در بیمار استفاده می شود. این روش تصویربرداری بخاطر دسترسی همگانی، زمان تصویربرداری کم، قابلیت یافتن دیگر عوارضی که ممکن است همانند آمبولی ریه باشد و دقیق بودن نتیجه تصویربرداری به روش منتخب برای پیدا کردن آمبولی ریه تبدیل شده است.

در این نوع سی تی آنژیوگرافی آمبولی ریه بصورت نقطه ایی تیره داخل شریان خون و یا تمام شدن ناگهانی ناحیه روشن نمایش داده می شود.

گزارش پزشک :


سی تی آنژیوگرافی با بازسازی های آگزيال ، ساژیتال ، کرونال و 3D رنگی -مقاطع ظريف و بازسازي هاي عروقي ( multi detector 16 slice ):

پس از تزریق ماده حاجب تنه اصلی شریان پولمونر، شاخه راست و چپ و شاخه‌های اینترلوبار، سگمنتال و ساب سگمنتال هر دو ریه حاجب شده است.
تصویر ترومبوز در شاخه های فوق الذکر دیده نمی شود.
تصویر لنفادنوپاتی و یا پلورال افیوژن مشهود نیست.

برچسب های مرتبط :

بازدید های این مقاله

606 نفر

به این مقاله امتیاز بده !

میانگین امتیاز / 5. تعداد رای

اولین شخصی باشید که امتیاز می دهید !

به اشتراک بگذارید !

بیماری های مشابه

فهرست