سی تی اسکن اسپیرال صورت و سینوس

(زمان تقریبی برای خواندن : )

از سی تی اسکن صورت و سینوس ها برای بررسی حفره های سینوس پارانازال، فضاهای تو خالی و پر از هوا در داخل استخوان های صورت و اطراف حفره های بینی استفاده می شود.

سینوس های پارانازال فضای تو خالی و پر از هوا هستند که در استخوان های صورت و اطراف حفره بینی قرار دارند و دارای یک سیستم کانال هوایی بوده که بینی را به پشت گلو متصل می ‌کند.
در صورت چهار جفت سینوس وجود دارد که هر کدام با دهانه های کوچک به حفره بینی متصل می ‌شوند.
سی تی اسکن یک روش بدون درد و غیر تهاجمی و همچنین مطمئن ترین روش تصویربرداری برای ارزیابی و تعیین انسداد سینوس ‌ها نیز می باشد.

در صورتی که نیاز به تصویربرداری سی تی اسکن از طریق سامانه نوبت دهی آنلاین و یا با تماس به شماره 35159-011 داخلی 2 نوبت بگیرید.

سی تی اسکن سینوس

کیس های سی تی اسکن صورت و سینوس

سی تی اسکن صورت و سینوس چگونه انجام می شود؟


از شما خواسته می شود روی تختی باریک که به مرکز دستگاه سی تی اسکن حرکت می کند دراز بکشید. شما ممکن است روی پشت دراز کشیده یا به شکم بخوابید و چانه خود را بالا دهید.

زمانی که داخل دستگاه قرار گرفتید، پرتو دستگاه بدور شما می چرخد. شما این پرتوها را نمی بینید. (دستگاه های اسپیرال جدید می تواند تصویربرداری را بدون توقف انجام دهند)

یک کامپیوتر تصاویری جداگانه از نواحی مختلف بدن ایجاد می کند. به این تصاویر اسلایس گفته می شود. این تصاویر را می توان ذخیره کرد، بر روی مانیتور نمایش داد یا روی ورقه ای مخصوص چاپ کرد. مدل های سه بعدی از بدن را می توان با بر روی هم قرار دادن این تصاویر ایجاد کرد.

شما باید در طول تصویربرداری ثابت بمانید چراکه تکان خوردن می تواند تصاویر را تار کند. ممکن است از شما خواسته شود تا نفس خود را برای مدت زمانی کوتاه حبس کنید. ممکن است از بست و بالشت برای ثابت نگه داشتن بدنتان در طول تصویربرداری استفاده شود.

خود تصویربرداری حدود 30 ثانیه و کل روند تصویربرداری بین 15 تا 20 دقیقه طول می کشد.

سی تی اسکن صورت و سینوس

آمادگی های این روش چیست؟


برای برخی از روش ها، از رنگ مخصوصی به اسم کنتراست استفاده می شود که قبل از تصویربرداری به داخل بدن تزریق می شود. کنتراست به وضوح بیشتر برخی از نواحی بدن در روی تصویر رادیولوژی کمک می کند.

  • کنتراست را می توان از طریق سرمی در ورید دست یا بازوی شما تزریق کرد. اگر کنتراست استفاده شود، ممکن است از شما خواسته شود 4 تا 6 ساعت قبل از تصویربرداری ناشتا باشید.
  • اگر قبلا به کنتراست واکنش آلرژیک داشته اید ممکن است قبل از تصویربرداری به شما داروهایی داده شود تا تزریق این ماده برای شما بی خطر باشد.
  • اگر مشکلات کلیوی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر این مورد صدق کند، ممکن است از کنتراست استفاده نشود.
  • قبل از تزریق کنتراست، در صورتی که از داروی دیابتی متفورمین استفاده می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است موارد اضافه ای جهت آماده سازی انجام دهید.

از شما خواسته می شود تا در طول تصویربرداری زیورآلات خود را درآورده و لباس بیمارستانی بپوشید.

انواع دستگاه سی تی اسکن در بابل ، انواع دستگاه سی تی اسکن در مازندران ، انواع دستگاه سی تی اسکن در بابلسر ، انواع دستگاه سی تی اسکن در آمل ، انواع دستگاه سی تی اسکن در محمودآباد ، انواع دستگاه سی تی اسکن در ساری ، انواع دستگاه سی تی اسکن در قائمشهر ، بهترین دستگاه سی تی اسکن در بابل ، بهترین دستگاه سی تی اسکن در بابلسر ، بهترین دستگاه سی تی اسکن در مازندران ، بهترین دستگاه سی تی اسکن در آمل ، بهترین دستگاه سی تی اسکن در محمودآباد ، بهترین دستگاه سی تی اسکن در ساری ، بهترین دستگاه سی تی اسکن در قائمشهر ، نحوه کار کردن دستگاه سی تی اسکن در بابل ، نحوه کار کردن دستگاه سی تی اسکن در بابلسر ، نحوه کار کردن دستگاه سی تی اسکن در ساری ، نحوه کار کردن دستگاه سی تی اسکن در قائمشهر ، نحوه کار کردن دستگاه سی تی اسکن در آمل ، نحوه کار کردن دستگاه سی تی اسکن در محمودآباد ، نحوه کار کردن دستگاه سی تی اسکن در مازندران ، مرکز تصویر برداری سی تی اسکن در بابل ، مرکز تصویر برداری سی تی اسکن در بابلسر ، مرکز تصویر برداری سی تی اسکن در ساری ، مرکز تصویر برداری سی تی اسکن در قائمشهر ، مرکز تصویر برداری سی تی اسکن در مازندران ، مرکز تصویر برداری سی تی اسکن در آمل ، مرکز تصویر برداری سی تی اسکن در محمودآباد ، مجهزترین مرکز تصویربرداری در بابل ، مجهزترین مرکز تصویربرداری در بابلسر ، مجهزترین مرکز تصویربرداری در آمل ، مجهزترین مرکز تصویربرداری در محمودآباد ، مجهزترین مرکز تصویربرداری در مازندران ، مجهزترین مرکز تصویربرداری در ساری ، مجهزترین مرکز تصویربرداری در قائمشهر ، هزینه سی تی اسکن در بابل ، هزینه سی تی اسکن در بابلسر ، هزینه سی تی اسکن در مازندران ، هزینه سی تی اسکن در آمل ، هزینه سی تی اسکن در محمودآباد ، هزینه سی تی اسکن در ساری ، هزینه سی تی اسکن در قائمشهر ، انجام سی تی اسکن صورت و سینوس در بابل ، انجام سی تی اسکن صورت و سینوس در بابلسر ، انجام سی تی اسکن صورت و سینوس در مازندران ، انجام سی تی اسکن صورت و سینوس در ساری ، انجام سی تی اسکن صورت و سینوس در قائمشهر ، انجام سی تی اسکن صورت و سینوس در آمل ، انجام سی تی اسکن صورت و سینوس در محمودآباد ، سی تی اسکن اسپیرال صورت و سینوس در بابل ، سی تی اسکن اسپیرال صورت و سینوس در بابلسر ، سی تی اسکن اسپیرال صورت و سینوس در آمل ، سی تی اسکن اسپیرال صورت و سینوس در محمودآباد ، سی تی اسکن اسپیرال صورت و سینوس در ساری ، سی تی اسکن اسپیرال صورت و سینوس در قائمشهر ، سی تی اسکن اسپیرال صورت و سینوس در مازندران

چرا سی تی اسکن صورت و سینوس تجویز می شود؟


سی تی اسکن صورت و سینوس ها با سرعتی بالا تصاویری با جزییات ایجاد میکند. این نوع سی تی اسکن ممکن است برای تشخیص یا درمان موارد زیر تجویر شود:

  • نقایص مادرزادی سینوس ها
  • عفونت در استخوان های سینوس ها (استئومیلیت)
  • آسیب واره شده به صورت در ناحیه سینوس در اثر سانحه
  • توده و تومور که شامل سرطان نیز می شود
  • پولیپ بینی
  • یافتن دلیل خونریزی مکرر از بینی
  • عفونت سینوس (سینوزیت)

نتایج این تصویربرداری ممکن است به پزشک شما برای آماده سازی جراحی سینوس کمک کند.

نتایج غیرعادی در این تصویربرداری به چه معناست؟


گزارش موارد غیرعادی در جوابیه میتواند به یکی از این دلایل باشد:

  • نواقص مادرزادی
  • شکستگی های استخوان
  • سرطان
  • پولیپ در سینوس ها
  • عفونت سینوس (سینوزیت)

خطرات سی تی اسکن صورت و سینوس چیست؟


خطرات سی تی اسکن:

  • قرار گرفتن در معرض تشعشعات
  • احتمال واکنش آلرژیک به کنتراست

سی تی اسکن نسبت به رادیولوژی عادی شما را بیشتر در معرض تشعشعات قرار می دهند. انجام رادیولوژی ها و سی تی اسکن های زیاد به مرور زمان احتمال سرطان را افزایش می دهند. با این حال، این خطر از تنها یک تصویربرداری، بسیار کم است. شما و پزشکتان باید خطرات این روش را در برابر مزایای تشخیص درست بیماری تان، بسنجید.

برخی افراد به کنتراست آلرژی دارند. اگر قبلا به تزریق کنتراست آلرژی داشته اید به پزشک خود اطلاع دهید.

  • رایج ترین نوع کنتراست استفاده شده حاوی ید است. فردی که به ید آلرژی دارد ممکن است دچار حالت تهوع و استفراغ، عطسه، خارش یا کهیر شود.
  • اگر استفاده از کنتراست ضروری باشد ممکن است قبل از تصویربرداری به شما آنتی هیستامین ها یا استروئید داده شود.
  • کلیه ها دفع ید از بدن کمک می کنند. ممکن است افرادی که بیماری کلیوی یا دیابت دارند نیاز داشته باشند بعد از تصویربرداری مایعات بیشتری مصرف کنند تا به دفع ید از بدنشان کمک شود.

در موارد نادر، کنتراست ممکن است منجر به واکنش آلرژیک مرگباری به اسم آنافیلاکسی شود. اگر در طول تصویربرداری دچار مشکل تنفسی شدید به کارشناس خود اطلاع دهید. دستگاه های سی تی اسکن مجهز به اینترکام و اسپیکر هستند تا در طول تصویربرداری کارشناس با شما در ارتباط باشد.

بازدید های این مقاله

4956 نفر

به این مقاله امتیاز بده !

میانگین امتیاز / 5. تعداد رای

اولین شخصی باشید که امتیاز می دهید !

به اشتراک بگذارید !
فهرست