آخرین کیس ها

پر بازدیدترین مقالات

سی تی اسکن کونکا بولوزا صورت و سینوس


سی تی اسکن کونکا بولوزا صورت و سینوس ها یک روش تصویربرداری است که با استفاده از تشعات ایکس تصاویری با جزییات از ناحیه خالی داخل صورت (سینوس ها) ایجاد میکند.

کونکا بولوزا به معنای وجود هوا در سلول های مارپیچ بینی است. بهترین روش برای تشخیص آن سی تی اسکن پارانازل سینوس است. کونکا بولوزا یک عامل احتمالی و دلیل سینوزیت مکرر است چراکه بر روی هوارسانی سینوس و پاکسازی مخاطی اثر منفی دارد.

کونکا بولوزا چیست و چرا از سی تی اسکن کونکا بولوزا استفاده می شود؟

در سی تی اسکن کونکا بولوزا دستگاه تصاویری جداگانه از این ناحیه بدن ایجاد می کند که به آن ها اسلایس گفته می شود. با در کنارهم قرار دادن این اسلایس ها میتواند مدل های سه بعدی از گردن ایجاد کرد.

کونکا بولوزا  در بیشتر موارد در شاخک میانی بینی مشاهده شده و کمتر در شاخک پایینی یا بالایی بینی مشاهده می شود. نوماتیزاسیون همه شاخک های بینی  بسیار نادر است.در بیشتر موارد این عارضه بدون نشانه است.

با این حال برخی از تحقیقات ارتباط بین کونکا بولوزا و بیمار سینوسی را نشان می دهد، اما معمولا ارتباطی وجود ندارد چراکه احتمال وقوع سینوسیت در بیمارانی که  مبتلا به این عارضه هستند و آن هایی که نیستند به یک اندازه است. فضای داخل مارپیچ بینی به عوامل آسییب زای مشترک بین دیگر سینوس ها حساس بوده وممکن است عفونی، مسدود (موکوسل) و یا مکانی برای رشد تومور باشد.

کونکا بولوزا ها مرتبط با انحراف سپتوم هستند که خود در برخی از تحقیقات با افزایش احتمال متبلا شدن به بیماری سینوسی مرتبط بوده است.

گزارش پزشک:


در HRCT اسپيرال از سينوس هاي پارانازال مقاطع کرونال و آگزيال ( 16 اسلايس و مقاطع ظريف 1.5 mm بدون فاصله ، با پنجره استخواني و نسج نرم ) :

ضايعه ای در سينوسهای فرونتال، اسفنوئيد، ماگزيلاری و اتموئيد مشهود نيست.
شواهدی از توده، سطح گاز – مايع، کدورت سينوسها، افزايش ضخامت مخاط ديواره سينوسها، اروژن ديواره سينوسها و دنسيتی غير طبيعی ديده نمی شود.
اوستيوم سينوسهای ماگزيلاری باز است و ضايعه ای در محل اوستئومئاتال کمپلکسOMC)) دو طرف ديده نمی‌شود.
– انحراف سپتوم مياني بينی به راست و چپ همراه با spure به قطر 5 mm چسبيده به طرف راست آن 
– کونکا بولوزا در کونکای ميانی دوطرف مشهود است .

برچسب های مرتبط :

بازدید های این مقاله

644 نفر

به این مقاله امتیاز بده !

میانگین امتیاز / 5. تعداد رای

اولین شخصی باشید که امتیاز می دهید !

به اشتراک بگذارید !

نمونه بیماران مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نمونه بیماران مشابه

فهرست