سارکوم نسج نرم

سارکوم نسچ نرم

سارکوم نسج نرم نوعی نادر از سرطان است که در بافت هایی که ساختار های مختلف بدن را پشتیبانی می کند و آنان را در بردارند رخ میدهد. این بافت ها شامل عضلات، چربی، عروق خونی، اعصاب، تاندون ها و دیواره مفاصل شما می شوند.

بیش از 50 زیر مجموعه سارکوم نسج نرم وجود دارد. برخی از انواع این بیماری در کودکان رایج تر است درحالی که برخی دیگر بیشتر بزرگسالان را دچار می کند. تشخیص این تومور ها می توانند دشوار باشند چراکه آنان معمولا با دیگر انواع توده ها اشتباه گرفته می شوند.

سارکوم نسج نرم می توانتد در هر قسمتی از بدن شما رخ دهد، اما انواع رایج آن در دستان و پاها و داخل شکم رخ می دهد. جراحی رایج ترین روش درمانی است، با این حال پرتودرمانی و شیمی درمانی نیز ممکن است بسته به اندازه، نوع، مکان و تهاجمی بودن تومور تجویز شود.

علائم سارکوم نسج نرم

برآمدگی زیر پوستی یکی از علائم این سرطان است

سارکوم نسج نرم ممکن است در مراحل اولیه علائم و نشانه هایی نداشته باشد. با رشد تومور علائم آن ممکن است شامل موارد زیر شود :

• برآمدگی یا تومر قابل توجه
  • درد، زمانی که تومور بر روی اعصاب یا عضلات فشار وارد می کند

عواملی که ممکن است احتمال سارکوم نسج نرم شما را افزایش دهند شامل موارد زیر است :

• سندرم های مادرزادی : احتمال آن وجود دارد که سارکوم نسج نرم شما ممکن است مادرزادی باشد. سندم های ژنتیکی که می توانند احتمال شما را افزایش دهند شامل رتینوبلاستوما ارثی، سندرم Li-Fraumeni، پولیپوز آدنوماتوز مادرزادی، نوروفیبروماتوز، توبروس اسکلروزیس و سندرم ورنر می شود
  • در معرض قرار گرفتن مواد شیمایی : در معرض قرار گرفتن برخی از مواد شیمیایی مانند علفکشها، آرسنیک و دیوکسین ممکن است احتمال سارکوم نسج نرم شما را افزایش دهند
  • در معرض قرار گرفتن تشعشعات : پرتودرمانی های قبلی برای سرطان های دیگر می تواند احتمال سارکوم نسج نرم را افزایش دهد
ریسک فاکتور سارکوم نسج نرم

در معرض قرار گرفتن برخی از مواد شیمیایی مانند علفکشها احتمال وقوع این سرطان را افزایش می دهد

در بیشتر مواقع، منشا سارکوم نسج نرم نامعلوم است.

بطور کلی سرطان زمانی رخ میدهد که سلول های دچار خطاهایی (جهش هایی) در داخل DNA خود می شوند. این خطاها منجر می شوند تا سلول به سرعت رشد و تکثیر کند. تجمع سلول های غیرعادی منجر به ایجاد توموری می شود که می تواند تا حدی رشد کند که به ساختار های پیرامونش حمله کند و سلول های غیرعادی می توانند به دیگر قسمت های بدن پخش شوند.

نوع سلولی که دچار این جهش های ژنتیکی می شوند نوع سارکوم نسج نرم شما را تعیین می کند. برای مثال آنژیوسارکوم در دیواره عروق خونی رخ می دهد در حالی که، لیپوسارکوم در سلول های چربی ایجاد می شوند. برخی از انواع سارکوم نسج نرم شامل موارد زیر است :

• آنژیوسارکوم
  • درماتوفیبروسارکوم پروتوبرانس
  • سارکوم اپیتلیوئیدی
  • تومور استرومایی دستگاه گوارش (GIST)
  • سارکوم کاپوزی
  • لیومیوسارکوم
  • تومور بدخیم غلاف عصبی محیطی
  • میکسوفیبروسارکوم
  • رابدومیوسارکوم
  • تومور فیبری منفرد
  • سارکوم سینوویال
  • غیرمتمایز (سارکوم پلئومورفیک)

دستگاه سی تی اسکن

سی تی اسکن یکی از روش های تشخیص سارکوم نسج نرم است

از آنجایی که انواع مختلفی از سارکوم نسج نرم وجود دارد، تشخیص نوع دقیق هر تومور برای تعیین بهترین روش درمانی اهمیت بالایی دارد.

نمونه برداری

اگر به وجود سارکوم نسج نرم شک شده باشد، معمولا بهتر است که به مرکز پزشکی مراجعه کنید که بسیاری از افراد مبتلا به این سرطان به آن مراجعه کرده اند. پزشکان با تجربه بهترین تکنیک نمونه برداری را برای حفظ روش درمانی و برنامه ریزی جراحی را انتخاب می کند. گزینه های نمونه برداری شامل موارد زیر است :

• نمونه برداری سوزنی : لوله هایی ریز از بافت توموری را می توان از این روش بدست آورد. پزشکان معمولا سعی می کنند تا نمونه هایی ار چندین نقطه تومور را بدست آورند.
  • جراحی نمونه برداری : در برخی از موارد، پزشک شما ممکن است برای برداشن نمونه ایی بزرگتر از بافت یا برای برداشتن کامل توموری کوچک جراحی توصیه کند.

در آزمایشگاه، آسیب شناس (پاتولوژیست) نمونه بافتی برداشته شده را برای وجود نشانه های سرطان ارزیابی می کند. آسیب شناس همچنین نمونه را برای تشخیص نوع سرطان و اینکه سرطان تهاجمی است یا نه ارزیابی می کند.

تصویربرداری

برای ارزیابی ناحیه دچار شده پزشک شما ممکن است موارد زیر را انجام دهد :

درمان سارکوم نسج نرم

شیمی درمانی یکی از روش های درمانی این سرطان است

گزینه های درمانی سارکوم نسج نرم به اندازه، نوع و موقعیت تومور شما بستگی دارد.

جراحی

جراحی روش درمانی رایج برای سارکوم نسج نرم است. جراحی معمولا شامل برداشتن سرطان و بخشی از بافت های سالم اطرافش می شود.

زمانی که سارکوم نسچ نرم دستان و پاها را دچار می کند، پرتودرمانی و شیمی درمانی ممکن است برای کوچک کردن تومور و جلوگیری از قطع عضو انجام شود.

شیمی درمانی

شیمی درمانی نوعی درمان دارویی است که از مواد شیمیایی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. شیمی درمانی را می توان از طریق کپسول یا تزریق به داخل ورید استفاده شود. برخی از انواع سارکوم نسچ نرم با شیمی درمانی نسبت به دیگر انواع بهتر درمان می شوند. به همین دلیل، شیمی درمانی معمولا برای درمان رابدومیوسارکوم استفاده می شود.

پرتودرمانی

پرتودرمانی شامل درمان سرطات با پرتوهای قوی انرژی می شود. گزینه های آن شامل موارد زیر است :

• قبل از جراحی : پرتودرمانی قبل از جراحی می تواند به کوچک کردن تومور که به برداشتن آن کمک می کند استفاده شود
  • در طول جراحی : پرتودرمانی حین عمل منجر میشود تا دوز بالاتر پرتوها بطور مستقیم به داخل ناحیه دچار شده ساتع شود در حالی که سلول های سالم دیگر را حفظ می کند
  • بعد از جراحی : پرتودرمانی بعد از جراحی می تواند به از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده کمک کند

درمان هدفمند

برخی از انواع سارکوم نسج نرم ویژگی هایی خاص در سلول های خود دارند که توسط داروهای درمان هدفمند به آنها حمله می شود. این داروها بهتر از شیمی درمانی عمل می کنند و به اندازه آنها خطرناک نیستند. درمان های هدفمند بطور رایح در درمان تومورهای استرومایی دستگاه گوارش (GIST) موثر بوده اند.

علائم سارکوم نسج نرم

برآمدگی زیر پوستی یکی از علائم این سرطان است

• برآمدگی یا تومر قابل توجه
  • درد، زمانی که تومور بر روی اعصاب یا عضلات فشار وارد می کند

ریسک فاکتور سارکوم نسج نرم

در بیشتر مواقع، منشا سارکوم نسج نرم نامعلوم است.

• آنژیوسارکوم
  • درماتوفیبروسارکوم پروتوبرانس
  • سارکوم اپیتلیوئیدی
  • تومور استرومایی دستگاه گوارش (GIST)
  • سارکوم کاپوزی
  • لیومیوسارکوم
  • تومور بدخیم غلاف عصبی محیطی
  • میکسوفیبروسارکوم
  • رابدومیوسارکوم
  • تومور فیبری منفرد
  • سارکوم سینوویال
  • غیرمتمایز (سارکوم پلئومورفیک)

دستگاه سی تی اسکن

سی تی اسکن یکی از روش های تشخیص سارکوم نسج نرم است

نمونه برداری

تصویربرداری

برای ارزیابی ناحیه دچار شده پزشک شما ممکن است موارد زیر را انجام دهد :

درمان سارکوم نسج نرم

شیمی درمانی یکی از روش های درمانی این سرطان است

گزینه های درمانی سارکوم نسج نرم به اندازه، نوع و موقعیت تومور شما بستگی دارد.

جراحی

شیمی درمانی