آشالازی

آشالازی عارضه ایی نادر است که عبور غذا و مایع از لوله ایی که دهان شما را به معده شما متصل می کند (مری) را دشوار می کند.

آشالازی زمانی رخ می دهد که اعصاب مری آسیب می بینند. در نتیجه آسیب مری به مرور زمان فلج و گشاد می شود و در نهایت قابلیت فشار دادن غذا به داخل معده را از دست می دهد. سپس غذا در مری گیر می کند که در برخی از موارد تخمیر می شود به داخل دهان باز می گردد که می تواند طعمی تلخ داشته باشد. برخی از افراد این بیماری را با بیماری ریفلاکس معده به مری اشتباه می گیرند. با اینحال در آشالازی غذا از طرف مری باز می گردد در حالی که در بیماری ریفلاکس معده به مری غذا از معده باز می گردد.

عالجه ایی برای آشالازی وجود ندارد. زمانی که مری فلج شود، عضله نمی تواند دوباره بدرستی کار کند. اما علائم این بیمار را می توان با اندوسکوپی، روش های درمانی یا جراحی تهاجمی محدود کنترل کرد.

جزء بیماری های :

علائم آشالازی

سوزش سردل یکی از علائم این عارضه است

علائم آشالازی معمولا به مرور زمان رخ می دهد و شدید تر می شود. نشانه ها و علائم این بیماری ممکن است شامل موارد زیر شود :

• ناتوانی در بلع که ممکن است احساسی مانند گیر کردن غذا یا نوشیدنی در گلو شما داشته باشد
  • بازگشت غذا یا آب دهان
  • سوزش سردل
  • آروغ زدن
  • درد قفسه سینه ایی که یکسره نیست
  • سرفه در شب
  • ذات الریه (به دلیل وارد شدن غذا به ریه ها)

منشا دقیق آشالازی بطور کامل درک نشده است. محققان گمان می کنند که این بیماری ممکن است توسط از بین رفتن سلول های عصبی در مری رخ دهد. نظریه هایی در مورد منشا این بیماری وجود دارد، اما گمان زده می شود که عفونت ویروسی یا عکس العمل ایمنی بدن منشا آن باشد. در موارد بسیار نادر، آشالازی ممکن است توسط عارضه ایی ژنتیکی مادرزادی یا عفونتی رخ دهد.

اندوسکوپی فوقانی بیمار

اندوسکوپی فوقانی یکی از راه های تشخیص آشالازی است

آشالازی می تواند تشخیص داده نشود یا به اشتباه تشخیص داده شود چراکه علائم آن مشابه دیگر عارضه های گوارشی می شود. برای تشخیص آشالازی، پزشک شما احتمالا موارد زیر را توصیه می کند :

• مانومتری مری : این روش انقباضات ریتمیک عضلات در مری شما، موقعیت و فشاری که توسط عضلات مری ایجاد می شوند و صحت گشاد شدن یا بازشدن عضلات مری در طول بلع را اندازه گیری می کند
  • رادیولوژی از سیستم گوارش فوقانی شما : رادیولوزی بعد از نوشیدن مایعی ایی گچی که دیواره داخلی سیستم گوارشی شما را در بر می گیرد انجام می شود. این دربرگرفتن به پزشک اجازه می دهد تا سایه مری، معده و قسمت بالایی روده کوچک شما را ببیند. از شما همچنین ممکن است خواسته شود تا قرصی از جنس باریم را بخورید که می تواند انسداد ها در مری را نمایش دهد
  • اندوسکوپی فوقانی : پزشک شما لوله ایی نازک، قابل انعطاف مجهز به چراغ و دوربینی (اندوسکوپ) را وارد حلق شما برای ارزیابی مری و معده شما می کند. اندوسکوپی می تواند برای تشخیص انسداد جزئی مری شما زمانی که علائم شما یا نتایج آزمایش باریم احتمال وجود آن را تشخیص داده است استفاده می شود. اندوسکوپی همچنین می تواند برای جمع آوری نمونه بافتی (نمونه برداری) برای آزمایش عوارض ریفلاکس مانند مری بارت استفاده شود.

درمان آشالازی

جراحی یکی از روش های درمان این بیماری است

درمان آشالازی بر روی گشاد کردن قسمت پایینی مری به منظور عبور راحتر غذا و مایع به داخل سیستم گوارشی تمرکز دارد.

نوع درمان به سن، وضعیت سلامت شما و شدت آشالازی بستگی دارد.

گزینه های غیردرمانی

گزینه های درمانی غیرجراحی شامل موارد زیر است :

• اتساع پنوماتیک : بالنی پزشکی از طریق اندوسکوپی وارد قسمت مرکزی مری می شود تا دروازه مری گشاد شود. این روش سرپایی ممکن است در صورتی که دروازه مری باز باقی نماند دوباره انجام شود. تقریبا یک سوم افراد درمان شده با اتساع پنوماتیک نیاز به انجام دوباره این روش را تا پنچ سال دارند. این روش نیازمند آرامبخش است
  • بوتاکس : این آرام کننده عضله می تواند مستقیما به داخل دروازه مری از طریق سوزن اندوسکوپ تزریق شود. این تزریقات ممکن است نیاز به تکرار داشته باشند و تکرار این تزریقات ممکن است انجام جراحی در صورت نیاز را دشوار کند
  • داروها : پزشک شما ممکن است آرام کننده های عضله مانند نیتروگلیسیرین یا نیفدیپین قبل از غذا خوردن توصیه کند. این داروها اثر بخشی کمی دارند و عوارض جانبی ایی شدید دارند. داروها معمولا زمانی که شما نمی توانید اتساع پنوماتیک یا جراحی انجام دهید و بوتاکس برای شما موثر نبوده است استفاده می شود. این نوع درمانی در مواردی نادر توصیه می شود.

گزینه های جراحی برای درمان آشالازی شامل موارد زیر است :

• میوتومی هلر : جراح عضله قسمت پایین دروازه مری را می برد تا به غذا راحتر اجازه عبور به داخل معده را دهد. این روش را می توان بطور غیرتهاجمی انجام داد (میوتومی هلر لاپاراسکوپی). برخی از افرادی که میوتومی هلر لاپاراسکوپی انجام می دهد ممکن است بعدا دچار بیماری ریفلاکس معده به مری شوند
  • میوتومی آندوسکوپی دهانی (POEM): در عمل میوتومی آندوسکوپی دهانی، جراح با استفاده از اندوسکوپی که از دهان شما وارد می شود به داخل گلو می رود تا شکافی در دیواره داخلی مری شما ایجاد کند. سپس همانند میوتومی هلر لاپاراسکوپی جراح عضله پایین دروازه مری را شکاف می دهد

علائم آشالازی

سوزش سردل یکی از علائم این عارضه است

• بازگشت غذا یا آب دهان
  • سوزش سردل
  • آروغ زدن
  • درد قفسه سینه ایی که یکسره نیست
  • سرفه در شب
  • ذات الریه (به دلیل وارد شدن غذا به ریه ها)

اندوسکوپی فوقانی بیمار

اندوسکوپی فوقانی یکی از راه های تشخیص آشالازی است

درمان آشالازی

جراحی یکی از روش های درمان این بیماری است

نوع درمان به سن، وضعیت سلامت شما و شدت آشالازی بستگی دارد.

گزینه های غیردرمانی

گزینه های درمانی غیرجراحی شامل موارد زیر است :

گزینه های جراحی برای درمان آشالازی شامل موارد زیر است :