همانژیوم کبدی

(زمان تقریبی برای خواندن : )

همانژیوم کبدی یک توده غیرسرطانی (خوش خیم) در کبد است که متشکل از عروق خونی گره خورده می باشد و به آن بیماری همانژیوم هپاتیک یا همانژیوم غاری نیز می گویند. این توده های کبدی رایج هستند و گمان زده می شود در 20 درصد جمعیت جهان رخ دهد.

اکثر موارد این بیماری در طی تصویربرداری هایی که برای دلایل دیگری انجام شده اند، یافت می شود. افرادی که مبتلا به این بیماری هستند به صورت نادر دچار علائم و نشانه می شوند و معمولا نیازی به درمان ندارند.

وجود توده در کبد خود ممکن است ناراحت کننده باشد حتی اگر توده غیرسرطانی است. با این حال شواهدی مبنی بر سرطانی شدن همانژیوم وجود ندارد.

در صورتی که نیاز به سی تی اسکن برای تشخیص همانژیوم کبدی دارید از طریق سامانه نوبت دهی آنلاین و یا با تماس به شماره 35159-011 داخلی 2 نوبت بگیرید.

توده همانژیوم کبدی

کیس های همانژیوم کبدی

علائم این بیماری چیست؟

در اکثر مواقع همانژیوم کبدی علائم و نشانه ای ندارد.

زمانی که این بیماری منجر به علائم و نشانه شود، ممکن است این علائم ‌شامل موارد زیر شود:

• درد در ناحیه بالای راستی شکم
  • احساس‌ سیری بعد از خوردن کمی غذا
  • استفراغ

با این حال این علائم تنها مختص این بیماری نیستند و در بیشتر موارد، حتی با مبتلا بودن به این بیماری، میتوانند بخاطر مشکلی دیگر باشند، چراکه این بیماری معمولا بدون علامت است.

درد شکم در بیمار

همانژیوم کبدی چگونه تشخیص داده می شود؟

همانژیوم کبدی

روش هایی که برای تشخیص همانژیوم کبدی بکار می رود شامل موارد زیر است:

• سونوگرافی: این روش تصویربرداری از امواج صوتی فرکانس بالا برای ایجاد تصاویری از کبد استفاده می کند.
  • سی تی اسکن: در این روش تعدادی از تصاویر رادیولوژی گرفته شده از زوایای مختلف بدن شما باهم ادغام شده و با استفاده از یک کامپیوتر، تصاویری (اسلایس هایی) عرضی مقطعی از کبد شما ایجاد می شود.
  • ام آر آی: این روش از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویری از کبد استفاده می کند.
  • سینتی گرافی: نوعی تصویربرداری هسته ایی که از ماده تریسر رادیواکتیو برای ایجاد تصاویری از کبد استفاده می کند.

بسته به وضعیت شما، ممکن است روش هایی دیگر استفاده شوند.

همانژیوم کبدی چگونه تشخیص داده می شود؟

روش هایی که برای تشخیص همانژیوم کبدی بکار می رود شامل موارد زیر است:

بسته به وضعیت شما، ممکن است روش هایی دیگر استفاده شوند.

این بیماری چگونه رخ می دهد؟

دلیل رخ دادن همانژیوم کبدی نامعلوم است. پزشکان باور دارند که این بیماری از زمان تولد وجود دارد (مادرزادی).

این بیماری معمولا به صورت دسته ایی از عروق خونی که کوتاهتر از 4 سانتی متر هستند، مشاهده می شود. معمولا این رشد می تواند بزرگتر باشد یا بصورت چندگانه رخ دهد. رشد بزرگتر می تواند در کودکان هم رخ دهد اما این مورد نادر است.

در اکثر افراد، این بیماری هیچ وقت رشد نمی کند و هیچ وقت علائم و نشانه ایی ندارد. اما در تعداد کمی از افراد همانژیوم رشد کرده، منجر به ایجاد علائم شده، و نیازمند درمان است. دلیل رخ دادن این واقعه نامعلوم است.

موارد همانژیوم کبدی

روش های درمانی همانژیوم کبدی کدامند؟

روش های درمانی ممکن است شامل موارد زیر شوند:

• جراحی برای برداشتن همانژیوم: اگر بتوان همانژیوم را به آسانی از کبد شما جدا کرد، ممکن است پزشک شما برای برداشتن توده جراحی را توصیه کند.
  • جراحی برای برداشتن قسمتی از کبد که شامل همانژیوم می شود: در برخی موارد، ممکن است جراحان نیاز داشته باشند بخشی از کبد شما را به همراه همانژیوم بردارند.
  • روش هایی برای توقف جریان خون تزریقی به همانژیوم: ممکن است همانژیوم بدون منبع خونی رشد نکند یا کوچک شود. دو راه موجود برای توقف جریان خون، مسدود کردن شریان اصلی (بستن شریان کبدی)، و یا تزریق دارو به داخل شریان برای مسدود کردن آن (آمبولی کردن آئورت) است. بافت سالم کبد سالم باقی می ماند چراکه می تواند از دیگر شریان ها خون بگیرد.
  • جراحی پیوند کبد: در موارد نادری که همانژیوم شما بزرگ است یا چندین همانژیوم دارید که با روشهای دیگر قابل درمان نیستند، پزشک شما ممکن است با جراحی کبد را برداشته و آن را با کبد اهدا کننده تعویض کند.
  • پرتودرمانی: پرتودرمانی از پرتوهای قوی مانند اشعه ایکس برای صدمه زدن به سلول های همانژیوم استفاده می کند. این درمان در موارد نادر استفاده می شود چراکه راه های درمان کم خطرتر و موثرتری وجود دارد.