نمونه برداری تیروئید

(زمان تقریبی برای خواندن : )

نمونه برداری غده تیروئید یک فرایند شامل برداشتن بخشی از سلول های تیروئیدی است به منظور آزمایش. غده ی تیروئید یک غده ی پروانه شکل است که در قسمت جلویی بخش پایینی گلو قرار دارد.

ممکن است پس از تست در گردن احساس ناراحتی داشته باشید. حتی ممکن است کبودی های ساده و محدودی مشاهده کنید که به زودی از بین می رود.

در صورت نیاز به نمونه برداری تیروئید دارید از طریق سامانه نوبت و پاسخ دهی آنلاین و یا با تماس به شماره 35159-011 داخلی 3 نوبت بگیرید.

 نمونه برداری تیروئید چگونه انجام می شود؟

این روش در مطب پزشک و یا بیمارستان قابل انجام است. ممکن است از داروی بی حسی استفاده نشود. از آنجایی که سوزن خیلی باریک است ممکن است اصلا به این دارو نیازی نداشته باشید.

شما روی تخت می خوابید و یک بالش زیر شانه تان قرار می گیرد. ابتدا محل انجام بیوپسی تمیز می شود. یک سوزن بسیار باریک وارد تیروئید می شود که بتواند نمونه ای از سلول ها و مایع تیروئیدی جمع اوری کند. سپس این نمونه بیرون کشیده می شود. اگر پزشک نتواند محل نمونه برداری را احساس کند، ممکن است لازم باشد از تصویر سونوگرافی یا سی تی اسکن راهنمایی بگیرد. سونوگرافی (اولتراسوند) و سی تی اسکن فرایند های بدون دردی هستند که با تصاویر درون بدن را نشان می دهند.

آمادگی های این روش چیست؟

معیانه تیروئید توسط پزشک

به پزشک خود در مورد حساسیت های دارویی تان، اگر باردار هستید، و یا اگر مشکل بند آمدن خون دارید بگویید. اطمینان حاصل کنید که پزشک کاملا در مورد داروهایی که مصرف می کنید، شامل گیاهان دارویی و داروهای بدون نسخه اطلاع دارد.

شاید لازم باشد چند روز قبل از تست مصرف برخی داروها را متوقف کنید. استفاده از هیچ دارویی را به تشخیص خودتان قطع نکنید. ممکن است لازم باشد این داروها را دیگر مصرف نکنید:

  • اسپرین
  • کلوپیدوگرل
  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن
  • وارفارین

حتما ابتدا از پزشک بپرسید.

چرا نمونه برداری تیروئید انجام می شود؟

این روش برای تشخیص بیماریهای مربوط به تیروئید و یا سرطان تیروئید انجام می شود. اغلب به این منظور انجام می شود که پزشک تعیین کند آیا توده ی تیروئیدی مشاهده شده در سونوگرافی یا از طریق لمس، سرطانی است یا غیر سرطانی.

نتایج غیرعادی این روش به چه معناست؟

نتایج غیرعادی ممکن است به این معنا باشند:

  • بیماری تیروئیدی مثل گواتر یا تیروئید دارید
  • تومور غیرسرطانی دارید
  • سرطان تیروئید

خطرات نمونه برداری تیروئید چیست؟

خطر اصلی بعد از انجام این تست خونریزی به درون و یا اطراف غده تیروئید است. اگر خونریزی شدید شود ممکن است به مسیر هوایی (نای) فشار بیاورد. این اتفاق خیلی نادر است.

بازدید های این مقاله

62 نفر

به این مقاله امتیاز بده !

میانگین امتیاز / 5. تعداد رای

اولین شخصی باشید که امتیاز می دهید !

به اشتراک بگذارید !
فهرست