نمونه برداری تحت هدایت سی تی اسکن

(زمان تقریبی برای خواندن : )

بافت‌برداری یا بیوپسی به (فرانسوی Biopsie )، که به آن تکه‌برداری یا بافت برداری  نیز می‌گویند، نمونه برداری تحت هدایت سی تی اسکن یک نوع تصویربرداری پزشکی است که معمولاً توسط یک جراح یا متخصص رادیولوژی انجام می‌شود. بیوپسی روشی برای برداشتن قسمتی از بافت یا نمونه‌ای از سلول‌های بدن است تا بتوان آن را در آزمایشگاه تجزیه و تحلیل کرد و برای بررسی وجود یک بیماری یا تعیین وسعت آن استفاده می شود. بافت برداشته‌شده معمولاً توسط متخصص آسیب‌شناسی (پاتولوژیست)  زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود، اما می‌تواند به شکل شیمیایی نیز آنالیز شود.  تنها راه تشخیص قطعی اکثر سرطان‌ها، انجام بیوپسی است. بیوپسی روشی کم‌خطر و بدون درد است.

نمونه برداری تحت هدایت سی تی اسکن در صورتی که بیمار دارای علائمی از بیماری سرطان باشد انجام می شود ، پزشک معمولا بیوپسی از آن قسمت بدن را درخواست می‌کند. معمولا درخواست بیوپسی در بیماران مشکوک به سرطان اتفاق می‌افتد اما بدین معنا نیست که بیمار حتما دچار سرطان شده است. بررسی آسیب‌شناسانهٔ یک نمونهٔ بافت‌برداری‌شده می‌تواند تعیین کند که ضایعه خوش‌خیم است یا بدخیم و می‌تواند به تمایز گذاشتن بین انواع مختلف سرطان کمک کند.

در صورتی که نیاز به بیوپسی تحت هدایت سی تی اسکن دارید از طریق سامانه نوبت دهی آنلاین و یا با تماس به شماره 35159-011 داخلی 2 نوبت بگیرید.

تحلیل قسمت بیوپسی شده

نمونه برداری های تحت گاید سی تی

انواع نمونه برداری یا بافت برداری 


به‌طورکلی، بیوپسی سه نوع است:

بیوپسی با سوزن:  پزشک پس از بی‌حسیِ موضعی، نمونه ی کوچکی از بافت را با سوزن از بدن خارج می‌کند. که می تواند توسط سرنگ(FNA)  یا سوزن بیوپسی (Core needle) انجام شود.

بیوپسی باز: پزشک پس از بی‌حسیِ موضعی یا بیهوشیِ عمومی پوست بیمار را شکافته، مقداری از بافت را خارج می‌کند.

بیوپسی کلی: در این روش، پزشک کل بافت را برمی‌دارد. این روش اغلب دربارهٔ تومورها به کار می‌رود.

انواع مختلف بیوپسی سوزنی


1. (Fine-needle biopsy)  بیوپسی با سوزن ریز


در این روش یک سوزن بلند و نازک که به سرنگ متصل است، به منطقه مورد نظر وارد می‌شود. با آسپیراسیون سوزن ریز، مایعات و سلول‌ها استخراج می‌شوند.

بیوپسی سوزن ریز

2. (core needle biopsy)  بیوپسی با سوزن هسته‌ ای


در این روش از سوزن با سایز متوسط (مدیوم) برای عصاره‌گیری از بافت‌ها استفاده می‌شود.

بیوپسی سوزن هسته ایی

3. بیوپسی سوزنی تحت روش‌های نمونه برداری تحت هدایت سی تی اسکن


بیوپسی با سوزن به کمک روش‌های تشخیصی تصویربرداری مانند سونوگرافی و سی تی اسکن می‌تواند به پزشک در دستیابی به نواحی اختصاصی مانند ریه‌ها، کبد و سایر اندام‌ها کمک کند.

اگر يک ناحيه غيرطبيعي در راديوگرافي،سونوگرافي يا سي تي اسکن مشخص شد، لازم است که راديولوژيست از ناحيه مورد نظر، بيوپسي(نمونه برداري از بافت در مقياس کم) با استفاده از يك سوزن كوچك به عمل آورد.

سی تی اسکن یا سونوگرافی برای هدایت سوزن به ناحیه مورد نظر در بیوپسی مورد استفاده قرار می گیرند، سپس نمونه برای تشخیص نرمال یا غیر نرمال بودن به آزمایشگاه ارسال می گردد. بیوپسی از نواحی مختلف بدن مانند؛ پستان،کبد،کلیه ها و تیروئید انجام می شود.

بیوپسی ریه تحت هدایت سی تی اسکن

4. (vacuum-assisted biopsy)  بیوپسی وکیوم


در بیوپسی‌های وکیوم، مکش خلا مقدار مایعات و سلول‌هایی را که از طریق سوزن بیوپسی استخراج می‌شوند، افزایش می‌دهد. این موضوع می‌تواند تعداد دفعات ورود سوزن برای جمع‌آوری نمونه مناسب را کاهش دهد.

بازدید های این مقاله

449 نفر

به این مقاله امتیاز بده !

میانگین امتیاز / 5. تعداد رای

اولین شخصی باشید که امتیاز می دهید !

به اشتراک بگذارید !
فهرست