آخرین کیس ها

پر بازدیدترین مقالات

سی تی اسکن کیست مزانتریک


سی تی اسکن کیست مزانتریک در مواقعی مورد استفاده است که پزشک به مشکلی در ناحیه شکم مشکوک است اما نمی ‌تواند اطلاعات کافی را از طریق معاینه جسمانی یا تست های آزمایشگاهی بدست آورد. کیست های مزانتریک (لنفانژیوم داخل شکمی) عارضه ایی نسبتا نادر هستند و می توانند در مزانتر، امنتوم یا رتروپریتنوئم یافت شوند. از نظر آسیب شناسی تشکیل توده کیست در نتیجه نبودن ارتباط روده کوچک یا بافت غدد لنفاوی رتروپریتنوئمی با عروق لنفاوی اصلی اتفاق میافتد.

چرا سی تی اسکن کیست مزانتریک استفاده می شود؟ 

در سی تی اسکن کیست مزانتریک دستگاه تصاویری جداگانه از این ناحیه بدن ایجاد می کند که به آن ها اسلایس گفته می شود. با در کنارهم قرار دادن این اسلایس ها میتواند مدل های سه بعدی از ناحیه شکم و لگن ایجاد کرد.

این کیست ها معمولا بیشتر در دوران کودکی ایجاد می شوند و در کودکان در اکثر موارد بصورت درد مزمن، انبساط شکمی، تب یا بی اشتهایی به دلیل خونریزی به داخل کیست وعفونت یا پیچ خوردگی نشان داده می شود. کیست های بزرگ ممکن است بر لوله های حالب (میزنای) فشار بیاورد یا منجر به انسداد روده شود.

کیست مزانتریک میتواند در هر قسمتی از مزانتر، از دوازدهه تا مقعد ایجاد شود و تا داخل رتروپریتنوئم نیز گسترش یابد. کیست های مزانتریک توده های کیستی مزانتریکی هستند که با توجه به ضخامت دیواره (نازک یا ضخیم بودن دیواره) و تعداد حفره ها (تک حفره ایی یا چند حفره ایی) تشخیص داده می شوند.

گزارش پزشک:


در سي تي اسکن اسپيرال شکم و لگن با کنتراست خوراکی – با و بدون کنتراست وريدی (مولتي ديدکتور 16 با مقاطع ظريف و بازسازي هاي ساژيتال و کرونال):

ضايعه ای در کبد، کيسه صفرا، مجاری صفراوی، طحال، کليه ها، پانکراس و آدرنالها مشهود نيست.

لنف آدنوپاتی در اطراف آئورت و IVC ديده نميشود .

کليه ها کنتراست را ترشح کرده اند و نماي سيستم پيلوکاليسيل و حالب دو طرف نرمال است .

ضايعه ای در مثانه و پروستات مشهود نيست.

– يک ساختمان سيستيک ( HU = 40 ) با ديواره صاف و واضح به ابعاد mm 45 x 50 x55 در خط وسط حفره شکم، با enhancement خفيف پس از تزريق کنتراست در ديواره صاف مطرح کننده کيست مزانتريک حاوي مايع با دنسيتي متوسط مشهود است.

– اسپيراسيون و سيتولوژي مايع کيست مزانتريک پيشنهاد مي شود. 

برچسب های مرتبط :

بازدید های این مقاله

1915 نفر

به این مقاله امتیاز بده !

میانگین امتیاز / 5. تعداد رای

اولین شخصی باشید که امتیاز می دهید !

به اشتراک بگذارید !

نمونه بیماران مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نمونه بیماران مشابه

فهرست