آخرین کیس ها

پر بازدیدترین مقالات

سی تی اسکن بیماری التهابی مزمن مدیاستن بیمار

سی تی اسکن اسپیرال مدیاستن یک روش تصویربرداری است که با استفاده از اشعه ایکس تصاویر عرضی مقطعی از ریه و بالا تنه ایجاد می کند.

همانند سایر سی تی اسکن ‌ها، در ریه هم از تجهیزات مخصوص سی تی اسکن برای تشخیص وجود مشکلات و ناهنجاری‌ های احتمالی استفاده می‌ شود. معمولا زمانی که بیمار درگیر علائمی مانند سرفه های بی‌ دلیل، درد قفسه سینه، نفس تنگی و … باشد سی تی اسکن اسپیرال مدیاستن توسط پزشک تجویز می‌ شود.

از زمان شیوع ویروس کرونا یا همان کووید-۱۹، سی تی اسکن ریه در کنار سایر تست ‌های کرونا یکی از ابزارهای تشخیص بوده است. سی تی اسکن ریه به راحتی می ‌تواند ندول‌ های بسیار کوچک را نشان دهد بنابراین برای تشخیص سرطان ریه در مراحل اولیه بسیار موثر است.

بیماری های التهابی مزمن ریه کدامند؟

بیماری هایی مانند آسم، بیماری مزمن انسداد ریوی و فیبروز ریه نتیجه بیماری های التهابی مزمن ریه است.

آسم یک بیماری دائمی لوله های برونشی است که راه های تنفسی به عوامل خارجی مانند دود، آلودگی هوا، و آرژی ها واکنش بیش از حد نشان می دهد. لوله های برونشی بخاطر التهاب مداوم بافت دیواره راه های تنفسی باریک تر می شوند که باعث ایجاد نشانه های تنگی نفس می شود.

بیماری مزمن انسداد ریوی یکی دیگر از بیماری های التهابی مزمن ریه است که در آن هم راه های تنفسی و هم بافت ریه تحت تاثیر قرار می گیرد. این عارضه به صورت ترکیبی از برونشیت انسدادی مزمن و آمفیزم آشکار می شود که مورد اول در نتیجه التهاب مزمن لوله های برونشی و مورد دوم نتیجه از کار افتادگی کیسه های هوایی است.

فیبروز ریوی یک مورد دیگر از بیماری های التهابی مزمن ریه است که نتیجه پارگی یا ضخیم شدن ریه ها است که بر تبادل اکسیژن تاثیر می گزارد. اغلب دلیل ابتلا به فیبروز ریه نا معلوم است.

در سی تی اسکن اسپيرال ريه ها و مدياستن با کنتراست وريدی (مولتي ديدکتور 16  با مقاطع ظريف و بازسازي کرونال):

– تصوير ندول هاي ساليد و ground glass  پراکنده در ريه ها با قطر 5 mm  تا 13 mm همراه با

ground glass opacity با توزيع پري برونکو وسکولار در لوب فوقاني چپ و در لوب تحتاني راست

مشهود است که مطرح کننده بيماري التهابي مزمن و انفيلتراسيون تومورال مي باشد .

– در  صورت افزايش اندازه ضايعات بررسي بافتي ( ترجيحا از لوب فوقاني راست )  پيشنهاد مي شود .

– کلسيفيکاسيون ديواره ائورت ، عروق کرونر و تغييرات DJD  در ستون فقرات مشهود است .

برچسب های مرتبط :

نمونه بیماران مشابه

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

• معنی این متن چی میشه؟
    مربوط به قفسه سینه‌ست
    hypermetabolic lesion in right anterior superior mediastinum, possibly involving the right proximal clavicular region and extending into the right subpectoral region is seen. (SUV max = 5.4)