سی تی اسکن اسپیرال ستون فقرات

(زمان تقریبی برای خواندن : )

سی تی اسکن ستون فقرات یک روش تصویربرداری تشخیصی غیرتهاجمی است که با استفاده از تشعشعات و کامپیوتر، تصاویری (یا اسلایس هایی) عمودی یا افقی از ستون فقرات ایجاد می کند. سی تی اسکن تصاویری با جزییات از هر قسمت بدن مانند استخوان ها، عضلات، چربی، و اعضای داخلی نمایش می دهد. سی تی اسکن ها از رادیولوژی های عادی جزئیات بیشتری نمایش می دهند.

سی تی اسکن ستون فقرات می تواند نسبت به رادیولوژی معمولی ستون فقرات، اطلاعاتی دقیقتر در مورد مهره ها (استخوان های ستون فقرات) و دیگر ساختارها و بافت ها ارائه دهد. به همین خاطر این روش می تواند اطلاعات بیشتری در مورد جراحت ها ویا بیماری های ستون فقرات ارائه دهد.

در صورت نیاز به تصویربرداری سی تی اسکن ستون فقرات دارید از طریق سامانه نوبت دهی آنلاین و یا با تماس به شماره 35159-011 داخلی 2 نوبت بیگرید.

سی تی اسکن ستون فقرات

کیس های سی تی اسکن ستون فقران

آناتومی ستون فقرات به چه صورت است؟


ستون فقرات از 33 مهره تشکیل شده است که به نواحی مختلف تقسیم شده و توسط دیسک های اسفنج مانند از هم جدا شده اند:

  • ناحیه گردنی شامل هفت مهره در قسمت فوقانی ستون فقرات است.
  • ناحیه توراسیک شامل دوازده مهره در قسمت قفسه سینه است.
  • ناحیه کمر شامل پنج مهره در قسمت پایینی ستون فقرات است.
  • ساکروم شامل پنج مهره کوچک و به هم جوش خورده می شود.
  • چهار مهره دنبالچه به یکدیگر جوش خورده اند و استخوانی تک به اسم دنبالچه ایجاد می کنند.

نخاع که یکی از بخش های اصلی از سیستم عصبی مرکزی است در کانال نخاعی قرار دارد، یعنی از ابتدای جمجمه در قسمت بالایی تا بخش پایینی کمر. کانال نخاعی توسط استخوان های ستون فقرات و کیسه ایی که شامل مایع مغزی نخاعی است احاطه شده است. کانال نخاعی سیگنال های حسی و حرکتی را به مغز فرستاده و از آن دریافت کرده و بسیاری از عکس العمل ها را کنترل می کند.

چرا سی تی اسکن ستون فقرات تجویز می شود؟


سی تی اسکن ستون فقرات ممکن است برای ارزیابی ستون فقرات از نظر وجود فتق دیسک، تومورها و ضایعات، تشخیص وسعت جراحت، موارد غیرعادی مانند اسپینا بیفیدا (نوعی نقص مادرزادی ستون فقرات)، ناهنجاری های عروق خونی یا دیگر عوارض زمانی که روش تشخیصی دیگر مانند رادیولوژی ها یا معاینه فیزیکی قطعی نیست استفاده می شود. همچنین ممکن است سی تی اسکن ستون فقرات برای ارزیابی اثربخشی درمان انجام شده روی ستون فقرات (مانند جراحی یا نوعی تراپی دیگر) استفاده شود.

ممکن است دلایلی دیگر برای تجویز سی تی اسکن وجود داشته باشد.

آمادگی های این تصویربرداری چیست؟


اگر باردار هستید یا گمان می کنید که باردار باشید، قبل از نوبت گیری برای تصویربرداری به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک شما گزینه های تصویربرداری دیگری را با شما در میان می گذارد.

ممکن است از شما خواسته شود لباس خود را با لباس بیمارستانی عوض کنید. لطفا تمامی پیرسینگ ها و زیورآلات و اجسام ارزشمند را در خانه نگه دارید.

سی تی اسکن ها بطور رایج هم با کنتراست و هم بدون آن انجام می شوند. کنتراست قابلیت مشاهده تصاویر از داخل بدن شما را بهبود می دهد.

  • به برخی از بیماران نباید کنتراست یدی داده شود. اگر عملکرد کلیوی شما مشکل دارد، لطفا در زمان نوبت گیری به پزشک اطلاع دهید. ممکن است بتوانید تصویربرداری را بدون کنتراست انجام داده یا روش تصویربرداری جایگزین داشته باشید.
  • رایج ترین نوع سی تی اسکن با کنتراست، تصویربرداری دابل کنتراست است که در آن علاوه بر تزریق کنتراست از شما خواسته می شود تا مایع کنتراست بنوشید. هر چه بیشتر بتوانید مایع کنتراست بنوشید، تصاویر دستگاه گوارشی شما برای نمایش به رادیولوژیست دقیقتر خواهند بود.

اگر قبلا به کنتراست واکنش آلرژیک داشته اید، در زمان نوبت دهی به مرکز اطلاع دهید. اگر قبلا به کنتراست واکنش آلرژیک شدید یا آنافیلاکتیک داشته اید به شما کنتراست داده نمی شود. اگر در گذشته واکنش آلرژیک ملایم داشته اید، احتمالا قبل از سی تی اسکن به شما داروی آلرژی داده می شود. این موارد قبل از تصویربرداری با جزییات بیشتری با شما در میان گذاشته می شود. هر نوع واکنش آلرژیک به کنتراست را با پزشک خود در میان بگزارید.

اگر پزشک شما سی تی اسکن بدون کنتراست تجویز کند، شما می تواند غذاها و داروهای تجویز شده خود را بطور عادی مصرف کنید. اگر پزشک شما سی تی اسکن با کنتراست تجویز کند، شما باید به مدت 6 ساعت قبل از سی تی اسکن ناشتا باشید. به شما گفته می شود تا مایعات شفاف بنوشید. همچنین شما می توانید داروهای بانسخه خود را مصرف کنید.

افراد دیابتی باید قبل از 6 ساعت از سی تی اسکن صبحانه یا ناهار سبکی بخورند. بسته به داروی خوراکی دیابتی شما، ممکن است از شما خواسته شود تا مصرف آن را 48 ساعت بعد از سی تی اسکن متوقف کنید.

سی تی اسکن ستون فقرات

خطرات سی تی اسکن ستون فقرات کدامند؟


ممکن است بخواهید از پزشک خود در مورد میزان تشعشعات استفاده شده در طول سی تی اسکن و خطرات مرتبط با وضعیت خاص خود سوال کنید. داشتن سابقه ی قرار گرفتن چندین باره در معرض تشعشعات (مانند انجام سی تی اسکن ها یا انواع رادیولوژی های دیگر) می تواند برای پزشک شما مفید باشد. قرار گرفتن در معرض تشعشعات ممکن است در بلندمدت با تعداد سی تی اسکن ها ویا روش های درمانی انجام شده مرتبط باشد.

زنان شیرده باید 24 ساعت بعد از تزریق کنتراست شیردهی کنند.

اگر از کنتراست استفاده شود، احتمال واکنش آلرژیک به کنتراست وجود دارد. بیمارانی که به داروها آلرژی دارند یا حساس هستند باید به پزشک خود اطلاع دهند. تحقیقات نشان داده است که 85 درصد از بیماران به تزریق کنتراست یدی واکنش آلرژیک نخواهند داشت. با این حال، شما باید سابقه ی واکنش آلرژیک در گذشته ویا مشکلات کلیوی خود را به پزشک اطلاع دهید.

بیمارانی که نارسایی یا مشکلات کلیوی دارند باید به پزشک خود اطلاع دهند. در برخی از موارد، کنتراست می تواند منجر به نارسایی کلیوی شود. به اثرات بیماری کلیوی و کنتراست در چند سال گذشته توجه زیادی شده است چراکه بیمارانی که مشکل کلیوی دارند بعد از قرار گرفتن در معرض کنتراست دچار صدمه کلیوی می شوند. همچنین بیمارانی که داروی دیابتی متفورمین مصرف می کنند باید قبل از تزریق کنتراست به پزشک خود اطلاع دهند، چراکه ممکن است منجر به عارضه ایی نادر به اسم اسیدوز متابولیک شوند. اگر متفورمین مصرف می کنید، از شما خواسته می شود در روز تصویربرداری آن را مصرف نکنید و 48 ساعت بعد از تزریق برای مصرف دوباره آن صبر کنید. ممکن است قبل از مصرف دوباره متفورمین برای تایید عملکرد صحیح کلیه ها آزمایش خون نیاز شود.

ممکن است بسته به عارضه خاص پزشکی شما، خطرات دیگری وجود داشته باشد. مطمئن شوید تا هر نوع نگرانی که دارید را قبل از تصویربرداری با پزشک خود در میان بگزارید.

بازدید های این مقاله

807 نفر

به این مقاله امتیاز بده !

میانگین امتیاز / 5. تعداد رای

اولین شخصی باشید که امتیاز می دهید !

به اشتراک بگذارید !
فهرست