سی تی اسکن استئوفیت گردن تصاویری عرضی مقطع ایی از ستون فقرات در ناحیه گردن ایجاد می کند. این تصویربرداری از اشعه ایکس برای ایجاد تصویر استفاده می کند.دستگاه تصاویری جداگانه از این ناحیه بدن ایجاد می کند که به آن ها اسلایس گفته می شود. با در کنارهم قرار دادن این اسلایس ها میتواند مدل های سه بعدی از گردن ایجاد کرد.

استئوفیت برجستگی های (خارها) استخوانی هستند که روی استخوان های ستون فقرات یا اطراف مفصل رشد می کند. این زائده ها اکثرا کنار مفاصلی که مبتلا به آرتروز هستند رخ میدهد. آرتروز خود یک عارضه است که باعث می شود مفاصل دردناک و سفت شوند.

سی تی اسکن استئوفیت گردن چیست؟

سی تی اسکن استئوفیت گردن تصاویری جداگانه از این ناحیه ایجاد می کند که به آن ها اسلایس گفته می شود. با در کنارهم قرار دادن این اسلایس ها میتواند مدل های سه بعدی از گردن ایجاد کرد.

استئوفیت معمولا هنگامی رخ می دهد که مفاصل مبتلا به آرتروز هستند. آرتروز به غضروف یعنی همان بافت سخت، سفید و قابل انعطافی که در دیواره استخوان ها یافت می شود و وظیفه حرکت مفاصل را به عهده دارد صدمه وارد می کند. با تشدید آسیب به مفاصل ممکن است استخوان های جدید در اطراف فضای مفصل ایجاد شود. به این زائده های استخوانی استئوفیت می گویند.

آرتروز در اکثر مواقع در زانو ها، لگن، ستون فقرات و مفاصل کوچک دست ها و مفصل شصت پا ایجاد می شود. استئوفیت همچنین میتواند در ستون فقرات ایجاد شود که ناشی از اسپوندیلیت آنکیلوزان، آرتریتی که مخصوصا ستون فقرات را مبتلا می کند است.

گزارش پزشک:


سی تی اسکن اسپيرال از مهره های گردنی C2 تا T1 (مولتي ديدکتور 16 با مقاطع ظريف و بازسازي هاي ساژيتال و کرونال):

شواهدی از FX در مهره های فوق الذکر مشهود نيست.
ارتفاع جسم ساير مهره ها و فواصل بين مهره ای طبيعی است.

– هيپرلوردوز سرويکال
– تغييرات دژنراتيو همراه با اوستئوفيتوز خلفي و افزايش ضخامت PLL ، با اثر فشاري روي cord و تنگي کانال نخاعي مجاور و نيز تنگي فورامن هاي مربوطه مشهود است.

برچسب های مرتبط :

بازدید های این مقاله

139 نفر

به این مقاله امتیاز بده !

میانگین امتیاز / 5. تعداد رای

اولین شخصی باشید که امتیاز می دهید !

به اشتراک بگذارید !

بیماری های مشابه

فهرست