سی تی اسکن اسپیرال گردن

(زمان تقریبی برای خواندن : )

سی تی اسکن گردن (سرویکال) یک روش تصویربرداری است که با استفاده از تشعشعات تصاویری با جزییات از ناحیه خالی گردن ایجاد میکند.

دیسک گردن یکی از دلایل اصلی درد گردن ، شانه و بازو است. دیسک های بین مهره ای ، که به عنوان یک عامل جذب کننده شوک در ستون فقرات عمل می ‌کنند، در بین مهره های ستون فقرات قرار دارند. روش های تصویربرداری مانند سی تی اسکن ممکن است برای تأیید دیسک گردن انجام شود. تصاویر گرفته شده از ستون فقرات ممکن است به تشخیص سایش و پارگی ستون فقرات کمک کند. سی تی اسکن تجسم بهتری از آناتومی دیسک های بین مهره ای و نخاع را فراهم می نماید.

در صورتی که نیاز به تصویربرداری سی تی اسکن گردن دارید از طریق سامانه نوبت دهی آنلاین و یا با تماس به شماره 35159-011 داخلی 2 نوبت بگیرید.

سی تی اسکن گردن

سی تی اسکن گردن

سی تی اسکن گردن چگونه انجام می شود؟


شما بر روی تختی که به مرکز دستگاه سی تی اسکن حرکت می کند دراز می کشید.

زمانی که در داخل دستگاه قرار می گیرید، اشعه دستگاه به دور شما می گردد. (دستگاه های مدرن “اسپیرال” می توانند تصویربرداری را بدون توقف انجام دهند.)

دستگاه تصاویری جداگانه از این ناحیه بدن ایجاد می کند که به آن ها اسلایس گفته می شود. با در کنارهم قرار دادن این اسلایس ها میتوان تصاویر سه بعدی از گردن ایجاد کرد.

شما باید در طول تصویربرداری ثابت بمانید. تکان خوردن می تواند منجر به ایجاد تصاویری تار شود. ممکن است نیاز شود تا شما برای دوره هایی کوتاه نفس خود را حبس کنید.

این تصویربرداری بین 10 تا 15 دقیقه طول می کشد.

آمادگی های لازم این روش چیست؟


برخی از سی تی اسکن ها از رنگی مخصوص به نام کنتراست استفاده می کنند که قبل از تصویربرداری به داخل بدن شما تزریق میشود. کنتراست به نمایش بهتر برخی از نواحی بدن در تصاویر سی تی اسکن کمک می کند.

کنتراست را می توان از راه های مختلف به بیمار داد:

  • ممکن است از طریق سرمی در دست یا بازو داده شود
  • ممکن است از طریق تزریق به فضای اطراف نخاع داده شود

اگر از کنتراست استفاده شود، ممکن است از شما خواسته شود تا قبل از تصویربرداری بین 4 تا 6 ساعت ناشتا باشید.

دریافت کنتراست از طریق سرم ممکن است احساس سوزش خفیف، طعمی فلز مانند در دهان، و گرگرفتگی در بدن ایجاد کند. این موارد طبیعی هستند و بعد از چند ثانیه از بین می روند.

اگر به کنتراست آلرژی دارید به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است قبل از تصویربرداری داروهایی مصرف کنید تا از این مشکل پیشگیری شود.

قبل از تزریق کنتراست، اگر داروی دیابت متفورمین مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر از این دارو مصرف می کنید، ممکن است قبل از تصویربرداری کارهای اضافه ای انجام دهید.

شما در طول تصویربرداری لباس بیمارستانی می پوشید. همچنین باید تمام زیورآلات خود را در بیاورید.

چرا سی تی اسکن گردن انجام می شود؟


سی تی اسکن گردن فرایندی است که با سرعت بالا با جزییات تصاویری از بدن می گیرد. از این تصویر برداری برای یافتن موارد زیر استفاده می شود:

  • نقص مادرزادی در گردن کودکان
  • مشکلات نخاعی زمانی که از ام آر آی نتوان استفاده کرد
  • آسیب رسیدن به ناحیه بالای نخاع
  • تومور و سرطان استخوان
  • شکستگی استخوان
  • فتق و فشردگی نخاع بین ستون فقرات
  • اختلال در بهبود یا زخم بافتی پس از عمل
انواع دستگاه سی تی اسکن در بابل ، انواع دستگاه سی تی اسکن در مازندران ، انواع دستگاه سی تی اسکن در بابلسر ، انواع دستگاه سی تی اسکن در آمل ، انواع دستگاه سی تی اسکن در محمودآباد ، انواع دستگاه سی تی اسکن در ساری ، انواع دستگاه سی تی اسکن در قائمشهر ، بهترین دستگاه سی تی اسکن در بابل ، بهترین دستگاه سی تی اسکن در بابلسر ، بهترین دستگاه سی تی اسکن در مازندران ، بهترین دستگاه سی تی اسکن در آمل ، بهترین دستگاه سی تی اسکن در محمودآباد ، بهترین دستگاه سی تی اسکن در ساری ، بهترین دستگاه سی تی اسکن در قائمشهر ، نحوه کار کردن دستگاه سی تی اسکن در بابل ، نحوه کار کردن دستگاه سی تی اسکن در بابلسر ، نحوه کار کردن دستگاه سی تی اسکن در ساری ، نحوه کار کردن دستگاه سی تی اسکن در قائمشهر ، نحوه کار کردن دستگاه سی تی اسکن در آمل ، نحوه کار کردن دستگاه سی تی اسکن در محمودآباد ، نحوه کار کردن دستگاه سی تی اسکن در مازندران ، مرکز تصویر برداری سی تی اسکن در بابل ، مرکز تصویر برداری سی تی اسکن در بابلسر ، مرکز تصویر برداری سی تی اسکن در ساری ، مرکز تصویر برداری سی تی اسکن در قائمشهر ، مرکز تصویر برداری سی تی اسکن در مازندران ، مرکز تصویر برداری سی تی اسکن در آمل ، مرکز تصویر برداری سی تی اسکن در محمودآباد ، مجهزترین مرکز تصویربرداری در بابل ، مجهزترین مرکز تصویربرداری در بابلسر ، مجهزترین مرکز تصویربرداری در آمل ، مجهزترین مرکز تصویربرداری در محمودآباد ، مجهزترین مرکز تصویربرداری در مازندران ، مجهزترین مرکز تصویربرداری در ساری ، مجهزترین مرکز تصویربرداری در قائمشهر ، هزینه سی تی اسکن در بابل ، هزینه سی تی اسکن در بابلسر ، هزینه سی تی اسکن در مازندران ، هزینه سی تی اسکن در آمل ، هزینه سی تی اسکن در محمودآباد ، هزینه سی تی اسکن در ساری ، هزینه سی تی اسکن در قائمشهر ، انجام سی تی اسکن اسپیرال گردن در بابل ، انجام سی تی اسکن اسپیرال گردن در بابلسر ، انجام سی تی اسکن اسپیرال گردن در مازندران ، انجام سی تی اسکن اسپیرال گردن در ساری ، انجام سی تی اسکن اسپیرال گردن در قائمشهر ، انجام سی تی اسکن اسپیرال گردن در آمل ، انجام سی تی اسکن اسپیرال گردن در محمودآباد ، سی تی اسکن اسپیرال گردندر بابل ، سی تی اسکن اسپیرال گردن در بابلسر ، سی تی اسکن اسپیرال گردن در آمل ، سی تی اسکن اسپیرال گردن در محمودآباد ، سی تی اسکن اسپیرال گردن در ساری ، سی تی اسکن اسپیرال گردن در قائمشهر ، سی تی اسکن اسپیرال گردن در مازندران

نتایج غیرعادی در این تصویربرداری به چه معناست؟


گزارش غیرعادی ممکن است در نتیجه‌ی یکی از عوامل زیر ارائه شود:

  • تغیرات فیزیکی که در اثر افزایش سن رخ می دهد
  • نقص های مادرزادی ناحیه گردن
  • مشکلات استخوانی
  • شکستگی
  • آرتریت
  • فتق دیسک
  • مشکلات ترمیمی یا رشد بافتی ضخیم پس از جراحی

خطرات سی تی اسکن گردن چیست؟


خطرات سی تی اسکن گردن شامل موارد زیر است:

  • قرار گرفتن در معرض تشعشعات
  • واکنش آلرژیک به کنتراست
  • ایجاد نقص مادرزادی در جنین اگر تصویربرداری در طول بارداری انجام شود

سی تی اسکن در مقایسه با رادیولوژِی های معمولی شما را بیشتر در معرض تشعشعات قرار می دهند. انجام تعداد زیاد رادیولوژی یا سی تی اسکن به مرور زمان ممکن است احتمال وقوع سرطان را افزایش دهد، اما این احتمال در هر تصویربرداری بسیار کم است. با پزشک خود در مورد این احتمال و اینکه خطرات این روش بیشتر است یا مزایای آن، صحبت کنید.

برخی افراد به کنتراست آلرژی دارند. اگر تا کنون به تزریق کنتراست واکنش آلرژیک داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید.

  • رایج ترین نوع کنتراست که تزریق می شود حاوی ید است. اگر به فردی که آلرژی ید دارد این کنتراست تزریق شود، ممکن است حالت تهوع یا استفراغ، عطسه، خارش یا کهیر را تجربه کند.
  • اگر قرار است این کنتراست به شما داده شود، ممکن است لازم باشد قبل از تصویربرداری آنتی هیستامین ها یا استروئید مصرف کنید.
  • کلیه ها به دفع ید از بدن کمک می کنند و ممکن است لازم باشد افرادی که بیماری کلیوی دارند یا دیابتی هستند بعد از تصویربرداری مایعات بیشتری بنوشیند تا به دفع ید از بدنشان کمک شود.

در موارد نادر، ممکن است کنتراست واکنش آلرژیک مرگباری به اسم آنافیلاکسی ایجاد کند. اگر شما در طول تصویربرداری در تنفس خود مشکل دارید، باید به سرعت به کارشناس اطلاع دهید. دستگاه سی تی اسکن مجهز به اینترکام و اسپیکر است تا کارشناس بتواند در طول تصویربرداری صدای شما را بشوند.

بازدید های این مقاله

1687 نفر

به این مقاله امتیاز بده !

میانگین امتیاز / 5. تعداد رای

اولین شخصی باشید که امتیاز می دهید !

به اشتراک بگذارید !
فهرست