آخرین کیس ها

پر بازدیدترین مقالات

سی تی اسکن آنژیوگرافی از آئورت توراسیک و شکمي-بیمار2


سی تی آنژیوگرافی (CTA (Computed tomography angiography یک روش نوین تشخیص پزشکی است.

در صورتی که پزشک ناهنجاری ‌هایی در رگ‌ ها و عروق اجزای بدن را تشخیص دهد ممکن است برای بیمار سی تی آنژیو تجویز کند. اطلاعاتی که از سی تی آنژیو به دست می ‌آید به تشخیص بهتر و درک وضعیت بیمار کمک می‌ کند.

قسمتی از آئورت که از قفسه سینه عبور میکند را آئورت توراسیک گویند و وقتی که این آئورت از قسمت شکم عبور می کند به آن آئورت شکمی می گویند.

 

چرا از سی تی آنژیوگرافی آئورت توراسیک و شکمی استفاده می شود؟

سی تی آنژیوگرافی آئورت توراسیک و شکمی برای تشخیص قسمت های تضعیف شده آئورت یا رگ ها استفاه شده و همچنین جریان خون را نمایش میدهد. این نوع سی تی آنژیوگرافی تصاویر دقیق تری از شریان های خونی نسبت به ام آر آی و یا سونوگرافی در اختیار پزشک قرار میدهد. این نوع سی تی آنژیوگرافی با کنتراست (ماده حاجب) انجام میشود.

سی تی آنژیوگرافی آئورت توراسک و شکمی می تواند آئورت توراسیک و شکمی را ارزیابی کند و در صورت وجود آنوریسم در آئورت، وسعت آنوریسم و رابطه آنوریسم به شاخه های اصلی رگ ها و بافت های کناری را با دقت و سرعتی بالا تشخیص دهد. همچنین میتوان از آن برای تشخیص اندازه آنوریسم، ارزیابی بردگی عروق، گرفتی دیواره رگ، هماتوم داخل دیواره، پارگی رگ و پارگی رگ به همراه هماتوم استفاده کرد.

گزارش پزشک :


سی تی آنژیوگرافی آئورت توراسیک و شکمي و شاخه هاي اصلي آن ( از قاعده گردن تا ناحيه فمورال مشترک ) با بازسازی های آگزيال ، ساژیتال ، کرونال و 3D رنگی -مقاطع ظريف و بازسازي هاي عروقي ( multi detector 16 slice ):

پس از تزریق ماده حاجب ائورت توراسیک ،شکمی و شاخه هاي آن ، شریان‌های فمورال مشترک، فمورال سطحی، فمورال عمقی، پوپليتال، تیبیای خلفی و تیبیای قدامی در دو طرف حاجب شده است.

– هيپرلوردوز لامبوساکرال و
– spondylolisthesis grade 1 در L5/S1 همراه با تغييرات DJD وspondylolysis دوطرفه L5
مشهود است.
– tortuosity در آئورت توراسيک و شکمي مشهود است ولي شواهدي از تنگي ، آنوريسم و ترومبوزيس ديده نمي شود .

برچسب های مرتبط :

بازدید های این مقاله

233 نفر

به این مقاله امتیاز بده !

میانگین امتیاز / 5. تعداد رای

اولین شخصی باشید که امتیاز می دهید !

به اشتراک بگذارید !

نمونه بیماران مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نمونه بیماران مشابه

فهرست