سی تی اسکن اسپیرال مفصل

(زمان تقریبی برای خواندن : )

سی تی اسکن مفصل با اشعه ی ایکس از زوایای مختلف عمودی و افقی تصویر ایجاد می کند. این تصاویر توسط کامپیوتری پردازش شده و به تصاویر سه بعدی عرضی مقطعی تبدیل می شوند که توسط رادیولوژیست ارزیابی می شود. معمولا سی تی اسکن مفصل بر روی کتف، آرنج، مچ دست، لگن، زانو یا مچ پا تمرکز می کند.

با اینکه رادیولوژی عادی تصاویری از ساختار استخوانی ایجاد می کند، نسج نرم را با وضوح کافی نمایش نمی دهد. مفاصل ساختارهایی پیچیده هستند که شامل نسج نرم و استخوان می باشند و حرکت بدن را پشتیبانی می کنند. به همین دلیل روشی پیشرفته تر از تصویربرداری نیاز است. سی تی اسکن روش مرجع تصویربرداری از مفاصل است چراکه این روش تصاویری بسیار با وضوح از ساختار استخوانی ایجاد می کند.

در صورتی که نیاز به تصویربرداری سی تی اسکن مفصل دارید از طریق سامانه نوبت دهی آنلاین و یا با تماس به شماره 35159-011 داخلی 2 نوبت بگیرید.

سی تی اسکن مفصل

کیس های سی تی اسکن مفاصل

سی تی اسکن مفصل چگونه انجام می شود؟


سی تی اسکن ممکن است بطور سرپایی انجام شده یا جزئی از دوره بستری بودن شما در بیمارستان باشد. روند این روش ممکن است به نوع عارضه شما و تخصص پزشک بستگی داشته باشد.

بطور کلی روند سی تی اسکن به شکل زیر است:

  1. ممکن است از شما خواسته شود تا لباس بیمارستانی بپوشید. لطفا تمامی پیرسینگ های خود را درآورده و زیورآلات و اجسام با ارزش را در خانه نگه دارید.
  2. اگر قرار است تصویربرداری شما با کنتراست باشد، به دست یا بازوی شما برای تزریق کنتراست سرم وصل می شود. برای کنتراست خوراکی، به شما مایع کنتراستی به منظور خوردن داده می شود. در برخی از موارد کنتراست ممکن است بطور مقعدی داده شود.
  3. شما بر روی تخت دستگاه دراز می کشید که به داخل دهانه بزرگ و گرد دستگاه حرکت می کند. ممکن است از بالشت و بست برای جلوگیری از حرکت در طول تصویربرداری استفاده شود.
  4. رادیولوژیست در اتاقی دیگر که تجهیزات کنترل کننده دستگاه قرار گرفته است، حضور دارد. با اینحال او از طریق پنجره ایی شما را نظاره می کند. اسپیکرهایی داخل دستگاه به شما و رادیولوژیست اجازه ارتباط می دهد. شما ممکن است به دکمه تماس دسترسی داشته باشید تا در صورت وجود مشکل در طول تصویربرداری به رادیولوژیست اطلاع دهید. رادیولوژیست در طول تصویربرداری بر شما نظارت داشته و تمام مدت با شما در ارتباط است.
  5. با چرخیدن اسکنر دستگاه به دور شما، تشعشعات برای دوره زمانی کوتاهی از بدن شما عبور می کنند. شما صداهایی کلیک مانند می شنوید که عادی است.
  6. تشعشعات از طریق بافت های بدن جذب، توسط اسکنر تشخیص داده شده، و به کامپیوتری فرستاده می شود. کامپیوتر این اطلاعات را به تصویری تبدیل می کند که توسط رادیولوژیست تفسیر می شود.
  7. ثابت ماندن شما در طول تصویربرداری اهمیت بالایی دارد. ممکن است چندین بار در طول تصویربرداری از شما خواسته شود نفس خود را حبس کنید.
  8. اگر از کنتراست استفاده شود، ممکن است هنگام تزریق، بخشی از اثرات آن را احساس کنید. این اثرات شامل احساس گرگرفتگی، طعمی نمکین یا فلزی در دهان، سردردی موقت، یا احساس تهوع ویا استفراغ باشد. این اثرات معمولا تنها چند لحظه دوام میاورند.
  9. اگر دشواری در تنفس، عرق کردن، بی حسی یا ضربان قلب دارید به رادیولوژیست اطلاع دهید.
  10. بعد از اتمام تصویربرداری، شما را از داخل دستگاه بیرون میاورند.
  11. اگر از سرم برای تزریق کنتراست استفاده شده بود، آن را بر می دارند.

با اینکه خود سی تی اسکن دردی ندارد، ثابت ماندن برای مدت تصویربرداری ممکن است تجربه ای ناخوشاندی یا دردناک باشد، مخصوصا در مواردی اخیرا برای بیمار سانحه ای رخ داده باشد. رادیولوژیست اقدامات آسایشی ممکن را انجام داده و تصویربرداری را تا حد ممکن سریع انجام می دهد تا هر نوع درد یا ناخوشایندی را به حداقل برساند.

آمادگی های این تصویربرداری چیست؟


اگر باردار هستید یا گمان می کنید که باشید، حتما قبل از تصویربرداری به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک گزینه های تصویربرداری دیگری را با شما در میان میگزارد.

ممکن است از شما خواسته شود تا لباس خود را با لباس بیمارستانی عوض کنید. لطفا تمامی پیرسینگ ها، زیورآلات، و موارد با ارزش را در خانه نگه دارید.

سی تی اسکن ها بطور رایج با کنتراست و بدون آن انجام می شوند. کنتراست وضوح تصاویر گرفته شده از داخل بدن شما را بهبود می دهد.

  • برخی از بیماران نباید کنتراست حاوی ید دریافت کنند. اگر مشکلات عملکرد کلیوی دارید، قبل از نوبت گیری برای تصویربرداری خود به مرکز اطلاع دهید. ممکن است بشود تصویربرداری را بدون کنتراست یا با روش تصویربرداری جایگزین انجام داد.
  • رایج ترین نحوه سی تی اسکن با کنتراست تصویربرداری دابل کنتراست است که در آن علاوه بر تزریق کنتراست شما نیاز دارید تا قبل از شروع تصویربرداری کنتراست بنوشید. هر چه بیشتر بتوانید کنتراست بنوشید، تصاویر دستگاه گوارشی شما توسط رادیولوژیست بهتر ارزیابی می شود.

اگر در گذشته به کنتراست واکنش آلرژیک داشته اید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر واکنش آلرژیک شما به کنتراست در گذشته شدید یا آنافیلاکتیک بوده است، به شما کنتراست داده نمی شود. اگر واکنش های شما در گذشته ملایم بوده اند، احتمالا قبل از سی تی اسکن به شما داروی آنتی هیستامین داده می شود. زمانی که برای تصویربرداری خود نوبت می گیرید، این موارد با جزییات بیشتری توضیح داده می شوند. هر نوع واکنش آلرژیک به کنتراست باید با پزشک در میان گذاشته شود.

اگر پزشک شما سی تی اسکن بدون کنتراست تجویز کرده است، شما می توانید قبل از تصویربرداری بطور عادی غذا و داروهای نسخه ای خود را مصرف کنید. اگر پزشک شما سی تی اسکن با کنتراست تجویز کرده است، شما باید 4 تا 6 ساعت قبل از تصویربرداری ناشتا باشید. از شما خواسته می شود مایعات شفاف بنوشید و همچنین ممکن است بتوانید داروهای نسخه ایی خود را قبل از تصویربرداری مصرف کنید.

افراد دیابتی باید قبل از 6 ساعت پیش از تصویربرداری صبحانه یا ناهاری سبک میل کنند. بسته به نوع داروهای خوراکی دیابت، ممکن است از شما خواسته شود تا مصرف آن داروها را تا 48 ساعت بعد از سی تی اسکن متوقف کنید.

چرا سی تی اسکم مفصل تجویز می شود؟


سی تی اسکن مفصل میتواند برای ارزیابی مفاصل، نسوج نرم و استخوان ها از نظر بررسی وجود صدمه، ضایعات، شکستگی ها یا دیگر موارد غیرعادی مخصوصا زمانی که روشی دیگر مانند رادیولوژی یا معاینه فیزکی به اندازه کافی تعیین کننده نیستند، استفاده شود.

پزشک یا جراح شما ممکن است سی تی اسکن مفصل را برای کمک به برنامه ریزی یک جراحی یا نوعی درمان انجام دهد. از این تصاویر همچنین برای ارزیابی پاسخ دهی بدن به درمان استفاده می شود. همچنین ممکن است پزشک شما سی تی اسکن مفصل را برای این موارد انتخاب کند:

  • یافتن شکستگی هایی که تشخص آن با رادیولوژی دشوار است
  • ارزیابی ترمیم شکستگی
  • ارزیابی تغییرات دژنراتیو و یافتن قسمت های آزاد در داخل مفاصل
  • یافتن تومور، ضایده، یا برآمدگی های غیرعادی
سی تی اسکن مفصل

خطرات این روش کدامند؟


ممکن است مایل باشید در مورد میزان اشعه بکار رفته در طول سی تی اسکن و خطراتی که با وضعیت خاص شما مرتبط هستند از پزشک بپرسید. حفظ و نگهداری مدارک سابقه ی قرار گرفتن در معرض تشعشعات، مانند انجام سی تی اسکن یا دیگر انواع رادیولوژی در گذشته، بسیار پرکاربرد است و می توانید از این طریق به اطلاعات پزشک خود بیافزایید. خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ممکن است با تعداد تصویربرداری های اشعه ایکس ویا روش های درمانی در بلند مدت ارتباط دارند.

اگر باردار هستید یا گمان می کنید که باشید، باید به پزشک خود اطلاع دهید. در معرض تشعشات قرار گرفتن در طول بارداری میتواند منجر به نقص بارداری شود. اگر انجام سی تی اسکن مفصل برای شما ضروری است، موارد احتیاطی خاصی برای به حداقل رساندن قرارگیری جنین در معرض اشعه انجام می شود.

اگر از کنتراست استفاده شود، احتمال واکنش آلرژیک به کنتراست وجود دارد. بیمارانی که آلرژیک هستند یا به داروها حساسیت دارند باید به پزشک خود اطلاع دهند. اگر در گذشته به کنتراست واکنش آلرژیک ویا هر مشکلات کلیوی داشته ایید باید به پزشک خود اطلاع دهید. آلرژی به غذای دریایی به معنای منع مصرف کنتراست یدی نیست.
بیمارانی که نارسایی یا دیگر مشکلات کلیوی دارند باید به پزشک اطلاع دهند. در برخی از موارد، کنتراست می تواند منجر به نارسایی کلیوی شود. همچنین بیمارانی که داروی دیابت متفورمین مصرف می کنند باید قبل از تزریق کنتراست به پزشک خود اطلاع دهند چراکه ممکن است منجر به عارضه ایی نادر به اسم اسیدوز متابولیک شوند. اگر متفورمین مصرف می کنید، ممکن است از شما خواسته شود 48 ساعت قبل از تزریق کنتراست مصرف آن دارو را قطع کنید. ممکن است قبل از مصرف دوباره متفورمین، آزمایش خون برای بررسی عملکرد کلیوی نیاز باشد.

ممکن است بسته به عارضه پزشکی خاص خود خطرات دیگری نیز وجود داشته باشد. هر نوع نگرانی که دارید را حتما قبل از تصویربرداری به پزشک خود اطلاع دهید.

بازدید های این مقاله

496 نفر

به این مقاله امتیاز بده !

میانگین امتیاز / 5. تعداد رای

اولین شخصی باشید که امتیاز می دهید !

به اشتراک بگذارید !
فهرست