سی تی اسکن اسپیرال اوربیت

(زمان تقریبی برای خواندن : )

سی تی اسکن اوربیت یک روش تصویربرداری است. این روش از تشعشعات برای ایجاد تصاویری با جزئیات از حفره های چشمی (اوربیت ها)، خود چشم ها، و استخوان های پیرامون آنها ایجاد می کند.

در صورتی که نیاز به سی تی اسکن اوربیت دارید از طریق سامانه نوبت دهی آنلاین و یا با تماس به شماره 35159-011 داخلی 2 نوبت بگیرید.

سی تی اسکن اوربیت

کیس های سی تی اسکن اوربیت

سی تی اسکن اوربیت چگونه انجام می شود؟


از شما خواسته می شود تا بر روی تختی باریک دراز بکشید که به وسط دستگاه سی تی اسکن حرکت می کند. فقط سر شما در داخل دستگاه سی تی اسکن قرار می گیرد.

ممکن است به شما بالشتی داده شود تا سر خود را بر روی آن قرار دهید.

زمانی که داخل دستگاه هستید، اشعه دستگاه به دور شما می گردد اما شما این اشعه را نمی بینید.

یک کامپیوتر تصاویری جداگانه از قسمتهای مختلف بدن به نام اسلایس ایجاد می کند. این تصاویر را می توان ذخیره کرد، بر روی مانیتور نمایش داد، یا روی ورقه ای مخصوص چاپ کرد. این کامپیوتر می تواند با بر روی هم قرار دادن این اسلایس ها مدل هایی سه بعدی از قسمت های مختلف بدن ایجاد کند.

شما باید در طول تصویربرداری ثابت بمانید، چراکه حرکت می تواند منجر به ایجاد تصاویری تار شود. ممکن است از شما خواسته شود تا نفس خود را برای مدتی کوتاه حبس کنید.

خود تصویربرداری حدودا 30 ثانیه و تمام روند آن بین 15 تا 20 دقیقه طول میکشد.

آمادگی های این روش چیست؟


قبل از تصویربرداری از شما خواسته می شود تا تمامی زیورآلات را درآورده و در طول تصویربرداری لباس بیمارستانی بپوشید.

برخی از سی تی اسکن ها نیازمند رنگی مخصوص به اسم کنتراست هستند تا قبل از تصویربرداری به بدن تزریق شود. کنتراست به نمایش بهتر برخی از نواحی بر روی تصویر کمک می کند. کنتراست را می توان از طریق سرمی در ورید دست یا بازوی شما تزریق کرد.

قبل از استفاده از کنتراست، دانستن موارد زیر اهمیت دارد:

  • ممکن است از شما خواسته شود 4 تا 6 ساعت قبل از تصویربرداری ناشتا باشید.
  • اگر قبلا به کنتراست واکنش آلرژیک داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است قبل از تصویربرداری به شما داروهایی داده شود تا تزریق این ماده را برای شما بی ضرر کند.
  • اگر از داروی دیابتی متفورمین استفاده میکنید به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است نیاز شود موارد احتیاطی بیشتری انجام دهید.
  • اگر عملکرد کلیوی شما ضعیف است به پزشک خود اطلاع دهید. کنتراست می تواند عملکرد کلیوی را وخیمتر کند.

چرا سی تی اسکن اوربیت تجویز می شود؟


این روش برای تشخیص بیماری های اثرگذار بر نواحی نامبرده شده در زیر که اطراف چشمها هستند، موثر است:

  • عروق خونی
  • عضلات چشم
  • اعصابی که به چشمها می روند
  • سینوس ها

سی تی اسکن اوربیت همچنین ممکن است برای تشخیص موارد زیر استفاده شود:

دستگاه سی تی اسکن

نتایج غیرعادی این تصویربرداری به چه معناست؟


گزارش موارد غیرعادی در جوابیه ممکن است به معنای یکی از موارد زیر باشد:

خطرات سی تی اسکن اوربیت چیست؟


سی تی اسکن و دیگر روش های رادیولوژی بطور جدی نظارت و کنترل می شوند تا اطمینان حاصل شود که از کمترین میزان تشعشعات استفاده می شود. این خطر با انجام تنها یک اسکن، بسیار کم است. اما با بیشتر شدن تعداد تصویربرداری هایی که انجام می شود، افزایش می یابد.

سی تی اسکن زمانی استفاده می شود که مزایای آن از خطرات آن بسیار بیشتر است. برای مثال انجام ندادن این روش میتواند بسیار خطرناک باشد مخصوصا زمانی که پزشک شما به وجود سرطان شک کرده است.

رایج ترین نوع کنتراست تزریق شده حاوی ید است.

  • اگر به فردی که به ید آلرژی دارد این نوع کنتراست داده شود ممکن است دچار حالت تهوع، عطسه، استفراغ، خارش یا کهیر شود.
  • اگر به کنتراست آلرژی داشته اما برای تصویربرداری به آن نیاز دارید، ممکن است قبل از تصویربرداری به شما آنتی هیستامین یا استروئید داده شود.

کلیه ها به دفع ید از بدن کمک می کنند. اگر بیماری کلیوی یا دیابت دارید، بعد از تزریق کنتراست باید از نظر وقوع مشکلات کلیوی به دقت تحت نظر باشید. اگر دیابت یا بیماری کلیوی دارید، قبل از تصویربرداری با پزشک خود صحبت کنید تا از خطرات آن آگاه شوید.

قبل از تزریق کنتراست، اگر داروی دیابت متفورمین مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید چراکه ممکن است نیاز باشد موارد احتیاطی بیشتری را رعایت کنید. شاید نیاز شود مصرف این دارو تا 48 ساعت بعد از از تصویربرداری متوقف شود.

در موراد نادر، کنتراست می تواند منجر به واکنش آلرژیکی به اسم آنافیلاکسی می شود. اگر در طول تصویربرداری دچار مشکل در تنفس شدید، سریعا به کارشناس اطلاع دهید. دستگاه های سی تی اسکن مجهز به اینترکام و اسپیکرهستند تا در طول تصویربرداری کارشناس با شما در ارتباط باشد.

بازدید های این مقاله

633 نفر

به این مقاله امتیاز بده !

میانگین امتیاز / 5. تعداد رای

اولین شخصی باشید که امتیاز می دهید !

به اشتراک بگذارید !
فهرست