رادیولوژی هیستروسالپنگوگرافی

(زمان تقریبی برای خواندن : )

رادیولوژی هیستروسالپنگوگرافی اندازه رحم و باز بودن یا نبودن لوله های فالوپ را ارزیابی می کند. این روش همچنین برای بررسی کردن سقط جنینی که منشا آن مشکلات رحمی است استفاده می شود.

باردار بودن خود را به پزشک بگویید و مبتلا بودن به بیماری ها، عارضه های پزشکی، آلرژی ها و داروهایی که مصرف می کنید را با پزشک خود در میان بگزارید. اگر گمان می کنید که باردارید یا در حال حاضرعفونت لگن دارید این رادیولوژی را انجام ندهید. اگر به ماده حاجب ید دار حسایست دارید به پزشک خود بگویید. اگر عفونت لگن یا بیماری های مقاربتی درمان نشده دارید به پزشک اطلاع دهید. لباس راحت و گشاد بپوشید و زیورآلات خود را در خانه نگه دارید. شما باید لباس بیمارستانی بپوشید.

در صورتی که نیاز به رادیولوژی هیستروسالپنگوگرافی دارید از طریق سامانه نوبت و پاسخ دهی آنلاین و یا با تماس به شماره 35159-011 داخلی 3 و 4 نوبت بگیرید.

رادیولوژی هیستروسالپنگوگرافی

چرا رادیولوژی هیستروسالپنگوگرافی تجویز می شود؟

پزشکان عموما از این روش برای ارزیابی مشکلات در باردار شدن استفاده می کنند. پزشک بازبودن لوله های فالوپ، شکل و ساختار رحم و وجود هر نوع پارگی در رحم یا در نزدیکی حفره شکمی را بررسی می کند.

از این روش همچنین برای بررسی باز بودن لوله های فالوپ استفاده می شود. این روش همچنین می تواند اثرات جراحی لوله های فالوپ یا هر عارضه دیگری که منجر به پارگی شود را ارزیابی کند. این اثرات شامل موارد زیر می شود:

• انسداد لوله های فالوپ بر اثر عفونت یا پارگی
  • جراحی بستن لوله های رحمی
  • بستن لوله های رحمی در عمل های عقیم سازی و برگشت عقیم سازی
  • باز کردن لوله های فالوپ بعد از عقیم سازی یا انسداد ایجاد شده توسط بیماری

این روش می تواند سقط جنین های مکرر که ناشی از نواقص مادرزادی یا مشکلات رحمی مانند موارد زیر باشد را بررسی کند:

• فیبروئم های رحمی
  • پولیپ های رحمی
  • چسبندگی
  • مشکلات مادرزادی (موارد غیرعادی رحم)
  • تومورها

آمادگی های این تصویربرداری چیست؟

رادیولوژی خود را هفت تا ده روز بعد از روز اول عادت ماهانه اما قبل از تخمک گذاری برنامه ریزی کنید. این بهترین زمان برای این رادیولوژی است.

اگر عفونت لگن فعال دارید این عمل را انجام ندهید. اگر نشانه های عفونت لگن یا بیماری مراقبتی درمان نشده دارید به پزشک و رادیولوژیست خود بگویید. اگر به ماده ی حاجب حاوی ید حساسیت دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

قبل از رادیولوژی شما می توانید دارو های مسکن بدون نسخه برای کاهش هر نوع درد مصرف کنید. برخی از پزشکان قبل یا بعد از تصویربرداری آنتی بیوتیک تجویز می کنند.

رادیولوژی هیستروسالپنگوگرافی چگونه انجام می شود؟

پزشک شما احتملا این رادیولوژی را بصورت سرپایی انجام می دهد. این روش مانند معاینه زنان است. شما روی تخت معاینه دراز کشیده و زانو های خود را به داخل جمع می کنید یا پاهای شما به وسیله رکابی بالا نگه داشته میشود. پزشک اسپکولومی را وارد واژن شما کرده و دهانه رحم را تمیز می کند و سرنگ را وارد می کند. پزشک اسپکولوم را برداشته و به آرامی شما را زیر دوربین فلوئوروسکوپ قرار می دهد. پزشک حفره رحمی، لوله های فالوپ و حفره لگنی را بوسیله کنتراست از طریق کاتتر یا سرنگ پر می کند و تصاویری فلوئوروسکوپیک می گیرد. پزشک ممکن است از شما بخواهد تا موقعیت خود را زیر دوربین تغییر دهید.

زمانی که رادیولوژی انجام شد، پزشک سرنگ را برداشته و به شما اجازه ایستادن می دهد.

این رادیولوژی معمولا 30 دقیقه طول می کشید.