آخرین کیس ها

پر بازدیدترین مقالات

سی تی اسکن آتلکتازی منفعل ریه

در سی تی اسکن آتلکتازی منفعل ریه با استفاده از اشعه ایکس تصاویر عرضی مقطعی از ریه و بالا تنه ایجاد می شود.

همانند سایر سی تی اسکن ‌ها، در ریه هم از تجهیزات مخصوص سی تی اسکن برای تشخیص وجود مشکلات و ناهنجاری‌ های احتمالی استفاده می‌ شود. معمولا زمانی که بیمار درگیر علائمی مانند سرفه های بی‌ دلیل، درد قفسه سینه، نفس تنگی و … باشد سی تی اسکن اسپیرال مدیاستن توسط پزشک تجویز می‌ شود.

سی تی اسکن آتلکتازی منفعل ریه چرا استفاده می شود؟

در سی تی اسکن آتلکتازی منفعل ریه، دستگاه با سرعت بالا تصاویر با جزییات از بدن ایجاد می کند. این تصویربرداری ممکن است برای گرفتن تصاویری بهتر از ساختار های داخل قفسه سینه استفاده شود.

آتلکتازی منفعل نوعی از آتلکتازی ریه است که به دلیل نبودن وضعیت فشار منفی در فضای ریوی ایجاد می شود. در صورت نبودن فشار منفی در محیط قفسه سینه، دیگر ریه به دیواره قفسه سینه نمی چسبد که به اصطلاح با آرامش به حجم طبیعی اش باز می گردند. در آتلکتازی ریه ممکن است افزایش تراکم قابل ملاحضه ایی دیده نشود چرا که خونرسانی ریه بیمار نیز کمتر می شود.

آتلکتازی ریه ممکن است نشانه ها یا علائم واضحی نداشته باشد. نشانه یا علائم این بیماری شامل موارد زیر می شود:

• سختی در نفس کشیدن
  • تنفس کوتاه، سطحی و کم عمق
  • خس خس سینه
  • سرفه

گزارش پزشک:

در HRCT از ريه ها(اسپيرال ، مولتي ديتکتور 16، مقاطع اگزيال با ضخامت 1mm بدون فاصله ) ، بدون كنتراست تزريقي :

– توده ايزودنس بزرگ در مدياستن قدامي حاوي کلسيفيکاسيون با حدود لوبوله به ابعاد mm 90 x 130
مطرح کننده matted lympgadenopathy همراه با passive collpase و کدورت لوب فوقاني چپ مي باشد .
– توده نسج نرمي به ابعاد 40 x 80 mm با قرارگيري Extra pleural در قسمت خلفي – تحتاني راست رويت شد .
– سي تي اسکن با کنتراست و بررسي بافتي توده هاي مدياستن و قفسه سينه پيشنهاد مي شود .

برچسب های مرتبط :

نمونه بیماران مشابه