آخرین کیس ها

پر بازدیدترین مقالات

پوکی استخوان چیست؟

استخوان ها مانند بافت های زنده ایی هستند که مانند موی سر رشد می کنند و از بین میروند. اگر شد این سلول ها مختل شود فرد دچار پوکی استخوان می شود. این بیماری نوعی بیماری پیش رونده است که باعث می شود جرم و تراکم استخوان ها به مرور کم شود و استخوان سست و شکننده شود. این بیمار ممکن است برای همه اتفاق بیافتد.

اما در افراد مسن و به خصوص خانم ها بعد از یائسگی به دلیل کاهش هرمون های تخم دان بیشتر مبتلا به این عارضه می شوند. به همین دلیل این افراد باید بیشتر از بقیه به علائم پوکی استخوان توجه کنند.

علائم این عارضه چیست؟

این بیماری نوعی بیماری پنهان است و در مراحل اولیه هیچ نشانه ایی ندارد تا وقتی که فرد دچار شکستگی استخوان شود. لیست زیر رایج ترین علائم پوکی استخوان است:

• شکستگی استخوان بالای 50 سالگی بدون وارد شدن ضربه ایی قابل توجه.
  • به وجو آمدن تغییراتی در بدن مثل: خمیدگی، احساس درد ناگهانی در ناحیه کمر، احساس ضعف در ماهیچه ها، ایجاد تغییرات در فرم ستون فقرات و کوتاهی قد.

چه کسانی بیشتر در معرض این بیمار قرار میگیرند؟

گروه های زیر بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند و برای چلوگیری باید آزمایش سنجش تراکم استخوان بدهند:

• کسانی که در خانواده خود سابقه پوکی استخوان دارند.
  • تحقیقات نشان می دهد که زنان چهار برابر بیشتر از مردان دچار پوکی استخوان می شوند.
  • احتمال ابتلا به این عارضه در افراد بالای 50 سال بیشتر است و در صورت کاهش وزن پس از 50 سالگی اتبلا به آن چند برابر خواهد شد.
  • افراد ریز اندام با ساختار استخوانی ظریف.
  • افراد سیگاری و افرادی که در گذشته سیگار بوده اند.
  • مصرف برخی از دارو های مانند: دارو های تیروئید، دارو های زد تشنج، دارو های آنتی اسید احتمال پوکی اسنخوان را بیشتر می کند.
  • ابتلا به برخی از بیمار ها مانند: بیماری های غدد درون ریز، پرکاری یا کم کاری تروئید، دیابت، اختلالات خود ایمنی مقل رماتیسم مفصلی، برخی از بیمار های گوارشی ماند کولیک، انجام جراحی های لاغری و اختلالات خونی مانند لوسمی

نمونه بیماران مشابه